Rejsen til Amerika... - hvordan?
Fra : Jens M. Jensen

Dato : 05-08-02 21:27

Hej!

jeg mangler lidt hjælp fra de mere erfarne udi tidligere tiders immigration
til Amerika - hvordan var egentlig vejen ? Sagen er, at jeg forsøger at
spore en slægtnings vej til Amerika i 1902. Jeg kender hans data i
Udvandrerarkivet og har til og med kontakt med mine der af komne slægtninge
i USA. Men ingen af os ved hvilken vej han rejste!

Hans navn var Jens Peter Jensen, han var tømrer og fra Taars i Vendsyssel,
og han udvandrede som ugift 27-årig i 1902 - Udvandrerarkivet siger
"Forevisningsdato 5. marts 1902". Så langt så godt.

Jeg har nu via arkiverne på Ellis Island (www.ellisislandrecords.org) fundet
en person med disse data:

Jensen, Jens Peter / Male / 27Y / Single / 'SS Cymric' from Liverpool on
April 22, 1902.

Jeg har checket 'SS Cymric' lidt på nettet, og denne sejltur tog med netop
'SS Cymric' normalt 9 dage (8d 17hr 40min !). Afgang var altså fra Liverpool
den 13. april. Skibsmanifestet fra netop denne tur med ankomst 22. april er
desværre ikke tilgængeligt i facimile, og derfor kan jeg ikke se, om manden
var tømrer - i så fald var sagen næsten klar.

Det store spørgsmål er:
- Er det med den givne timing (forevisning i Danmark 5. marts / afgang
Liverpool 22. april) tænkeligt, at det er samme mand ?

og så ellers:

- hvor "foreviste" man egentlig ?
- ad hvilken vej kom man normalt til Liverpool, og hvor lang tid tog det mon
?
- hvad var mest almindeligt: Liverpool eller Hamburg ?
- hvilken andre veje (end Ellis Island) var der ind i USA ?

Mange venlige hilsner,
Jens Møller Jensen
Toftlund
____________

http://hjem.get2net.dk/jensmjensen

Fra : K. Thidemann

Dato : 05-08-02 22:52

On Mon, 5 Aug 2002 22:27:09 +0200, "Jens M. Jensen"
<jens.m.jensen@get2net.dk> wrote:

> [...]
>og han udvandrede som ugift 27-årig i 1902 - Udvandrerarkivet siger
>"Forevisningsdato 5. marts 1902". Så langt så godt.

Desværre står der ikke skibets navn da der rejses indirekte, men måske
kan du have gavn af nedennævnte link.

http://www.norwayheritage.com/p_year.asp?ye=1902

Navn: Jensen, Jens Peter Stilling: Tømrer
Alder: 27 Bestemmelsessted: Racine, Wisc.
Kontrakt nr.: 241200 Forevisningsdato: 5/3/1902
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Tårs Sidste oph. amt: Hjørring
Sidste oph.sted: Taars, Aalborg Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: Racine Bestemmelses stat: Wisconsin
Skibsnavn: Indirekte
Bemærkninger: SOS: Taars beliggende i Hjørring Amt. IDkode:
I0102J5305

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 06-08-02 09:13

> [...]

>- Er det med den givne timing (forevisning i Danmark 5. marts / afgang
>Liverpool 22. april) tænkeligt, at det er samme mand ?

Man foreviste billetten hos politiet i København

>- ad hvilken vej kom man normalt til Liverpool, og hvor lang tid tog det mon
>?

Det mest almindelige var vist, at man rejste med skib til London og
videre med tog til Liverpool.

>- hvad var mest almindeligt: Liverpool eller Hamburg ?

Man formoder, at ca. 20% rejste via Hamburg; men der var jo også en
ganske væsentlig del (måske de fleste?), som rejste med direkte skib
fra København til New York.

>- hvilken andre veje (end Ellis Island) var der ind i USA ?

Det afhænger vist meget af tiden. På Ellis island hjemmesiden må der
stå noget om, hvornår stationen var aktiv. Men i den mest aktive
periode mener jeg, man havde et princip eller ønske om at samle al
indvandring der.

Jeg har dog set enkelte, som er rejst via Canada. Fra Sydeuropa var
der vist også nogle, der rejste via New Orleans.

Men tilbage til hovedspørgsmålet. Jeg synes det er lang tid. Min far
havde tre onkler, som udvandrede til Boston. Den første rejste i 1889,
den anden i 1894. I 1897 kom de så begge hjem til Danmark og hentede
nr. 3. Endelig var denne tredie hjemme på besøg i 1903.

Jeg har endnu ikke fundet ankomsten i 1897 på Ellis Island og 1889 er
vist for tidligt; men ham der rejste i 1894 rejste direkte med skibet
Island (hvilket er anført i begge databaser). Han foreviste i
København den 6. juni og er registreret på Ellis Island den 25. juni.
Altså 19 dage.

Den yngste bror var som sagt hjemme på besøg i 1903. Han rejste
tilbage til USA via Liverpool og denne gang foreviste han i København
den 4. juni og blev registreret på Ellis island den 21. juni.

Det er så dejligt, at han både i udvandrerprotokollerne og i Ellis
Island databasen er registreret som "Anders Petersen, 28 år, snedker
fra Hesselballe (i Hjortshøj sogn, Randers amt)", så der kan ikke være
den mindste tvivl om, at det er samme person, og hans rejse varede
altså kun 17 dage.

Rent bortset fra det. Var det ikke ham her, du havde fundet på Ellis
Island: Jensen, Jens Peter, Americ.-U.S., Holtug, Denmark, April 22,
1902, 27Y, M, S, Cymric, Liverpool, England, UK, A U.S. citizen,

I så fald står der altså, at han kommer fra Holtug i Præstø amt og at
han er amerikansk statsborger. Når vi så går tilbage til
udvandrerarkivet med disse ekstra oplysninger, så finder vi ham her:

Name: Jensen, Jens Peter Occupation: Landmand
Age: 27 Destination: Waupaca, Wisc.
Contract no.: 167300 Registration date: 4/5/1902
Birth place: Holtug Birth place: Holtug
Last res. parish: ? Last res. county: - Amerika
Last residence: Amerika Destination country: USA
Destination city: Waupaca Destination state: Wisconsin
Name of ship: Indirekte
IDcode: I0102J4601

Han har altså først forevist den 5. april, hvilket jo på nydeligste
vis bekræfter rejsetiden på 17-19 dage. Din Jens Peter bør altså være
ankommet omkring den 23. marts.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Jens M. Jensen

Dato : 06-08-02 16:34

Hej Lars,

og tak for hjælpen! Jeg havde faktisk bemærket angivelsen Holtug, men
besluttet i første omgang at negligere det under den formodning, at Jens
Peter kunne have opholdt sig nogle dage på sjælland i venten på
skibslejlighed. Dine oplysninger slår jo imidlertid fast, at det ikke er den
rigtige person. Bortset fra, at det jo er ærgerligt er det jo glimrende. Tak
for det!

mvh. Jens Møller Jensen

Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org> skrev i en
nyhedsmeddelelse:2eruku4pmigp3oq4bkrrkdmh26mbahb19m@4ax.com...