Dk.Kultur.Musik OSS (Ofte Stillede Spørgsm~
Fra : Peter G.

Dato : 16-02-01 22:46

Davs. Dette er så den første udgave af de mest stillede spørgsmål i gruppen
dk.kultur.musik, pr. 2 feb. 2001.

Her skulle gerne komme til at stå de fleste generelle spørgsmål som folk
måtte komme med og jeg vil bestræbe mig at sende denne besked engang om
ugen. Da dette nok ikke kommer til at holde, vil jeg garantere at den i
hvert fald vil blive sendt når det det passer mig .
Forslag til spørgmål, svar og forbedringer modtages gerne.

Spørgsmålene:

?) Hvad hedder og hvem har skrevet tema-musikken, der bliver spillet i
TV-udsendelsen "Forsvundne Danskere"? Hvor kan jeg finde den henne?
!) Tema-musikken er nummeret "Irish Boy" med Mark Knopfler som findes på
soundtracket til filmen "Cal"
http://allmusic.com/cg/x.dll?p=amg&sql=A84221 ) eller på cd'en
"Screenplaying" ( http://allmusic.com/cg/x.dll?p=amg&sql=A190288 )
indeholdende filmmusik skrevet af føromtalte hr. Kartofler.
Skulle ikke være så svær at finde i enhver velassorteret pladebiks.

?) Hvor kan jeg købe musik på nettet?
!) Danske websteder: http://www.909shop.dk , http://www.bol.dk ,
http://www.cdon.dk , http://www.cdskiven.dk , http://www.rillen.dk
Europæiske websteder: http://www.101cd.com , http://www.amazon.co.uk
Andre websteder: http://www.cdnow.com , http://www.cdparadise.com

?)Hvor kan jeg læse mere om [band]?
!) På http://www.allmusic.com og http://www.ubl.com som er de to
hovedsteder. UBL
(Ultimate Band List) peger videre til hjemme- og fansider om bandet.
AllMusic er en glimrende og omfattende database med biografier,
diskografier, anmeldelser af pladerne, samt megen anden interessant info.
For danske bands: http://www.bandlist.dk
Andre: http://www.tunes.com

?) Hvor kan jeg finde akkorderne / teksten til [sang]?
!) Http://www.olga.net , http://www.harmony-central.com

?) Hvilken kunstner/band har solgt flest plader?
!) Det ved vi ikke endnu. Nogen, som har en kilde?

?) Hvad kendetegner [musikgenre]?
!) Se på http://www.allmusic.com

?) Hvad hedder det stykke musik, som spilles under reklamen for
[produkt/service]?
!) Det kan være der er en her i gruppen som ved det, men har du prøvet at
kigge på firmaets hjemmeside?
Det er efterhånden blevet kutyme, at firmaerne skriver hvilke stykker musik
de bruger i deres reklamer

Fra : Troels

Dato : 16-02-01 21:33

> ?) Hvor kan jeg finde akkorderne / teksten til [sang]?
> !) Http://www.olga.net , http://www.harmony-central.com

Hit med sangen har lavet en side med links til hvor man kan finde tekster
til bla. nyere sange. Den er her:
http://www.dr.dk/tv-underholdning/hit_med_sangen/Links.htm

Jeg har tænkt lidt over det med om hvorvidt en faq bør være statisk eller om
den skal være mere levende. Jeg tænkte på om det evt. var muligt at lave to.
Altså en som der ikke ændres i (det kan f.eks. være det med hvor man finder
band info) og en hvor infoen løbende udskiftes (forsvundene danskere). Det
kræver selvfølgelig en del mere tid. og det er spørgsmålet om der er nogen
der gider at ofre det.

VH. Troels

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 17-02-01 00:26

"Peter G." <PeterPedal73@FJERNDETTEHotmail.com> wrote in message
> ?) Hvilken kunstner/band har solgt flest plader?
> !) Det ved vi ikke endnu. Nogen, som har en kilde?

Ifølge
http://www.neosoul.com/riaa/artists/
er det beatles med 151.5 mio. solgte eksemplarer. Led Zeppelin ligger nr. 2
med 100.5, efterfulgt af Garth Brooks med 100 lige ud. Elvis kommer ind på
en fjerdeplads. Tallene er angivet som totalt salg, men jeg kan ikke sige,
om det er totalt i USA eller verden.

Ifølge
http://www.neosoul.com/riaa/faq.html

er det Elvis, der har udgivet flest hit-plader, med 80 guld- eller
opefter -plader til og med 1996.

Iøvrigt er det Eagles' greatest hits der er den bedst sælgende plade gennem
tiderne ifølge

http://hometown.aol.com/PaulHry/music/riaa.html

efterfulgt af Jackson's Thriller

/Nikolaj
- ak ja, Gugl er noget dejligt noget (www.google.com - søgte på "best
selling artist of all time")

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 17-02-01 00:30

"Nikolaj Borg" <nikolSPAM@jborg.dk> wrote in message

> Tallene er angivet som totalt salg, men jeg kan ikke sige,
> om det er totalt i USA eller verden.

Efter at se lidt nærmere på det kan jeg sige, at der er tale om RIAA's
opgørelser, som kun dækker US of Bluff.

/Nikolaj

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 17-02-01 00:36

> Efter at se lidt nærmere på det kan jeg sige, at der er tale om RIAA's
> opgørelser, som kun dækker US of Bluff.

.... og sandelig om ikke også riaa har en hjemmeside. Den officielle liste
kan ses her:

http://www.riaa.com/Gold-Best-4.cfm

(Beatles har lagt afstand til feltet, og manden med hatten har overhalet Led
Zep)

/Nikolaj

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 17-02-01 11:42

"Nikolaj Borg"

> Efter at se lidt nærmere på det kan jeg sige, at der er tale om RIAA's
> opgørelser, som kun dækker US of Bluff.

Ja, så det er ikke den store hemmelighed. Bum-bum, Peter G, jeg har skrevet
flere gange i gruppen i tidligere tråde med yderligere indhold til OSS'en, bl.a.
med ovenstående info, som da helt sikkert er godt at have med. Hvorfor har
du ikke inkluderet det?

--
Peter Brandt Nielsen brandt@etklikherfra.dk
http://w1.1537.telia.com/~u153700010