/ Forside / Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet multimedie
#NavnPoint
refi 19159
Klaudi 13515
severino 5400
pallebhan.. 4553
molokyle 4203
o.v.n. 3762
tedd 3707
bentjuul 3670
transor 2817
10  miritdk 2644
gøre billede skarpere
Fra : Brizz


Dato : 05-08-02 12:01

Sad og tænkte lidt. Når man nu har et billede som er noget uskarpt. Så har
man jo set i film osv at så trykker de lige påe n knap og lidt også begynder
puteren at arbejde med at gøre billedet skarpere... pudse kanter af osv. Kan
man det som menig mand og hvad hedder funktionerne?
Har Photoshop 6.0

Mvh Brian

--
www.gronaerten.dk



 
 
Mogens (05-08-2002)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 05-08-02 12:11

On Mon, 5 Aug 2002 13:00:51 +0200, "Brizz"
<bs@(fjernmig)gronaerten.dk> wrote:

>Sad og tænkte lidt. Når man nu har et billede som er noget uskarpt. Så har
>man jo set i film osv at så trykker de lige påe n knap og lidt også begynder
>puteren at arbejde med at gøre billedet skarpere... pudse kanter af osv. Kan
>man det som menig mand og hvad hedder funktionerne?
>Har Photoshop 6.0
>
Nu skal man jo ikke tro på alt hvad man ser på film.

ha (05-08-2002)
Kommentar
Fra : ha


Dato : 05-08-02 12:22

Det er jo som Mogens skriver, men du kunne jo evt. oploade et
eksempel på din hjemmeside. Der sidder mange hjælpsomme
mennesker og følger NG'en, som garanteret gerne vil hjælpe med
forslag. Det er jo nemmere at gå til, når man har et eksempel.

mvh
ha




Brizz (05-08-2002)
Kommentar
Fra : Brizz


Dato : 05-08-02 12:53

> Det er jo som Mogens skriver, men du kunne jo evt. oploade et
> eksempel på din hjemmeside. Der sidder mange hjælpsomme
> mennesker og følger NG'en, som garanteret gerne vil hjælpe med
> forslag. Det er jo nemmere at gå til, når man har et eksempel.

Nej ved det og regnede nu heller ikke med det var så nemt..
Kaster et billede op på min side og kalder den opeltest. Det oprindelige
format på det billede er ikke så stort. Så lad os sige jeg vil forstørre
det. Så bliver det meget kornet og det vil jeg gerne lave om på. Her er det
så jeg vil kunne gøre det skarpere...
Håber i kan hjælpe...
Mvh Brian

www.gronaerten.dk
nu med Timon




Brizz (05-08-2002)
Kommentar
Fra : Brizz


Dato : 05-08-02 13:06

> Nej ved det og regnede nu heller ikke med det var så nemt..
> Kaster et billede op på min side og kalder den opeltest. Det oprindelige
> format på det billede er ikke så stort. Så lad os sige jeg vil forstørre
> det. Så bliver det meget kornet og det vil jeg gerne lave om på. Her er
det
> så jeg vil kunne gøre det skarpere...

Er lavet nu...

Brian

www.gronaerten.dk



ha (06-08-2002)
Kommentar
Fra : ha


Dato : 06-08-02 20:06

> > format på det billede er ikke så stort. Så lad os sige jeg vil forstørre
> > det. Så bliver det meget kornet og det vil jeg gerne lave om på. Her er
> det

Det er ikke muligt at forstørre et billede og få et acceptabelt resultat.

mvh
ha




B. Sørensen (06-08-2002)
Kommentar
Fra : B. Sørensen


Dato : 06-08-02 20:12

"ha" <not-me@dot.com> wrote

> > > format på det billede er ikke så stort. Så lad os sige jeg vil forstørre
> > > det. Så bliver det meget kornet og det vil jeg gerne lave om på. Her er
> > det

> Det er ikke muligt at forstørre et billede og få et acceptabelt resultat.

Det var noget af en skråsikker udtalelse.
Medmindre du definerer 'acceptabel' som værende 1/1 er din påstand ikke korrekt.

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«



ha (06-08-2002)
Kommentar
Fra : ha


Dato : 06-08-02 21:00

> Medmindre du definerer 'acceptabel' som værende 1/1 er din påstand ikke
korrekt.

Nu var det jo Brizz' spørgsmål jeg svarede på. Mener du, at
du kan, vil jeg såmænd også gerne vide hvordan.

mvh
ha¨




B. Sørensen (06-08-2002)
Kommentar
Fra : B. Sørensen


Dato : 06-08-02 21:30

"ha" <not-me@dot.com> wrote

> > Medmindre du definerer 'acceptabel' som værende 1/1 er din påstand ikke
> korrekt.

> Nu var det jo Brizz' spørgsmål jeg svarede på. Mener du, at
> du kan, vil jeg såmænd også gerne vide hvordan.

Brizz skrev:
"Kaster et billede op på min side og kalder den opeltest. Det oprindelige
format på det billede er ikke så stort. Så lad os sige jeg vil forstørre
det. Så bliver det meget kornet og det vil jeg gerne lave om på. Her er det
så jeg vil kunne gøre det skarpere..."

Du svarede nej.

Jeg har måske ikke forstået spørgsmålet, men hvorfor er det ikke muligt at sharpen et forstørret billede?

Er spørgsmålet snarere noget a la "jeg vil gerne lave en slags animation hvor billedet skifter fra kornet til skarpt" er dette
heller ikke umuligt. Viser gerne hvordan.


--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«



ha (06-08-2002)
Kommentar
Fra : ha


Dato : 06-08-02 21:38

> Du svarede nej.

til at han ikke kunne undgå at det bliver "kornet" når
man forstørrer.
Alt kan vel sharpen's, men "kornene" bliver der jo.

mvh
ha




B. Sørensen (06-08-2002)
Kommentar
Fra : B. Sørensen


Dato : 06-08-02 21:43

"ha" <not-me@dot.com> wrote

> > Du svarede nej.

> til at han ikke kunne undgå at det bliver "kornet" når
> man forstørrer.
> Alt kan vel sharpen's, men "kornene" bliver der jo.

Det er selvfølgelig korrekt, men ikke desto mindre *er* der muligheder for at eliminere denne pixelering (medmindre vi snakker
skalering 100x).

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«



find clausen (06-08-2002)
Kommentar
Fra : find clausen


Dato : 06-08-02 22:00

On Tue, 6 Aug 2002 22:43:19 +0200, B. Sørensen <.@.> wrote:

> Det er selvfølgelig korrekt, men ikke desto mindre *er* der muligheder for at eliminere denne pixelering (medmindre vi snakker
> skalering 100x).

Gider ikke lige sætte din linielængde til max 70 tegn ?

--

find clausen
http://www.photopress.dk/
pressphotos from denmark ...

B. Sørensen (06-08-2002)
Kommentar
Fra : B. Sørensen


Dato : 06-08-02 22:04

"find clausen" <qazwsx669@hotmail.com> wrote

> Gider ikke lige sætte din linielængde til max 70 tegn ?

Nej.

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«



find clausen (06-08-2002)
Kommentar
Fra : find clausen


Dato : 06-08-02 22:09

On Tue, 6 Aug 2002 23:03:51 +0200, B. Sørensen <.@.> wrote:

>
> Nej.

Hvorfor, man skal jo scrolle for at læse hvad du skriver ...
--

find clausen
http://www.photopress.dk/
pressphotos from denmark ...

B. Sørensen (06-08-2002)
Kommentar
Fra : B. Sørensen


Dato : 06-08-02 22:26

"find clausen" <qazwsx669@hotmail.com> wrote

> Hvorfor, man skal jo scrolle for at læse hvad du skriver ...

Ja det er selvfølgelig et problem.

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«




find clausen (06-08-2002)
Kommentar
Fra : find clausen


Dato : 06-08-02 21:26

On Tue, 6 Aug 2002 21:05:36 +0200, "ha" <not-me@dot.com> wrote:

> > > format på det billede er ikke så stort. Så lad os sige jeg vil forstørre
> > > det. Så bliver det meget kornet og det vil jeg gerne lave om på. Her er
> > det
>
> Det er ikke muligt at forstørre et billede og få et acceptabelt resultat.

ja, se billedet af vikingeskibet i en anden tråd.
Det er forstørret og "skarpet".

--

find clausen
http://www.photopress.dk/
pressphotos from denmark ...

ha (06-08-2002)
Kommentar
Fra : ha


Dato : 06-08-02 21:39

> ja, se billedet af vikingeskibet i en anden tråd.
> Det er forstørret og "skarpet".

kunne du ikke lige give et message-id?

mvh
ha




find clausen (06-08-2002)
Kommentar
Fra : find clausen


Dato : 06-08-02 21:59

On Tue, 6 Aug 2002 22:38:59 +0200, "ha" <not-me@dot.com> wrote:

> > ja, se billedet af vikingeskibet i en anden tråd.
> > Det er forstørret og "skarpet".
>
> kunne du ikke lige give et message-id?

Jeg lavede lige en side med, da det er i dk.binaer.

www.photopress.dk/noindx/test/test2.html

--

find clausen
http://www.photopress.dk/
pressphotos from denmark ...

jakob (06-08-2002)
Kommentar
Fra : jakob


Dato : 06-08-02 22:13


>
> www.photopress.dk/noindx/test/test2.html


Jeg kan ikke se originalen med ie5.5 kan det passe. Jeg har prøvet at
refreshe.



Jakob

Peter Loumann (06-08-2002)
Kommentar
Fra : Peter Loumann


Dato : 06-08-02 22:24

jakob <ingen@spam.dk> skrev:

>Jeg kan ikke se originalen med ie5.5 kan det passe.

Har du prøvet at scrolle ned ad siden?

Jeg synes ikke, dét foto bekræfter den opfattelse, at man kan
forstørre og få et accptabet resultat.

--
hilsen pl
se mine fotos
http://huse-i-naestved.dk

B. Sørensen (06-08-2002)
Kommentar
Fra : B. Sørensen


Dato : 06-08-02 22:33

"Peter Loumann" <peloda@tiscali.dk> wrote

> Jeg synes ikke, dét foto bekræfter den opfattelse, at man kan
> forstørre og få et accptabet resultat.

Billedet er forstørret 1,56x, hvilket -ligemeget hvad- vil give et
synligt kvalitetstab. Derudover er originalen sandsynligvis
komprimeret med en hård faktor, hvilket selvfølgelig også er et
dårligt startpunkt.
Jeg synes det fremgår ret tydeligt at originalen har båret tydelig
præg af jpg "artifacts".

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«



Peter Loumann (06-08-2002)
Kommentar
Fra : Peter Loumann


Dato : 06-08-02 22:44

B. Sørensen <.@.> skrev:

>Billedet er forstørret 1,56x, hvilket -ligemeget hvad- vil give et
>synligt kvalitetstab.

Enig.

>Jeg synes det fremgår ret tydeligt at originalen har båret tydelig
>præg af jpg "artifacts".

Enig.

Og tak fordi du har modereret din linjelængde! Det er en lettelse at
læse nu.

--
hilsen pl
se mine fotos
http://huse-i-naestved.dk

find clausen (06-08-2002)
Kommentar
Fra : find clausen


Dato : 06-08-02 22:42

On Tue, 06 Aug 2002 23:24:27 +0200, Peter Loumann <peloda@tiscali.dk>
wrote:

> Jeg synes ikke, dét foto bekræfter den opfattelse, at man kan
> forstørre og få et accptabet resultat.

Det er jo også et ekstremt eksempel med et billede fra taget med en
mobiltelefon ...

--

find clausen
http://www.photopress.dk/
pressphotos from denmark ...

B. Sørensen (06-08-2002)
Kommentar
Fra : B. Sørensen


Dato : 06-08-02 22:23

"jakob" <ingen@spam.dk> wrote

> Jeg kan ikke se originalen med ie5.5 kan det passe. Jeg har prøvet at
> refreshe.

Jeps, billedet er N/A.

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«



find clausen (06-08-2002)
Kommentar
Fra : find clausen


Dato : 06-08-02 22:41

On Tue, 6 Aug 2002 23:13:05 +0200, jakob <ingen@spam.dk> wrote:

> Jeg kan ikke se originalen med ie5.5 kan det passe. Jeg har prøvet at
> refreshe.

Undskyld, den kom ikke med op, den er der nu !

--

find clausen
http://www.photopress.dk/
pressphotos from denmark ...

ha (07-08-2002)
Kommentar
Fra : ha


Dato : 07-08-02 10:45

> www.photopress.dk/noindx/test/test2.html

ok, takker, men det bekræfter da lidt det jeg svarede først,
at jeg ikke mente, at Brizz kunne få et acceptabelt resultat
(såvidt jeg kunne læse mente han uden "korn")
ud af at forstørre det billede han havde af bilen.

mvh
ha




find clausen (07-08-2002)
Kommentar
Fra : find clausen


Dato : 07-08-02 17:33

On Wed, 7 Aug 2002 11:45:02 +0200, "ha" <not-me@dot.com> wrote:

> > www.photopress.dk/noindx/test/test2.html
>
> ok, takker, men det bekræfter da lidt det jeg svarede først,

Nu er det jo et meget ringe udgangspunkt,
som jeg syntes det var sjovt at teste på.
Jeg skal senere komme med et realistisk, et billede,
som jeg scannede i 1993 eller deromkring,
mistede dias'et, og skulle så sidste år bruge det til en en avis.
Billedet var scannet i 1mb og blev forstørret til 17mb.
Jeg læste engang, at tricket er, at sætte billedet op i den dobbelte
størrelse af hvad man skulle bruge.
Derefter, SVJH, køre blur, sætte billedet ned, og så sharpen.
Jeg skal se om jeg kan finde doc.

--

find clausen
http://www.photopress.dk/
pressphotos from denmark ...

ha (08-08-2002)
Kommentar
Fra : ha


Dato : 08-08-02 19:56

> Derefter, SVJH, køre blur, sætte billedet ned, og så sharpen.
> Jeg skal se om jeg kan finde doc.

Lyder spændende, for engang imellem kommer man jo ud
for, at man gerne forøge størrelsen på et foto.

mvh
ha




find clausen (08-08-2002)
Kommentar
Fra : find clausen


Dato : 08-08-02 20:14

On Thu, 8 Aug 2002 20:55:53 +0200, "ha" <not-me@dot.com> wrote:

> Lyder spændende, for engang imellem kommer man jo ud
> for, at man gerne forøge størrelsen på et foto.

Her kommer den:

De er andet afsnit,
men jeg sender hele siden uden billeder (fra en pdf - der er 45 af den
i en zip)

Andy's Photoshop Tip #45 - Resizing Images
Resizing images is such a simple concept, but I get questions on it
all the time so I decided to make a quick
tip on it.
Let's say that this is your original image. Before
resizing, always convert your image to RGB mode. This will
give you be best results (IMAGE...MODE...RGB MODE).
To resize your image to this size, just click on
IMAGE...IMAGE SIZE. Make sure that the "Resample Image"
and usually the "Constrain Proportions" is checked. Now just
enter in a new width and hit OK. I entered 100 and the image
was automatically resized to the size you see here.

Let's say that you want to take the second image and
make it big like the original. Whenever you expand the size of
an image, you will always loose some quality (unless it's a
vector image). Here I just clicked on IMAGE...IMAGE SIZE.
and entered 2 times the width that the final image will have. I
put a width of 400. I then applied the
FILTER...NOISE...DESPECKLE to get rid of some of the
jaggys. I then used the GAUSSIAN BLUR filter with a .3
setting. Just enough for the pic. Then I resize the image to
the final size that I want it to be (182 pixels across). Lastly, I
like to apply the FILTER...SHARPEN...UNSHARP MASK with
about 30 to sharpen it up a bit. This is what I got for my final
image. It's still not as clear as the original, but since I went
from the smaller to the larger, it doesn't look that bad. Good
Luck to ya.

1 of 2
Andy's Photoshop Tip #45 - Resizing Images
http://www.andyart.com/photoshop/ps_45.htm

--

find clausen
http://www.photopress.dk/
pressphotos from denmark ...

ha (08-08-2002)
Kommentar
Fra : ha


Dato : 08-08-02 20:35

Takker

> http://www.andyart.com/photoshop/ps_45.htm

Siden findes ikke ?

mvh
ha




find clausen (08-08-2002)
Kommentar
Fra : find clausen


Dato : 08-08-02 21:38

On Thu, 8 Aug 2002 21:34:54 +0200, "ha" <not-me@dot.com> wrote:

> Takker
>
> > http://www.andyart.com/photoshop/ps_45.htm
>
> Siden findes ikke ?

Det er ret lang tid siden jeg har fået dem,
så det skal nok passe ...

De er fra '98 ser jeg nu.

--

find clausen
http://www.photopress.dk/
pressphotos from denmark ...

Mikael (09-08-2002)
Kommentar
Fra : Mikael


Dato : 09-08-02 19:33

Prøvede lige på et portræt, det virker rimeligt godt.

Mikael

"find clausen" <qazwsx669@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:kig5luo4pr45586np4dcs37eao4lmkm572@4ax.com...
> On Thu, 8 Aug 2002 20:55:53 +0200, "ha" <not-me@dot.com> wrote:
>
> > Lyder spændende, for engang imellem kommer man jo ud
> > for, at man gerne forøge størrelsen på et foto.
>
> Her kommer den:
>
> De er andet afsnit,
> men jeg sender hele siden uden billeder (fra en pdf - der er 45 af den
> i en zip)
>
> Andy's Photoshop Tip #45 - Resizing Images
> Resizing images is such a simple concept, but I get questions on it
> all the time so I decided to make a quick
> tip on it.
> Let's say that this is your original image. Before
> resizing, always convert your image to RGB mode. This will
> give you be best results (IMAGE...MODE...RGB MODE).
> To resize your image to this size, just click on
> IMAGE...IMAGE SIZE. Make sure that the "Resample Image"
> and usually the "Constrain Proportions" is checked. Now just
> enter in a new width and hit OK. I entered 100 and the image
> was automatically resized to the size you see here.
>
> Let's say that you want to take the second image and
> make it big like the original. Whenever you expand the size of
> an image, you will always loose some quality (unless it's a
> vector image). Here I just clicked on IMAGE...IMAGE SIZE.
> and entered 2 times the width that the final image will have. I
> put a width of 400. I then applied the
> FILTER...NOISE...DESPECKLE to get rid of some of the
> jaggys. I then used the GAUSSIAN BLUR filter with a .3
> setting. Just enough for the pic. Then I resize the image to
> the final size that I want it to be (182 pixels across). Lastly, I
> like to apply the FILTER...SHARPEN...UNSHARP MASK with
> about 30 to sharpen it up a bit. This is what I got for my final
> image. It's still not as clear as the original, but since I went
> from the smaller to the larger, it doesn't look that bad. Good
> Luck to ya.
>
> 1 of 2
> Andy's Photoshop Tip #45 - Resizing Images
> http://www.andyart.com/photoshop/ps_45.htm
>
> --
>
> find clausen
> http://www.photopress.dk/
> pressphotos from denmark ...



Ukendt (09-08-2002)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-08-02 06:27

Det kan man godt i Photoshop Brian.
Se selv i dk.binaer

Message-ID: <mbk6lu4ijhq6rnl732s8676b22f2f6afga@4ax.com>



On Mon, 5 Aug 2002 13:00:51 +0200, "Brizz"
<bs@(fjernmig)gronaerten.dk> wrote:

>Sad og tænkte lidt. Når man nu har et billede som er noget uskarpt. Så har
>man jo set i film osv at så trykker de lige påe n knap og lidt også begynder
>puteren at arbejde med at gøre billedet skarpere... pudse kanter af osv. Kan
>man det som menig mand og hvad hedder funktionerne?
>Har Photoshop 6.0
>
>Mvh Brian


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408534
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste