Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Utilfreds med komprimeringen på mit nye ol~
Fra : jakob

Dato : 01-08-02 21:48

Jeg har lige investeret i et olympus camedia c-220 zoom. Jeg har netop
hentet de første billeder ned i min pc, og er en smule skuffet. Selv når
jeg tager billeder i højeste kvalitet (1200*1600 ca. 1mb filstørrelse)
er jpeg kompressionen meget tydelig når billedet ses i 100 % i
photoshop.

Er der nogen måde at ændre kompresionsgraden på eller skal kameraet
tilbage til forhandleren

Jeg ved godt der er grænser for hvad man kan forvente af et digikamera
til 2700, men jeg har tidligere her i gruppen set billeder fra
lillebroren c-120 og de virkede umiddelbart bedre synes jeg.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : emj

Dato : 01-08-02 22:18

jakob skrev i <MPG.17b3bcd0d9e74154989708@sunsite.auc.dk>:

> [...]
>jeg tager billeder i højeste kvalitet (1200*1600 ca. 1mb filstørrelse)
>er jpeg kompressionen meget tydelig når billedet ses i 100 % i

Har du brugt zoom til det billede?
eller har automatikken slået over på ISO 400.
Hvad med exif info. Hvad står der i den?

>Er der nogen måde at ændre kompresionsgraden på eller skal kameraet
>tilbage til forhandleren

Det kan vi umuligt svare på uden at kende billedets info.
Hilsen emj

--
http://mytrip.dk/enterpol/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : jakob

Dato : 01-08-02 23:07

> Har du brugt zoom til det billede?
> eller har automatikken slået over på ISO 400.
> Hvad med exif info. Hvad står der i den?

Ahh, måske er jeg for hurtigt ude. Jeg har lige fået det og ikke sat mig
ind i alle detaljer. Jeg har været igenem alle menuerne på kameraet
synes jeg og kunne ikke finde et sted at indstille iso..Men jeg skal nok
lede lidt længere.

> Det kan vi umuligt svare på uden at kende billedets info.
> Hilsen emj

Jeg skal lige finde ud af hvordan jeg finder de informationer

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Henrik

Dato : 01-08-02 22:49

"jakob" <ingen@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til 2700, men jeg har tidligere her i gruppen set billeder fra
> lillebroren c-120 og de virkede umiddelbart bedre synes jeg.

Hej Jacob

C-220 kan indstilles til 3 forskellige komprimeringsgrader "S"F"B"
(Superfine, Fine og Basic). Dette er noget du selv indstiller. Tjek din
manual.
Mvh.
Henrik

Fra : jakob

Dato : 01-08-02 23:04

> C-220 kan indstilles til 3 forskellige komprimeringsgrader "S"F"B"
> (Superfine, Fine og Basic). Dette er noget du selv indstiller. Tjek din

Det vil jeg gøre. Jeg var bare så utålmodig . Det lyder til at det er
den vej jeg skal. Tak for svaret.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : jakob

Dato : 01-08-02 23:34

> C-220 kan indstilles til 3 forskellige komprimeringsgrader "S"F"B"
> (Superfine, Fine og Basic). Dette er noget du selv indstiller. Tjek din

Nu har jeg været igenem den på cd medfølgende manual og der står intet
omkring dette. Derfor ville jeg blive glad hvis du kunne beskrive for
mig hvordan disse indstillinger styres.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : emj

Dato : 02-08-02 01:16

jakob skrev i <MPG.17b3d5c9db1cadd998970c@sunsite.auc.dk>:

>Nu har jeg været igenem den på cd medfølgende manual og der står intet
>omkring dette.

Det hedder bare noget andet på dit camera.
Du har 4 forskellige kvaliteter at vælge imellem

5 or more: SHQ 1,600 x 1,200 pixels
16 or more: HQ 1,600 x 1,200 pixels

29 or more: SQ1 1,024 x 768 pixels
49 or more: SQ2 640 x 480 pixels.

>Derfor ville jeg blive glad hvis du kunne beskrive for
>mig hvordan disse indstillinger styres.

Brug din manual og prøv de forskellige indstillinger. Indstillinger
foretages på piltasterne.

Tag en masse billeder og find ud af, hvordan dit apparat virker.
Olympus har udmærkede linser og med bedste kvalitet SHQ 1600x1200
pixels får du helt sikkert en kvalitet, som du kan være tilfreds med.
2700 kr ER jo ikke en herregård, men C-220 Zoom er uden tvivl et
ganske udmærket begyndercamera.
Hilsen emj

Fra : jakob

Dato : 02-08-02 01:23

In article <4djjku04gah779fe80is0srhae6spgs9ng@4ax.com>,
emj@mail1.stofanet.dk says...

> Det hedder bare noget andet på dit camera.
> Du har 4 forskellige kvaliteter at vælge imellem

> [...]

Åhh ja de indstillinger har jeg fundet . Jeg troede at der var
yderligere muligheder for at styre komprimeringen. Jeg har taget nogle
billeder i shq og jeg synes stadig at komprimeringen er ret hård. Der er
tydelige jpeg artefakter i dem når de ses i 100% i photoshop.

Jeg vil prøve lidt mere imorgen, og eventuelt lægge nogle prøvebilleder
ud på nettet.

Det er muligt at det bare er standarden for et kamera til 2700 kr. hvis
det er tilfældet nytter det jo ikke at kigge efter et andet fabrikat

Hygge

Jakob

Fra : max

Dato : 02-08-02 05:44

> [...]
>
> Det er muligt at det bare er standarden for et kamera til 2700 kr. hvis
> det er tilfældet nytter det jo ikke at kigge efter et andet fabrikat

Hej Jakob -
Medion 9739 (på tilbud alle vegne) laver også ret dårlig
jpg komprimering, det er synd da objektivet ellers tegner
rigtigt godt skarpt.. På den anden side ville en indstilling
med tiff kræve en kæmpe investering i CF kort.. Filer på
11mb er ikke lige sagen for et hygge kamera, så jeg kan
leve med kompromiet, til prisen er det imponerende..
mvh max

Fra : antonius

Dato : 02-08-02 08:13

jakob,
Jeg har en C-200Zoom, forganger till C-220, og har kamerat instillet
på HQ 1,600 x 1,200 pixels. (Jeg får plads med flere billeder på
SmartMedia kortet.)

Når jeg tar in billederne i PC'n sparer jeg dem direkte i tiff-format
(det klarer e.g.Photoshop). Nu kan jeg 'behandle' billederne uden at
forlore nogle pixler! Når billedet er 'ferdigt' kan man eventuelt
spare det tilbage till .jpeg for at spare plads på HD'n.

wilburt

Fra : emj

Dato : 02-08-02 08:39

antonius skrev i <c6414bc4.0208012313.63e13d8b@posting.google.com>:

>Jeg har en C-200Zoom, forganger till C-220, og har kamerat instillet
>på HQ 1,600 x 1,200 pixels. (Jeg får plads med flere billeder på
>SmartMedia kortet.)

Du får også en ringere kvalitet.
SHQ 1600x1200 pixels er bedste kvalitet.
Det hjælper ikke på kvaliteten at gemme i *.tif, men det er korrekt,
at dine billeder så ikke yderligere forringes FØR du igen gemmer dem i
JPG i en eller anden komprimeringsform.

Originalerne fra smartmediakortet er den bedste original at gemme og
det kan jo gøres ved at klippe billederne fra Smartmediakortet og
direkte ind i en dertil oprettet mappe på din PC.
Hilsen emj

Fra : antonius

Dato : 02-08-02 11:50

jakob,

Jeg kom at tænke på en anden ting: Har du den digitale zoom i ON ?
Hvis du tar et billede med digitalt zoom, der kan være op til 5x (?)
på dit kamera, får du med automatik et dårliger billede. Sæt den
digitale zoom i OFF stilling og brug kun optisk zoom! Det er klogt, i
følge min egen erfaring!

wilburt

Fra : jakob

Dato : 03-08-02 23:30

In article <c6414bc4.0208020250.56f127b7@posting.google.com>, wilburt99
@adnmail.com says...
> [...]
> på dit kamera, får du med automatik et dårliger billede. Sæt den
> digitale zoom i OFF stilling og brug kun optisk zoom! Det er klogt, i

Jeg har husket at slå det fra, da jeg nemlig havde hørt at det
forringede kvaliteten. Men ellers tak for tippet.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thf

Dato : 03-08-02 00:49

>yderligere muligheder for at styre komprimeringen. Jeg har taget nogle
>billeder i shq og jeg synes stadig at komprimeringen er ret hård. Der er
>tydelige jpeg artefakter i dem når de ses i 100% i photoshop.
Kan du ikke slå farvekomprimering fra, og gemme Shq1600x1200 tiff???
Så fylder billederne ca 5 mb dtykket.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 02-08-02 15:28

Faktisk 4.
SHQ, HQ, SQ1 og SQ2.

Fra : Hans Harbeck

Dato : 02-08-02 23:08

On Thu, 1 Aug 2002 22:47:37 +0200, jakob <ingen@spam.dk> wrote:

> [...]
>til 2700, men jeg har tidligere her i gruppen set billeder fra
>lillebroren c-120 og de virkede umiddelbart bedre synes jeg.

Jeg har også lige købt et sådant kamera (www.ny-camera.com for 267.90
Euro + fors = 2120kr ikke for at blære mig, blot til oplysning).

Jeg synes ikke jeg kan se de problemer du nævner.
Jeg har også prøvet i Photoshop med zoom 100% og der ser det fin ud
uden gryn.
Jeg har taget 270 billeder i sommerferien på indstilling HQ.
Jeg kan ikke se forskel på SHQ og HQ og bruger derfor HQ.
Jeg synes det tager fremragende billeder der ikke fås bedre med kamera
til 5000kr, jeg har sammenlignet med et Nikon Coolpix 995.

Vi kan måske sammenligne billeder?

Jeg har et mindre problem med at det taber dato og tid når jeg skifter
kort.
Nogle gange skal jeg tage et par billeder før belysningen er ok.
Tit vil kameraet sætte blits på selvom afstanden er stor (>5m) og så
må jeg manuelt slå den fra.
Men bortset fra det er jeg godt tilfreds med det.

Venlig hilsen Hans

Fra : jakob

Dato : 03-08-02 23:34

> Vi kan måske sammenligne billeder?

Ja jeg kunne godt tænke mig at se hvad du får ud af kameraet. Det er
muligt at jeg bare har for store forventninger til hvad et sådant kamera
kan præstere men det ville være interesant for mig at se et par
billeder. Jeg har selv en langsom forbindelse, men når jeg skal på
arbejde om et par dage kan jeg prøve at lægge et par billeder ud på
nettet, men vær advaret jeg er ikke den store fotograf

Venlig hilsen

Jakob