Englandskrigen 1801-14,Jeppe Nielsen, Toft~
Fra : Jean Seeberg

Dato : 06-08-02 16:48

Hej Ng.

Er der nogen der ved, ja selvfølgelig er der det, hvor man skal lede for at
finde oplysninger om de personer/soldater der deltog unden krigen 1801-14.

Det drejer sig om Jeppe Nielsen, født 1783 på Varde egnen, sandsynligvis i
Toftnæs, da han et enkelt sted er benævnt Toftnæs.
Jeg har på DDD, Ribe Amt, fundet en Jeppe, men der er ikke bekræftet at det
er den rigtige.

Han kom til Samsø i slutningen af krigen, altså omkring 1814 som soldat og
da hans deling blev hjemsendt, blev Jeppe på Samsø, hvor han senere blev
møller, for senere at flytte til Helgenæs.

Det jeg gerne vil have hjælp til, er Jeppes tid fra hans fødsel og til 1814,
hvor han har stået i lære som møller, hans soldatertid og hvad der ellers
kan findes af oplysninger.

Jeg har styr på hans tid fra 1817 og til hans død i 1838, men vil blive glad
hvis der skulle være nogle der kender ydeligere til Jeppe eller ved hvor jeg
skal lede.

På forhånd tak.

Hilsen Jean
jean@seeberg.dk

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 06-08-02 19:34

On Tue, 6 Aug 2002 17:47:40 +0200, "Jean Seeberg" <jean@seeberg.dk>
wrote:

>Jeg har styr på hans tid fra 1817 og til hans død i 1838, men vil blive glad
>hvis der skulle være nogle der kender ydeligere til Jeppe eller ved hvor jeg
>skal lede.

Hvis han er født i 1783, så bør han have stået i lægdsrullen frem til
1828, da værnepligten på den tid ophørte med 45 år. Du burde altså
kunne finde ham i en lægdsrulle efter 1817. Derved vil du få hans
fødested og navnet på hans far. Du vil også kunne følge ham baglæns
fra den ene lægsrulle til den anden, og du vil få at vide, hvilken
enhed han har tjent i - hvormed du skulle kunne finde hans stambog på
RA.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org