Indvandring fra sverige 1867
Fra : Joyce Cupit

Dato : 01-08-02 11:50

Min oldefar var en af de mange, der indvandrede fra Sverige (16 år gammel).
Han rejste fra Växjö og tjente på Iisgården på Mols.

Er der nogen, der kender til indvandring fra Sverige?
Hvilken rute mon han tog, over Øresund eller direkte til en by på Mols?
Var der "agenter" fra de danske herregårde i Sverige og fik indvandrerne
deres billet betalt mod at arbejde den af, eller sparede de op først?

mvh
Joyce Cupit

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 01-08-02 10:38

"Joyce Cupit" <JCupit@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Var der "agenter" fra de danske herregårde i Sverige og fik indvandrerne
> deres billet betalt mod at arbejde den af, eller sparede de op først?

På siden http://www.scania.org/books/333bok/0317rw.htm er givet et
sammendrag af en afhandling: Rickard Willerslev, "Den glemte indvandring".
Aarhus Universitet. 1995.

Siden
http://www.famus.dk/Publicationer/Orientering/Indf%C3%B8dsret/Del%203-filer/
Del%203.htm er også god, med referencer. Det fremgår af denne at
indvandrerne på dette tidspunkt, modsat tidligere, kom "af fri vilje".

Det ligner jo Pelle Erobrerens skæbne...

Bjarne Damsgaard

Fra : Joyce Cupit

Dato : 03-08-02 11:13

Hej Bjarne,

Tak for din mail. Jeg kan ikke få denne link til at virke:

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 03-08-02 17:06

> Hej Bjarne,
>
> Tak for din mail. Jeg kan ikke få denne link til at virke:

http://www.famus.dk/Publicationer/Orientering/Indf%C3%B8dsret/Del%203-filer/
> Del%203.htm

Det er en meget lang URL som i dit mailprogram fylder mere end én linie. Du
kan bruge cut'n paste og sætte de to dele sammen til èn ubrudt linie i
browserens adresselinie.

Alternativt kan du søge med www.google.com på strengen:

indvandring danmark grupper fremmede

og stedet dukker op som nr. to med titlen: Del 3: Indvandring.....

God læsning!

mvh

Bjarne

Fra : Evald Adamsen

Dato : 01-08-02 21:33

Hej !
Der findes en bog på biblioteket som hedder "Den glemte indvandring"

32.61 Willerslew, Rich
Den glemte indvandring : den svenske indvandring til Danmark 1850-1914 /
[af] Richard Willerslev. - [Kbh.] : Gyldendal, 1983. - 224 sider : ill. ; 22
cm
Noter (delvis litteraturhenvisninger): side 205-223
Biplacering: 30.1645
Faustnr.: 0 588 803 4

Men ellers synes jeg også det er meget lidt stof ( som jeg har kendskab til)
på det område
Mine oldeforældre invandrede sammen med en stor del af familien til
Aalborg-området i 1856/59og har arbejdet på de lidt større gårde --
Stranderholm- Klarupgård- Buderupholm, osv,
Evald Adamsen
adamsen@klarupnet.dk