Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Parfhelia
Fra : proregulus

Dato : 01-08-02 13:30

Stadig ingen udover Thomasz der kan komme med nogle seriøse
betragtninger om dette grafikkort ????
Skimmerhorn

Fra : Peter Jespersen

Dato : 01-08-02 19:23

On Thu, 1 Aug 2002 14:29:48 +0200, proregulus wrote:

>Stadig ingen udover Thomasz der kan komme med nogle seriøse
>betragtninger om dette grafikkort ????
>Skimmerhorn

Det er en processor der har et stort potentiale (Det er den Canadiske plan
langsomt at videreudvikle Parhelia), det ser bare ud til at de har haft
travlt da de har skullet have den ud..sikkert pga de financielle problemer.
Et stort problem er den lave taktfrekvens, der angiveligt kommer af en
fortvivlende lav yield ved 300Mhz og derover, noget der i dette øjeblik nok
kun kan løses vha .13my processen, der kommer senere. Det vil så også gøre
grumme ting var varmeudviklingen, som sikkert er endnu et argument for at
holde frekvensen bede.

Parhelia er Matrox som vi kender dem bedst...stor funktionalitet, skræmmende
høj billedkvalitet, god generel driverunderstøttelse (Linux undtaget) og høj
pris.

Jeg roder selv rundt med et G400 32Mb DH og hvis jeg havde pengene var jeg
allerede blevet skrevet op til et Parhelia!

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Jesus loves you... everyone else thinks your an asshole.

Fra : Madsen

Dato : 01-08-02 19:29

Peter Jespersen skrev:

> Det er en processor der har et stort potentiale...

Jeg har hørt rygter om, at alene driverudviklingen måske kan hente en
20-30 % på 3D-ydelsen, men om det så er det rene ævl aner jeg ikke.
Ingen tvivl om at der er en drivereudvikling der også lige skal på
plads, men jeg har nu min tvivl på at driveren alene kan hente så
meget i ydelsen, men man ved selvfølgelig aldrig. Jeg går mere op i
billedkvaliteten så hvis bare driveren er rimelig fri for de værste
bugs, så er jeg godt tilfreds.

Madsen.

Fra : Tomasz

Dato : 01-08-02 20:40

Hej
Jeg kan huske at i starten af året fik jeg lavet nogle test (PCMARK 2002) på
min G-400, bare for at sammenligne med en anden pc. Dagen efter (08.01.02)
kom der nye BIOS og driver til Matrox kort. Bare det fik næsten fordoblet
ydelsen i 2 D.
Kan I huske der detonator 4 kom til GF kort, det var lige som om at få et
nyt kort. Så jeg tror gerne på de 30% måske mere, men i hver fald håber jeg
på det.

MVH
Tomasz

Fra : HB

Dato : 01-08-02 20:42

"proregulus" <pro@regulus.dk> skrev i en meddelelse
> Stadig ingen udover Thomasz der kan komme med nogle seriøse
> betragtninger om dette grafikkort ????
> Skimmerhorn

Jeg så en videotest på 3dgameman.com af Parhelia-512 (128mb) kortet, hvor
han skamroste det for dets 2D billedkvalitet - det skulle på det punkt være
klart det bedste kort på markedet, hvorimod det ikke imponerede vildt i 3D
ydelsen. Eksempelvis scorede det omkring 5100 point i 3Dmark2001SE med en P4
@ 3ghz.

Henrik

Fra : Madsen

Dato : 02-08-02 00:06

Peter Jespersen skrev:

> ....der er vist kommet en ny BIOS til G4xx kortene!

Sørme så. Den skal vist lige prøves af. :)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 02-08-02 14:18

Madsen skrev:

> Sørme så. Den skal vist lige prøves af. :)

Det ser nu blot ikke ud til at være en nyere BIOS, men i stedet nye
DOS-utilities. BIOS-versionen på mit G400 Max er v2.1.035 og det ser
ud til at være den samme der følger med til den opdatering man kan
hente hos Matrox fra d. 26/7 på følgende adresse:

http://www.matrox.com/mga/support/drivers/bios/home2.cfm

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 01-08-02 21:37

HB skrev:

> [...]
> skulle på det punkt være klart det bedste kort på markedet,
> hvorimod det ikke imponerede vildt i 3D ydelsen. Eksempelvis

Det der lige præcis er årsagen til at jeg har ventet på dette
kort er den konklusion der rundes op med i følgende test:
http://makeashorterlink.com/?L31024A61

| ...To the graphics artist professional, I see it as the best
| solution you can use for 2D art. For a level developer this
| graphics card also gives you an immense productivity increase in
| triplehead mode. The value of a Parhelia to anyone that demands
| clarity in their graphics is more than the card is priced for...

Da 99,9 % af min tid går med 2D-arbejde, så er der slet ingen tvivl
om at det er kortet for mig og det samme var tilfældet da jeg i sin
tid købte mit nuværende G400 Max. Som jeg husker det, så var G400
Max også ret dyrt. Jeg mener jeg gav omkring 3500,- eller var det
2500,- da det lige kom frem. Det var i hvert tilfælde i den dyre
ende af datidens grafikkort. Efter min mening er hver en øre givet
godt ud på det kort. Jeg har haft det i mange år og det tror og
håber jeg på at jeg også vil have med Parhelia, når jeg engang får
det.

Madsen.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 02-08-02 00:40

On Thu, 01 Aug 2002 22:37:07 +0200, Madsen wrote:

> [...]

>godt ud på det kort. Jeg har haft det i mange år og det tror og
>håber jeg på at jeg også vil have med Parhelia, når jeg engang får

Kender fornemmelsen!
Har kun haft Matrox-kort siden Millenium....de er alle stadig i
brug.....maaske lidt sære, men sejlivede!
Det minder mig....der er vist kommet en ny BIOS til G4xx kortene!

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
It's been lovely, but I have to scream now.