Andet multimedie
bentjuul 3670
PhotoShop 6.0 vs 5.5 - transparent baggrun~
Fra : Rudy Madsen

Dato : 05-08-02 19:20

Hej ng

Ja, nu igen. Jeg ved, der er flere, der har været inde på emnet, men jeg er
nu alligevel på relativ bar grund mht. min baggrund

Jeg synes, det var så let at lave en trans baggrund i PhotoShop 5.X. Man
eksporterede bare og bestemte farven, der skulle være trans.

I 6.0 er den mulighed fjernet og man skal gøre det på en anden måde. Jeg har
prøvet at læse mig til det i manualen, men jeg kan ikke tyde metoden. Jeg
anser ikke mig selv for at være dum elelr lignende, men dette er meget
kryptisk forklaret.

Kan nogen give mig en kort intro til, hvordan man let og ubesværet laver
sine GIFs transparente i PhotoShop 6.0?

Lad være med at henvise mig til tidligere svar. Jeg har læst dem, og de
løser ikke problemet. Tak!

/Rudy

Fra : B. Sørensen

Dato : 05-08-02 20:28

"Rudy Madsen" <rudymadsen@educase.dk> wrote

> Kan nogen give mig en kort intro til, hvordan man let og ubesværet laver
> sine GIFs transparente i PhotoShop 6.0?

File > Save for web

Transparency> ja tak
Matte> ja tak

(husk at unchecke dit baggundslag i lagpaletten inden du åbner save for web op)

> Lad være med at henvise mig til tidligere svar. Jeg har læst dem, og de
> løser ikke problemet. Tak!

Det er blevet tærsket igennem utallige gange, så jo, du ville kunne finde dit svar i "arkivet".

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«

Fra : B. Sørensen

Dato : 05-08-02 20:43

"Rudy Madsen" <rudymadsen@educase.dk> wrote

> Kan nogen give mig en kort intro til, hvordan man let og ubesværet laver
> sine GIFs transparente i PhotoShop 6.0?

Jeg har endda kompileret en mini tutorial til dig <news:3d4ed519$0$278$ba624c82@nntp03.dk.telia.net> | news://dk.binear
[dk.edb.grafik transparency.gif]

Giv' mig så den cookie! =)

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«

Fra : Madsen

Dato : 05-08-02 20:58

Rudy Madsen skrev:

> Jeg synes, det var så let at lave en trans baggrund i PhotoShop
> 5.X. Man eksporterede bare og bestemte farven, der skulle være
> trans.

Filteret fra PS 5.x er skam stadig til rådighed i PS 6, men det bliver
ikke installeret som standard. Det ligger på installations-cd'en
Kig i mappen Godbidder\Yderligere ekstramoduler\Photoshop Only\Eksport

Sådan installeres ekstramodulet GIF89a Eksport:
1) Kontroller, at Adobe Photoshop-programmerne ikke kører.

2) Kopier ekstramodulet GIF89a til mappen Import/Eksport under Adobe
Photoshop-ekstramodul > Adobe Photoshop Only.

3) Start Photoshop. Ekstramodulet GIF89a Eksport indlæses.

Jeg ville dog overveje om det ikke var bedre at lære 'Gem til web'
at kende som B. Sørensen beskriver. Når først man kender det værktøj,
så synes man det gamle virker kedeligt. Sådan oplevede jeg i hvert
tilfælde skiftet fra GIF89a til 'Gem til Web', men valget er dit. :)

Madsen.

Fra : Rudy Madsen

Dato : 05-08-02 21:37

Tusind tak for de svar!

Det var lige, hvad jeg havde brug for...

/Rudy

Fra : Madsen

Dato : 05-08-02 22:28

Rudy Madsen skrev:

> Det var lige, hvad jeg havde brug for...

Glemte forresten at der også er en 'hold-i-hånd-guide' i hjælpe-
menuen i Photoshop 6, men stadig er 'Gem til Web' nr. 1, efter
min mening.

Madsen.

Fra : Jens Juul Andersen

Dato : 06-08-02 23:09

Skulle vi ikke også oplyse Rydy Madsen om, at det kun er gif's der kan laves med
transp. baggrund.
Nemmest som Madsen siger (eller mener) i ImageReady.

Venlig hilsen
Jens Juul Andersen
Http://www.JJA.dk

Fra : B. Sørensen

Dato : 06-08-02 23:33

"Jens Juul Andersen" <jens.juul@jja.dk> wrote

> Skulle vi ikke også oplyse Rydy Madsen om, at det kun er gif's der
kan laves med
> transp. baggrund.

Rydy M giver udtryk for i init. post, at han er vant til GIF98a som
var GIF eksport frem til PS 5.5 (vist nok), så han er sikkert klar
over GIFs 1-bit transparens. I øvrigt understøtter PNG også
transparens.

> Nemmest som Madsen siger (eller mener) i ImageReady.

Madsen har nævnt 'Save for web' som blev introduceret med Photoshop
5.5 >. Denne funktion som er at finde under File>Save for web kan
findes i både PS og IR.

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«

Fra : Ammitz

Dato : 07-08-02 08:25

"Rudy Madsen" skrev d. 05-08-02 19:20 dette indlæg :
> [...]
Man
> eksporterede bare og bestemte farven, der skulle være trans.

Mener du at eksportere et gennemsigtigt billede?
Eller mener du at lave en farve transparent/nedtone den?
Ammitz

http://www.kandu.dk/