Hamster
Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 30-11-00 17:28

Vi bruger flere maskiner til news og mail, og jeg roder med Hamster
til det formål.

Jeg har fået så meget styr på det, at jeg fint henter det, der skal
bruges, og fint læser det fra den ene maskine (som har
internetnetadgang), men når jeg forsøger at få en anden maskine til at
hente det (med Agent) kommer følgende fejlmelding:

An online error occurred.
When loading winsock driver
Reason: WSEAFNOSUPPORT (Error: 10047)

Hvad er det, den forsøger at fortælle mig?
Den har vel ikke problemer med at få sokkerne på?
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Fra : N/A

Dato : 30-11-00 21:11

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 30-11-00 21:11

Peter Alfredsen skrev:

>Du skal lave en fil, der hedder IPaccess.hst der skal ligge i
>hamsterbiblioteket, der skal indeholde de ipadresser du vil tillade
>adgang. Det er også en god idé at specificere flere brugere, hvis dette
>er tilfældet.

Det *er* tilfældet, og jeg har sat hamster op med et ekstra brugernavn
og pass.
Det virkede jo automatisk med 127.0.0.1 fra den ene maskine.

Jeg fulgte så anvisningen og smed denne ind:

Hvilket fik den første maskine til at lægge sig ned med sort skærm.
Den prøvede jo med 127.0.0.1, som åbenbart er blevet forbudt så.

Hvordan kommer jeg så videre?
Hvilke tal skal jeg give henholdsvis den 1. maskine, som hamster
ligger på, og den 2. maskine som et forbundet med et NE2000 netkort?

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 30-11-00 23:08

Kaj Svenningsen skrev:

> [...]
>Hvilke tal skal jeg give henholdsvis den 1. maskine, som hamster
>ligger på, og den 2. maskine som et forbundet med et NE2000 netkort?

Jeg har nu fået godkendt en 'linie 2' med 127.0.0.1, så nu mangler jeg
bare et sæt tal til maskine nr. 2

Fra : N/A

Dato : 01-12-00 01:31

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 01-12-00 01:31

Lasse Jarlskov skrev:

>Jeg forstår ikke hvad du skriver.
>Hvad betyder "en 'linie 2'" og "et sæt tal"?

I første omgang ville det ikke virke med 2 kommandolinier i IPAcces.
Den reagerede tilsyneladende ikke på resten

>Desuden er det nødvendigt at vide hvilke IP-adresser dine to maskiner
>har.

Det er gået op for mig, men hvor finder jeg dem?
Jeg har aldrig skrevet dem, da netkortene blev sat i.
Det er NE20002 kort, og de ordner det vist selv.

>Hvad står der i din Ipaccess.hst?

# full access on all services for LAN-stations:
ALL, RW, 192.168.0.0, 192.168.255.255
# full access on all services for localhost:
ALL, RW, 127.0.0.1

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 01-12-00 02:04

Kaj Svenningsen <NOSPAMsvar@kajsvenningsen.dk> wrote:

[Ip-adresser]
>Det er gået op for mig, men hvor finder jeg dem?

Jeg går ud fra Windows 98, som jeg har:
Start -> Kør -> "Winipcfg"

>Jeg har aldrig skrevet dem, da netkortene blev sat i.
>Det er NE20002 kort, og de ordner det vist selv.

Nej. Det er muligt at windows bare mere eller mindre tilfældigt
tildeler dem adresser, men de gør det ikke selv.

Hvis du har en DHCP-server, får dine computere tildelt adresser fra
den, hvis du ikke har en skal du selv gøre det.

Har du en router til din ADSL eller ISDN-forbindelse har den muligvis
indbygget DHCP-server.

[Ipaccess.hst9
># full access on all services for LAN-stations:
>ALL, RW, 192.168.0.0, 192.168.255.255

Alle computere med IP-adresser mellem de nævnte (et typisk lokalt
net), får adgang.

># full access on all services for localhost:
>ALL, RW, 127.0.0.1

Computeren med den nævnte IP-adresse (localhost), får adgang.

--
mvh.
Lasse Jarlskov

Fra : N/A

Dato : 01-12-00 03:00

Fra : N/A

Dato : 01-12-00 03:00

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 01-12-00 03:00

Lasse Jarlskov skrev:

>Over disse er en dropdown-box, hvor du kan vælge hvilket interface der
>er tale om.
>Her skal du huske at vælge dit netkort og ikke "PPP adapter".

Der er en box, men ikke andre muligheder end PPP

>Det følgende er antaget at du har gjort det.

Ikke så godt.

>Ovenstående antyder at du ikke har en DHCP-server. Du skal så manuelt
>konfigurere dine netværkskort til at benytte en bestemt IP-adresse.

Kan jeg gøre det fra ovennævnte IPconfig, når jeg ikke har
valgmuligheder bortset fra PPP?

Du har sikkert opfattet, at jeg ikke er kvik til det her.

>Jeg kender ikke sådan en, det lyder som en ISDN-ting. Er det en router
>eller et såkaldt "ISDN-modem"?

Såkaldt ISDN-modem.

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 01-12-00 03:27

Kaj Svenningsen <NOSPAMsvar@kajsvenningsen.dk> wrote:

>Der er en box, men ikke andre muligheder end PPP

Hvad bruger du iøvrigt dit lokale netværk til? Noget der har med
Internettet at gøre?

Det tyder på at TCP/IP-protokollen slet ikke er knyttet til dit
netværkskort, gå til "netværk" i kontrolpanelet og se hvilke
protokoller, der er bundet til dit netværkskort.

Er den der ikke så tilføj den.

For at du kan dele en internetservice som news mellem dine maskiner,
er du naturligvis nødt til at have internetprotokollen kørende mellem
dine netværkskort.

--
mvh.
Lasse Jarlskov

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 01-12-00 03:54

Lasse Jarlskov skrev:

>Hvad bruger du iøvrigt dit lokale netværk til? Noget der har med
>Internettet at gøre?

Hovedsageligt til at dele data og overføre ting mellem maskinerne.
Fælles kalender, fælles adgang til databaser, breve, regneark o.s.v.

Det er først for nylig, der er blevet brug for at læse news fra flere
maskiner, og det er til dato klaret ved at hente news hjem på den ene
maskine, og derefter læse dem med Agent fra den anden også.

>Det tyder på at TCP/IP-protokollen slet ikke er knyttet til dit
>netværkskort, gå til "netværk" i kontrolpanelet og se hvilke
>protokoller, der er bundet til dit netværkskort.

Det er NetBEUI.

>Er den der ikke så tilføj den.

Umiddelbart ser jeg mulighede for at vælge binding til NetBEUI og
IPX/SPX kompatibel på den ene maskine, den anden har end ikke mulighed
for at starte IPconfig. Den siger 'Fatal error, Ingen TCP/IP install.'

>For at du kan dele en internetservice som news mellem dine maskiner,
>er du naturligvis nødt til at have internetprotokollen kørende mellem
>dine netværkskort.

For mig så det ikke spor naturligt ud. Jeg plejer jo at kunne dele alt
over netværket, så jeg forudså ikke problemer i den retning.

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 01-12-00 04:13

> [...]

>IPX/SPX kompatibel på den ene maskine, den anden har end ikke mulighed
>for at starte IPconfig. Den siger 'Fatal error, Ingen TCP/IP install.'

Hvis TCP/IP er installeret men bare ikke bundet til dit netværkskort:
Vælg dit netværkskort på listen og tryk egenskaber, under fanebladet
bindinger kan du vælge også at binde til TCP/IP.

Er TCP/IP slet ikke installeret:
Under oversigten over installerede protokoller er der en knap med
påskriften "tilføj", tryk på den. Vælg producenten Microsoft og
herefter TCP/IP.

>For mig så det ikke spor naturligt ud. Jeg plejer jo at kunne dele alt
>over netværket, så jeg forudså ikke problemer i den retning.

"Alt" som i "alle filer" - det sørger Microsoft fildeling for, dette
er ikke en internetservice.

--
mvh.
Lasse Jarlskov

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 01-12-00 05:05

Lasse Jarlskov skrev:

>Hvis TCP/IP er installeret men bare ikke bundet til dit netværkskort:
>Vælg dit netværkskort på listen og tryk egenskaber, under fanebladet
>bindinger kan du vælge også at binde til TCP/IP.

Ja.

>Er TCP/IP slet ikke installeret:
>Under oversigten over installerede protokoller er der en knap med
>påskriften "tilføj", tryk på den. Vælg producenten Microsoft og
>herefter TCP/IP.

Ja.

Og det forunderlige skete.
Der blev hul.
Det virker sgisme.

Lasse. Hr. Jarlskov, du er fanme' en knop.
Det tog dig en nat, men du vandt.

Du skal ha' så møj manne tak.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 01-12-00 01:58

"Kaj Svenningsen" skrev

> Jeg har nu fået godkendt en 'linie 2' med 127.0.0.1,

Du ved godt, at 127.0.0.1 er localhost? Localhost er den maskine
(det netkort som sidder i maskinen) du sidder ved.

> så nu mangler jeg bare et sæt tal til maskine nr. 2

Hvilken ip-adresse har du sat den op til at have?

Du kan garanteret finde et par god fif, på:

Om ip-adresser:

Om private (dem du skal bruge på netværket udenfor internet) ip-
adresser:

At trække ledninger:

Ovennævnte sites, er lavet af nogle af de faste skribenter i
nyhedsgruppen <URL: news:dk.edb.netvaerk >

Med venlig hilsen

Peder

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 01-12-00 02:27

Peder Vendelbo Mikkelsen skrev:

>Du ved godt, at 127.0.0.1 er localhost? Localhost er den maskine
>(det netkort som sidder i maskinen) du sidder ved.

Ja og det virker fint.

>Hvilken ip-adresse har du sat den op til at have?

Det er jo det, jeg ikke ved, jeg får underlige tal som sagt til Lasse
Jarlskov.

>Du kan garanteret finde et par god fif, på:

Tak, det vil jeg læse på.