FOTR eftertekster
Fra : C.H.Engelbrecht

Dato : 05-08-02 02:06

Sad og studerede efterteksterne til Fellowship of the Rings (spørg mig ikke
hvorfor...). Til allerallersidst dukker der pludselig et par linier op som
for mig vesterlænding lyder som det rene volapyk. Jeg gengiver dem her
ordret:

He mihi nui hoki ki nga tangata whenua o Aotearoa.
Ma Rangi raua ko Papa tatou e manaaki, e tiaki hei nga tau e tu mai nai.

Umiddelbart efter mine sprogkendskaber kunne det lyde som noget
Stillehavsmål, så måske har New Zealænderen Peter Jackson inkluderet noget
personligt på Maori i efterteksterne. Eller det kunne være elvisk eller et
andet Tolkien-sprog.

Nogen der tilfældigvis hvad sprog der skrives her og hvad de to linier evt.
betyder?

Fra : Torben Simonsen

Dato : 05-08-02 03:22

"C.H.Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> writes:

> [...]
>
> Umiddelbart efter mine sprogkendskaber kunne det lyde som noget
> Stillehavsmål, så måske har New Zealænderen Peter Jackson inkluderet noget

Godt gættet.

--
-- Torben.

Fra : eivind-a

Dato : 05-08-02 04:33

> [...]
>andet Tolkien-sprog.
>
>Nogen der tilfældigvis hvad sprog der skrives her og hvad de to linier evt.

Det er Maori.
fra http://www.theonering.net/perl/newsview/8/1009139593 :

At the end of the credits of The Fellowship of the Ring, there's a
line in te reo Maori (the Maori language) that reads: "He mihi nui
hoki ki nga tangata whenua o Aotearoa. Ma rangi raua ko papa tatou e
manaaki, e tiaki hei nga tau e tu mai nei."

I thought you might like to know the translation (this isn't
word-for-word; it's the gist of what was written, translated by a
friend who was brought up speaking Maori as his first language): "We
would like to acknowledge the people of New Zealand. May God from
above care for you in the New Year."

Fra : C.H.Engelbrecht

Dato : 05-08-02 05:53

> Det er Maori.
>
> "We would like to acknowledge the people of New Zealand. May God
> from above care for you in the New Year."

Ha. Hvor cool. *SMAO*

Fra : C.H.Engelbrecht

Dato : 06-08-02 00:53

Nu jeg tænker over det vidste jeg egentlig godt at New Zealand hed Aotearoa
på Maori. Så havde jeg næsten kunne regne essensen ud.