Veteran fra 1864
Fra : Familien Kristensen

Dato : 03-08-02 21:17

Hej NG!
Jeg er netop hjemvendt fra ferie i Jylland. På vejen hjem så vi en grav, som
tilhører en af min mands aner.
På gravstenen var der øverst en kobber medajle med inskriptionen "For
deltagelse i krigen" og så "1864" i midten. Er han så dannebrogsmand?

På gravstenen står:
---
Veteran fra 64
Niels Hansen Krogh
f. Lyngaa 18. juli 1839
d. i Hjermind 1. juni 1923

Fra venner
---

Jeg kan ikke bruge DDAs database, da den ikke er restaureret endnu. Jeg har
prøvet:
http://www.alpha-epsilon.subnet.dk/DM1864.html
men her var han ikke.

Er der én, som har "ham" ?

Svar venligst her i gruppen

--
Venlig hilsen
Jeannie Kristensen

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 03-08-02 21:45

On Sat, 3 Aug 2002 22:16:36 +0200, "Familien Kristensen"
<fjernmig.jeannie.kristensen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>På gravstenen var der øverst en kobber medajle med inskriptionen "For
>deltagelse i krigen" og så "1864" i midten. Er han så dannebrogsmand?

Nej, det lyder mere som erindringsmedaljen.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 03-08-02 22:28

http://www.kumler.subnet.dk/kumler2/Kumlerno1.htm#k1o8

findes en hel del gode oplysninger om Veteranerne fra Krigene 1848-50 og
1864.

Tom Stryhn Sr.
stryhn@email.dk
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/

"Familien Kristensen" <fjernmig.jeannie.kristensen@mail1.stofanet.dk> wrote
in message news:aihds0$2if$1@sunsite.dk...

Fra : Familien Kristensen

Dato : 03-08-02 22:32

Tak for svarene!
Jeg fik vidst lige rodet erindringsmedaljer og Dannebrogsmænd sammen. Det må
være de sidste rester af sommervarmen.

Næste skridt er RA.

Fra : Bodil Madsen

Dato : 04-08-02 09:41

Han kan godt have været Dannebrogsmand. Ordenen blev uddelt i 1920-erne til
veteranerne. I så fald vil du kunne finde ham i "Den Kongelige Hof- og
Statskalender" for 1922-1923 ( lånes på biblioteket).
Hilsen
Bodil Madsen
"Familien Kristensen" <fjernmig.jeannie.kristensen@mail1.stofanet.dk> skrev
i en meddelelse news:aihi91$e8n$1@sunsite.dk...

Fra : tovekrog

Dato : 04-10-02 21:40

"Familien Kristensen" skrev d. 03-08-02 22:32 dette indlæg :
> Tak for svarene!
> Jeg fik vidst lige rodet erindringsmedaljer og Dannebrogsmænd sammen.
Det må
> være de sidste rester af sommervarmen.
>
> Næste skridt er RA.

Til Jeannie Kristensen.
Hvis du finder ud af, at han var dannebrogsmand, kan du henvende dig i
ordenskapitlet på Amalienborg. Du kan få tilsendt kopi af ansøgningen om
medaljen, hvor der sikkert står noget om hans deltagelse i krigen.
Vi fik oplysning om min mands oldefar og hans deltagelse og
tilfangetagelse på Als. Derefter skrev jeg til Det historiske Center på
Dybbøl, hvorfra vi modtog uddrag af "Generalstabsværket 1864" og
beskrivelse af den pågældende kamphandling.
Hilsen Tove krog

http://www.kandu.dk/