Borland C++ Builder 5 Developers Guide
Fra : Tommy Ipsen

Dato : 16-02-01 22:58

Hej Alle

Jeg har ladet mig fortælle, at der med ovennævnte bog medfølger en cd
med kapitlerne som pdf-filer.

Da jeg kraftigt overvejer at købe bogen, men ikke er klar over om den er
for avanceret, ville jeg høre om der er nogen som har købt bogen og evt.
kunne sende pdf-filerne, så jeg kan se om bogen er brugbar for mit
niveau.

Jeg har fundet den til ca. 400 over nettet - er det et godt køb / en
fair pris??

Mvh

Tommy Ipsen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-02-01 09:36

Hej Tommy,

"Tommy Ipsen" <tommy@samnet.sdu.dk> wrote in message
> Hej Alle
>
> Jeg har ladet mig fortælle, at der med ovennævnte bog medfølger en cd
> med kapitlerne som pdf-filer.

Korrekt - dog er det een stor PDF-fil (knap 14 MByte).
Den indeholder i øvrigt lidt materiale, som ikke er i bogen.

> [...]
> for avanceret, ville jeg høre om der er nogen som har købt bogen og evt.
> kunne sende pdf-filerne, så jeg kan se om bogen er brugbar for mit

Det er en overtrædelse af ophavsretten at sende dig PDF-filen.

> Jeg har fundet den til ca. 400 over nettet - er det et godt køb / en
> fair pris??

Det er vel en fair pris, hvis den har et indhold, der er brugbart for dig.

Hvad er det du ønsker at lære ?
Hvis kan være lidt mere specifik, kan vi forsøge at hjælpe dig.

Det er formodentlig ikke den bedste bog der findes på specifikke områder som
f.eks. COM, CORBA, OpenGL.
Til gengæld dækker den mange områder.

Indholdsfortegnelsen er:

Introduction 1
PART I C++Builder 5 Essentials
1 Introduction to C++Builder 9
2 C++Builder Projects and More on the IDE 53
3 Programming in C++Builder 95
4 Advanced Programming with C++Builder 147
5 User Interface Principles and Techniques 225
6 Compiling and Optimizing Your Application 335
7 Debugging Your Application 389
8 Using VCL Components 437
9 Creating Custom Components 499
10 Creating Property and Component Editors 577
11 More Custom Component Techniques 701

PART II Communications, Database, and Web Programming
12 Communications Programming 775
13 Web Server Programming 813
14 Database Programming 861

PART III Interfaces and Distributed Computing
15 DLLs and Plug-Ins 925
16 COM Programming 967
17 Going Distributed: DCOM 1023
18 One Step Ahead: COM+ 1057
19 Multi-Tier Distributed Applications with MIDAS 3 1121
20 Distributed Applications with CORBA 1173
21 Microsoft Office Integration 1195
22 Using ActiveX Techniques 1233

PART IV Advanced Topics
23 Data Presentation with C++Builder 1279
24 Using the Win32 API 1351
25 Multimedia Techniques 1457
26 Advanced Graphics with DirectX and OpenGL 1505

PART V C++Builder Application Deployment
27 Creating Help Files and Documentation 1561
28 Software Distribution 1593
29 Software Installation and Updates 1625

PART VI Knowledge Base
30 Tips, Tricks, and How Tos 1675
31 Real-World Examples 1809

PART VII Appendix
A Information Sources 1825

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 17-02-01 17:37

Hejsa Mogens

Jeg har tidligere programmeret i en del andre programmeringssprog, men har ikke
arbejdet meget med grafiske brugerflader og objektorienteret programmering og
ønsker derfor en bog, som giver mig en introduktion til disse ting, men som jeg
samtidig kan benytte som referencemanual, når jeg har fået denne introduktion.
(Hele 2 ting på en gang :))

Vil jeg blive skuffet, eller...?

--Tommy--

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-02-01 23:13

Hej Tommy,

først vil jeg sige at jeg har ikke læst bogen fra enden til anden - kun
skimmet den lidt. Jeg regner ikke med at læse den, men blot have den som
opslagsværk og inspirationskilde.

Mit umiddelbare indtryk er at den ikke altid er meget præcis og fokuseret -
til tider direkte fejlagtig.
Der er meget forskel hvilken dybde den behandler emnerne.
For eksempel bliver programmering af grafiske brugergrænseflader, anvendelse
og udvikling af VCL (Visual Component Library) komponenter grundigt
gennemgået. Derimod bliver CORBA beskrevet overfladisk, så man bagefter ikke
har nogen konkret brugbar viden.
Men det er vel egentlig en rimelig vægtning, hvis man ser på hvad flest har
brug for.
Dens primære opgave må være at give C++Builder specifikke oplysninger, som
man ikke kan finde andre steder.

> [...]
som jeg
> samtidig kan benytte som referencemanual, når jeg har fået denne

Jeg tror ikke at du vil få begge dele ud af den bog.

Det er ikke en lærebog i C++. Som forfatterne skriver i afsnittet "Who
should read this book ?":
"This book is not a C++ primer, nor is it a tutorial on using C++Builder,
the application. Rather, it is a guide to using C++Builder to create better,
larger, more complex applications, to help expand your current C++Builder
skills, and to investigate the features new to C++Builder 5."

Der er knap 25 sider om C++ standard biblioteket og 3 sider om hvad design
patterns er. Det rækker naturligvis ikke til at komme i dybden - hver for
sig kræver det mindst een bog.

Så vidt jeg kan se af indholdsfortegnelsen er der ikke noget om
objektorienteret programmering, eller objektorienteret analyse og design for
den sags skyld.

Og hvorfor egentlig begrænse sig til objektorienteret programmering - andre
paradigmer f.eks. generisk programmering er også meget brugbart.

Et behov for at lære moderne C++, objektorienteret programmering og generisk
programmering vil blive bedre opfyldt med f.eks.
Accelerated C++:Practical Programming by Example
Andrew Koenig and Barbara E. Moo
ISBN: 0-201-70353-X

Hvis du vil lave grafisk brugergrænseflade med VCL tror jeg det er en
glimrende bog. Specielt hvis du kunne tænke dig at lave komponenter selv -
ikke "bare" bruge komponenter andre har lavet. Mit indtryk er at den når
rimeligt i dybden.

> Vil jeg blive skuffet, eller...?

Det er jo svært at vide.
Jeg syntes det er en udemærket bog, der er god at have ved siden af
C++Builder V5. Det ikke på nogen måde er en milepæl inden for software
udvikling.

Venlig hilsen

Mogens Hansen