Køling, ud ell. ind.
Fra : izeqb

Dato : 01-08-02 22:27

Jeg har et rimelig proppet kabinet. Og jeg har tre 80 mm. blæsere.
Det er ikke lydløse blæsere, men på den anden side, ville jeg nok
kunne olde støjen fra en af dem ud.

Men, er det smartest at blæse luft ind i kabinettet eller er det
smartere at hive luft ud?

jeg havde tænkt på at montere den bag på kabinettet eller evt. bagved
fronten (der er nærmest gjort plads til en 80mm blæser.)

Eller måske montere to blæsere.

Vil i ikke komme med nogle gode råd om køling, og evt. et par links?

---
MVH.
Hjalte

Fra : SonofonoS

Dato : 01-08-02 22:36

"izeqb" <isak.FJERN@DETTE.HER.city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Eller måske montere to blæsere.
>
> Vil i ikke komme med nogle gode råd om køling, og evt. et par links?

Når du nu har blæserne hvorfor så ikke bruge dem? Du kan i hvert fald bruge
de to af de 80mm blæsere du har. Sæt en nederst i kabinetet, enten i den
bagerste del eller i sidepladen hvor der er åbent. Den anden kan du så sætte
i toppen af kabinetet. Placeringen af de to blæser sørger for en god
luftgennemstrømning, og det er en god ting at have hvis cpu'en skal under 60
grader. :) Den nederste blæser skal puste luft ind i kabinetet og den i
toppen skal puste luften ud. Varm luft stiger jo som bekendt til vejrs.

Held og lykke med monteringen.

SonofonoS

Fra : izeqb

Dato : 01-08-02 23:40

On Thu, 1 Aug 2002 23:36:06 +0200, "SonofonoS" <SonofonoS@hotmail.com>
wrote:

>Når du nu har blæserne hvorfor så ikke bruge dem?

Pga. støj

> [...]
>grader. :) Den nederste blæser skal puste luft ind i kabinetet og den i
>toppen skal puste luften ud. Varm luft stiger jo som bekendt til vejrs.

Hvis jeg skal sætte den i toppen, skal jeg jo "save" ? et hul til den.
Er det smart?

MVH.
Hjalte aka. izeqb

---
"Det er ikke fordi ting er vanskelige, vi ikke tør.
Det er fordi, vi ikke tør, ting er vanskelige."

- Seneca -

Fra : Cacba

Dato : 01-08-02 23:50

ser fedt ud..

www.casemodding.dk

har selv dual 80mm blowholes.. og et i siden.. + nogle andre fede mods :)

Cacba Out..

Fra : Tinky Winky

Dato : 02-08-02 00:00

> Hvis jeg skal sætte den i toppen, skal jeg jo "save" ? et hul til den.
> Er det smart?

Er der ikke plads til den lige under strømforsyningen?

Hvis blæserne larmer kan du bruge "7v tricket". Søg på google.com

Fra : izeqb

Dato : 02-08-02 10:59

On Fri, 2 Aug 2002 01:00:26 +0200, "Tinky Winky"
<lksjdflkjzsdhflkajshrlkjaeshr@ksjdhskjdhfkshdfkshdf.com> wrote:

>Er der ikke plads til den lige under strømforsyningen?

nah...såan da, der er plads til en 60mm (tror jeg) blæser.

>Hvis blæserne larmer kan du bruge "7v tricket". Søg på google.com

Kender det godt, noget med at bytte om på ledninger.
Men jeg tror lige jeg søger alligevel, just in case

MVH.
Hjalte aka. izeqb

---

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 02-08-02 11:55

izeqb <isak.FJERN@DETTE.HER.city.dk> writes:

> Kender det godt, noget med at bytte om på ledninger.
> Men jeg tror lige jeg søger alligevel, just in case

Du kan også læse på strømforsyningen der står ofte hvilken spænding
der er på de forskellige ledninger. Så er tricket at flytte 0V
ledningen på blæseren hen i 5V stikket, på den måde får du et
spændingsfald på 7V.

Sådan ser det ud, husk at det kan være spejlvendt

+5 0 0 +12
| | | |
1 2 3 4

Når du køber blæseren er der forbundet ledninger til 3 og 4, så skal
du bare flytte 3 over i 1, og så kører det. (numereringen af
ledningerne af bare noget jeg har fundet på, hvis der står noget på
dine stik er der ingen sammenhæng til det jeg har skrevet.)

På blæseren skulle 0V ledningen gerne være symboliseret med farven
sort.

Du kan også bytte om på ledningerne på strømforsyningssiden, men
_lad_vær_med_det! Man glemmer det bare og vupti dagen efter kommer man
til at sætte sin nye harddisk til stikket. Desuden skal du også være
opmærksom på at hvis blæseren har en "extra-stik-anordning" så vil
denne sikkert også have spændingerne byttet om.

For at flytte de små "jernspyd" i stikket skal du kigge godt på om der
sidder nogen små modhagere der lige skal trykkes ind før du kan hive
"spyddet" ud.

Hov, der er jo lige kommet en ny gruppe til det her...
FUT: dk.edb.hardware.stoej

Christoffer Olsen

"Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure"

Fra : Flemming Joensson

Dato : 02-08-02 12:07

> [...]
> kunne olde støjen fra en af dem ud.
>
> Men, er det smartest at blæse luft ind i kabinettet eller er det

Jeg bruger 2 12dB Papst blæsere. Den ene er monteret nederst i forenden
af kabinettet og blæser luft ind i kabinettet, og den anden er placeret
lige under strømforsyningen og blæser luft ud af kabinettet.
Jeg havde dog intet hul til blæseren under PSU'en, så jeg borede/savede
selv et og satte et lille metalgitter på så man ikke kunne få fingrene
i blæseren.
Den nederste blæser kunne jeg montere uden at lave huller eller noget -
den suger bare luft ind under fronten.

Det har sænket kabinettemperaturen med 5 grader her i sommervarmen og
endnu mere om vinteren. Ligeledes er CPU'en selvfølgelig blevet bedre
kølet idet CPU-blæseren nu har noget køligere luft at bruge til at køle
med.

Det skal dog lige siges at mit kabinet står på en hylde, så der er frit
luftindtag under fronten. Hvis dit kabinet står på gulvet - især hvis
det står på et gulvtæppe vil det nok være en god ide også at skære hul
i plastfronten til kabinettet - og måske montere en slags blowhole .
Jeg kører uden filter, så eventuelle nullermænd og creepy crawlers har
fri adgang til kabinettet - men til gengæld får blæserne også hevet
den luft ind som de nu formår.

Flemming

Fra : Villy Jensen

Dato : 02-08-02 14:04

> Jeg har et rimelig proppet kabinet. Og jeg har tre 80 mm. blæsere.
> Men, er det smartest at blæse luft ind i kabinettet eller er det
> smartere at hive luft ud?

Se hvad jeg har gjort for at minimere støjen fra min kasse på
http://hjem.get2net.dk/villy/cool/

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy