GF3 > GF4Ti4400
Fra : Claus

Dato : 06-08-02 09:10

er der forskel at mærke? Kan man evt. nøjes med Ti4200? (der er jo en del
at spare)

Er Ti4200 overhovedet hurtigere end GF3?

Spiller mest FS2002 og andre sims...

/Claus

Fra : Simon - [8000]

Dato : 06-08-02 10:01

________klip

> Er Ti4200 overhovedet hurtigere end GF3?

_____klip

Dette link er altid godt at tjekke med:
http://www17.tomshardware.com/graphic/02q2/020418/vgacharts-05.html

Simon
Århus C.

Fra : Lars Krag

Dato : 06-08-02 11:30

"Claus" skrev ...

> er der forskel at mærke? Kan man evt. nøjes med Ti4200? (der er jo en del
> at spare)

Det kommer an på så mange ting, herunder:

1) Hvor hurtigt et system (cpu/mb/ram) har du? Anandtech har lavet en test,
der burde kunne give dig et fingerprej om hvor meget du kunne "vinde" her:
http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1608

2) Hvilken opløsning spiller- eller vil du spille i? Jo højere, jo mere vil et GF4
Ti42/4400 "gavne"

3) Benytter du FSAA overhovedet, eller ville du gerne? Med et GF3 er det i
praksis umuligt at anvende 4x FSAA i 1024x768 og op, da ydelsen falder
alt for meget. Med et GF4 Ti42/4400 burde du kunne spille alt i 1024x768
med 4xFSAA uden problemer. Med lidt overclock måske endda højere.

> Er Ti4200 overhovedet hurtigere end GF3?

Ja, men hvor meget kommer an på flere ting. Igen henviser jeg til Anandtechs
artikel, især cpu-scaling siderne. De forklarer sig selv.

> Spiller mest FS2002 og andre sims...

Så ville du sikkert få stor glæde af at spille med FSAA. FS2002 er dog først
og fremmest processorafhængig, og hvis du vil spille i f.eks. 1024x768x32
uden FSAA vil du ikke kunne mærke forskel overhovedet. Hvis du derimod
vil spille med 4xFSAA er der en verden til forskel. Jeg opgraderede et GF3
til et GF4 Ti4600, og jeg spiller stadigvæk FS2002 i 1280x1024x32. Nu spiller
jeg blot med 4xFSAA og 4x Anisotropisk filter med højere framerates end jeg
havde før uden FSAA og Ani. Endvidere er billekvaliteten IMO en del bedre på
GF4 Ti kortene end på GF3. Jeg spiller faktisk alle mine spil med 4x FSAA nu,
også GP4 som ser forrygende ud. Men vær opmærksom på at ram mængden
og hastigheden på grafikkortet betyder meget for ydelsen ved brug af 4xFSAA.

Lars

Fra : Claus

Dato : 06-08-02 21:26

> 1) Hvor hurtigt et system (cpu/mb/ram) har du? Anandtech har lavet en
test,

XP1700, 512MB DDR

> 2) Hvilken opløsning spiller- eller vil du spille i? Jo højere, jo mere
vil et GF4
> Ti42/4400 "gavne"

1280x1024 optimalt

> [...]
> alt for meget. Med et GF4 Ti42/4400 burde du kunne spille alt i 1024x768
> med 4xFSAA uden problemer. Med lidt overclock måske endda højere.

good point, bruger det ikke nu.

Fra : Lars Krag

Dato : 07-08-02 09:58

"Claus" skrev ...

> XP1700, 512MB DDR

Jamen så er der da temmeligt meget at vinde ved et Ti4200.

> 1280x1024 optimalt

Så tror jeg sagen er endnu mere oplagt. Husk at vælge 128 MB udgaven.

> good point, bruger det ikke nu.

Det gjorde jeg heller ikke med mit GF3, simpelthen fordi kortet ikke magtede
det. Hvis du har mulighed for det, så prøv at se FS2002 i 1280x1024x32 med
4xFSAA. Har du pengene til det, burde det dog være værd at vente på ATI's
Radeon9700, men det kommer nok op på minimum 4000,- og det er jo en del
mere end et GF4 Ti4200....

Lars

Fra : Thomas Worm Madsen

Dato : 07-08-02 11:26

"Lars Krag" <larskrag@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> 4xFSAA. Har du pengene til det, burde det dog være værd at vente på ATI's
> Radeon9700, men det kommer nok op på minimum 4000,- og det er jo en del

Hvor indstiller man det der FSAA??

/Thomas

Fra : Lars Krag

Dato : 07-08-02 11:45

"Thomas Worm Madsen" skrev ...

[snip]

> Hvor indstiller man det der FSAA??

Hvis du bruger reference driverne, er der et faneblad, der hedder
"3d-anti-aliasing-indstillinger". Her kan du indstille dem manuelt,
eller lade evt. programmer styre det. Nyere spil vil ofte have AA
options, det har bl.a. FS2002 også, men jeg bruger dog altid
kontrolpanelet. Hvis man sætter FS2002 til at enable FSAA, så
bruger den "kun" 2x. Det ser meget bedre ud med 4x. Jeg kan
faktisk godt spille med 6x (4xS) FSAA i 1280x1024x32, men her
er selv et godt overclocket Ti4600 ved at være mega presset for
båndbredde, og det er på grænsen til at lide når alt er på max.
og man letter fra f.eks. LHR eller lignende. Jeg bruger også
"quick-tweak" ikonet på taskbar'en. Det kan slås til på fanebladet
"hjælpeprogrammer på skrivebordet". Så kan du indstille FSAA,
mipmap-lod, anisotropisk filter (i opengl), og gamma/lys med et
par museklik. Det gør livet lidt nemmere end: "egenskaber for
skærm" -> "indstillinger" -> "avanceret" -> "GF4xxxx" -> "yderligere
indstillinger" -> og så kommer man først til det sjove

Lars

Fra : Tinky Winky

Dato : 06-08-02 11:34

> er der forskel at mærke? Kan man evt. nøjes med Ti4200? (der er jo en del
> at spare)
>
> Er Ti4200 overhovedet hurtigere end GF3?
>
> Spiller mest FS2002 og andre sims...

Hvis du har GF3, ville jeg nok vente ca. et halvt år tid. Der kommer
hurtigere kort. GF4 er hurtigere end GF3, men der er ikke kæmpe forskel. Er
ikke det værd.

Ville ellers nok tage GF4Ti4200 fremfor Ti4400, da det er billigere og
næsten ligeså hurtigt.

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 06-08-02 19:41

"Tinky Winky" <lksjdflkjzsdhflkajshrlkjaeshr@ksjdhskjdhfkshdfkshdf.com>
wrote in message news:aio8m5$n56$1@sunsite.dk...

> Ville ellers nok tage GF4Ti4200 fremfor Ti4400, da det er billigere og
> næsten ligeså hurtigt.

Os' mig... Mit Palit Daytona Ti4200 er nu clocket til 315/550, dvs. højere
core hastighed end et Ti4600 og samme memoryclock som et Ti440....!

/H3nrik!