Minoan lines
Fra : Gismo

Dato : 03-08-02 00:27

Er der nogen der har prøvet at sejle fra Italien til Grækenland med Minoan
line?

Hvad koster det?
Må man opholde sig i CV under overfarten?
Hvad er ovefartstiden?

Fra : Dan Andersen

Dato : 05-08-02 17:10

Alle overfarter fra Italien til Grækenland lader meget tilbage at ønske mht.
til sikkerhed. At opholde sig i CV under overfarten eller sin bil - det
gælder der eller på hjemlige overfarter er forbudt og er detsamme som at
spille hasard med livet som indsats.
Hvad tror du der vil ske, hvis der sker en ulykke med færgen??
Hvilke chancer har du for at komme i bådene?

Fra : PHK

Dato : 05-08-02 17:34

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad tror du der vil ske, hvis der sker en ulykke med færgen??

Hvor tror du risikoen er størst - køreturen derned eller en ulykke med
færgen?

--
_
|_|

Fra : sogs

Dato : 06-08-02 13:04

"PHK" <phk_STOPSPAM@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> "Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor tror du risikoen er størst - køreturen derned eller en ulykke med
> [...]

Hej - afsporet ungdom
det var dog en dejlig tråd med "herlige" retur-spørgsmål - kender vi
vejret - færgen - mandskabet - passageren - (måske god svømmer- de
andre skibe på ruten - - bilen - chaføren - vejene og alle de andre
trafikanter osv. osv. - og en masse antydninger - eller er det bare mig -
kender man hinanden- gik det lidt hurtigt.?
Hvad er en båt Osv. - noget på campingvognen.?
Kom man for tidligt hjem........ eller har man noget konkret - eksempler,
facts, på 3 spørgsmål.........
;)

Fra : Gismo

Dato : 05-08-02 20:46

> [...]
> spille hasard med livet som indsats.
> Hvad tror du der vil ske, hvis der sker en ulykke med færgen??
> Hvilke chancer har du for at komme i bådene?

Nu var det ikke lige det jeg spurgte om, var det?

Fra : Kjeld Holm

Dato : 06-08-02 10:20

"Gismo" <baatnakke@dummy.com> skrev:

>Nu var det ikke lige det jeg spurgte om, var det?

jo da, du spurgte bl.a.: Må man opholde sig i CV under overfarten?

og Dan svarede: At opholde sig i CV under overfarten eller i sin bil -
det
gælder der eller på hjemlige overfarter - er forbudt .

- Når man spørger om oplysninger i denne gruppe, er det mindste man bør
gøre
da at læse svaret ordentligt igennem - og så i øvrigt svare i en pæn og
sober tone
- det syntes jeg ikke du gør, hr. baatnakke

mvh. Kjeld

Fra : Gismo

Dato : 06-08-02 18:00

"Kjeld Holm" skrev i en meddelelse skrev:

> [...]
> det
> gælder der eller på hjemlige overfarter - er forbudt .

Undskyld Kjeeld.

Hvornår begynder en færgerute mellem Italien og Grækenland at have noget som
helst at gøre med
en færgerute i DK. Hvis du køre i udlandet hvilke færselsregler kører DU så
efter?

Må man være der eller ikke være der?

Jeg tror selv jeg har fundet svaret. spurgte på mellem campister og fik
dette svar.

Jeg sejlede 20 timer med Minoan Line fra Ancona - Pratas i 2001, gav ca.
4000,00 Kr. i lavsæsonen for en returbillet med bil og campingvogn.
Der er stor forskel på prisen, efter hvilke årstid man rejser og hvor lang
vogntoget er.
Prisen er den samme, uanset hvilke byer du vælger at sejle fra og til,
mellem Italien og Grækenland.
Det var en rigtig luksus færge, med svømmepøl, forretninger, spillehal, bar
og restaurant.
Der var, camping om bord. Det vil sige, at man bliver tilsluttet 220 volt.
Adgang til bad og man må benytte campingvognen, på hele overfarten.
Man kunne selv lave mad, hvis man har lyst til det.
Støttebenene blev skruet ned, og vi sov behageligt.

Er det dig eller mig der ikke kan læse

Fra : Dan Andersen

Dato : 06-08-02 19:18

Det er et godt eksempel på hvor lempfældigt man omgås sikkerheden - trods
det at de tillader det....

Og så er det vel også tilladt at ryge i campingvognene ?? Hvis der er 100
biler med gennemsnitlig 40 liter benzin er der en 4000 liter potentiel
brandfarlig "bombe"

Har du overvejet, hvad der vil ske i tilfælde af en ulykke?? Hvormeget kan
man høre i en campingvogn af evt. sirener osv.??

Kender en der har sejlet med rederiet.Færgen fik motorstop og drev rundt om
natten i 24 timer.. Al information blev givet på græsk...

Men ok... der er jo spilolefugle til her i livet.. God fornøjelse

Mvh. Dan Andersen

Fra : sogs

Dato : 07-08-02 07:12

> [...]
> natten i 24 timer.. Al information blev givet på græsk...
>
> Men ok... der er jo spilolefugle til her i livet.. God fornøjelse

Hej
Må jeg som gammel pensioneret færgematros oplyse, at der selvfølgelig gælder
ens internationale regler for hvordan det skal foregå, men at de forskellige
landes myndigheder er mere eller mindre emsige. Og uddeler dispensationer
som det nu er hensigtsmæssigt. Der er, efter flere store færgeulykker sket
nogle opstramninger i krav til rutiner, og ikke mindst teknisk indretning,
såsom sprinkleranlæg overalt, og, at vandtætte skodders højde og antal skal
udbygges, så skibet ikke synker, ved at vandet over tid fylder et rum,
ligger lavere på vandet og begynder at fylde det næste.osv. Titanic
syndromet. Ligeledes er der krav om, at man efter en kollision med
kæntringsfare, kan fylde tanke i modsat side, så skibet stadig ligger ret,
og bådene kan sættes i vandet. Det skal kunne ske med bevaring af
tilstrækkelig opdrift, og et tilbagevendende regnestykke ved øvelser både
med brand, hvor man pumper vand ind til slukning, og "leg" om Kollision, er
hvor mange og hvilke rum er der vand i - er skibet stabilt, og hvor længe. -
hvis vi gør det rigtigt.! Der er måske ukendt for nogle, at Dr. Margrethe
efter Kollision og brand på Østersøen for en del år siden, kun blev reddet
ved at man nåede at sejle ind på grundt vand, så den efter en tid stod på
bunden..(man kan f.eks tænke sig, at man redder skibet fra at synke, ved
kontroleret at fylde vand i den anden ende, så hullet komme over
vandoverfladen. Kræver en hurtig regner, og is i maven.)

Ikke alle Danske færger kunne leve op til de nye bestemmelser, og det er
interessant at se hvordan de så stadig, i masser af år lever videre ude på
østen og på middelhavet, hvor man ofte oven i købet laster bilerne så tæt,
at man ikke kan forstå hvordan.
F.eks kunne der på U-bådene, de gamle jernbanefærger ved HH kun være en
række lastbiler (4 stk) ned af midten, hvor grækerne siges, er set, at kunne
køre to rækker ned i den samme bane, altså 7-8.stykker Vi havde altid
overvejelser om antal tons på dækket for ikke at overlaste, så skibet evt.
blev ustabilt . Matematikken er ens på alle sprog.Mere Last oppe på dækket,
kræver mere kontravægt nederst, og skibene ser da ud til at flyde endnu.

Betragtningerne om ophold i bilerne bunder ud i ønsket om at kunne nå at få
alle ud i tide, og det nemmeste er så at sige, der er ikke mennesker på det
dæk. Forbudt. Tillader man det, må der dels være tilstrækkelige alarmer og
flugtveje, og tilstrækkeligt mandskab = røgdykkere til at rundere og vække
sovende, ! Og et brandslukningssystem, der gør frygten for brand minimal..
Her har det også noget at sige om bilerne står på åbent dæk - i det fri.
eller inde i lukkede områder, hvor varme og røg lynhurtigt koncentreres,
kvæler folk og får branden til at brede sig fra bil til bil. Jeg har set
undervisnings-film, og analyser efter katastrofer, hvor antennelse er sket
fra bil til bil på få sek..
Det gælder altså om lynhurtigt at få sprinklersystemet startet, så der
køles. Sprinklersystemer på vogndækkene er ikke automatiske, men skal
startes manuelt. Alt afhænger altså af alarm, opdagelse og mandskabets
uddannelse og kendskab til skibet, så der trykkes på de rigtige knapper, og
drejes på de rigtige haner.

Når man kører ombord i en færge, kan man da lægge mærke til hvor gammel den
er - De nye lever sikkert op til internationale krav. Hvordan mandskabet ser
ud, og hvor mange de er, om der brand-runderes -er Tv kameraer /overvågning
og om der er sprinkleranlæg, dysser oppe i loftet over bilerne og i
salonerne osv. Og så er det klogt altid at kende den korteste vej ud til det
fri, + et par stykker mere. Læg mærke til om der er flugtanvisninger i
gulvhøjde - de ses længst, idet røgen samler sig oppe. Kik på plomberne og
det lille manometer på et par ildslukkere, der skal hænge alle steder. Er
der orden på brandslangerne. Og kik så efter om redningsbådene se ordentlige
ud. Lukker man døre og porte ordentligt. Dette lille tjek sidder
fuldstændig i rygmarven, og er udført nærmest underbevidst på det første
minut ombord.

Gamle færger kan "sagtens" være ført op to date, men de helt grundliggende
krav til de vandtætte kollisions opdelinger, og et ordentligt
sprinklersysten er overordentligt kostbare at gennemføre. Der er jo en grund
til at bådene blev solgt billigt.
Prinsessefærgerne sejler f.eks over Elbens munding efter en massiv
istandsættelse, og jeg blev dybt imponeret, da den tyske maskinmester
oplyste, at man nu ofte sejlede 22 -23 knob for at holde tiden opstrøms.
Godt klaret af et par gamle damer fra tiden, da en færge så ordentligt ud.
Selv Teaktræet var ordnet, og strålede.
Farvandets karakter og udstrækning gør så, om man mener, at dispensationer
er rimelige. Ved ikke om de 2 blev gjort helt "synkefri". Andre lande
dispenserer nok også - Og så stilles der endnu større krav til mandskabet.
Velkommen ombord........
sten