Scannet- 8 killinger
Fra : Gitte Sacala Eriksen

Dato : 31-07-02 18:38

Hej

Jeg skulle idag til dyrlægen og have vores burmeser pige vaccineret, og
ville tage vores skovkat Nicole med som venter killinger da hun plejer at
veje ca.5 kg. men nu vejer 8, 6 kg så hun er meget tyk.

Dyrlægen syntes da også at hun var rigelig rund og syntes vi skulle scanne
hende, hvilket vi så gjorde, dyrlægen mener at der er 8 killinger!
Ja, jeg måbede godt nok, vores egen dyrlæge havde fri, men ville være der
imorgen, og hende vi snakkede med idag, syntes at vi skulle få kejsersnit og
så vælge 4-5 killinger vi ville beholde, men er det ikke muligt at hvis de
alle er fine og store nok at beholde dem alle ?
Måske vil Putte hjælpe , da hun jo "kun " har 2 killinger, jeg syntes det er
så stort et valg at jeg er meget i tvivl om hvad der er bedst.

Det bedste ville selvfølgelig være 3-5 killinger da det jo er Nicole´s
første kuld, håber der er nogen der ved lidt mere om det .
Glæder mig til art snakke med vores "egen" dyrlæge imorgen.

Hilsen
en lidt fortvivlet Gitte

Fra : marianne hellemose

Dato : 31-07-02 18:50

Hej Gitte
Jeg kan godt forstå at det "ødelagde" din dag med sådan
en besked, hvorfor dog kejsersnit og halvering af
killingerne, hvis der ikke er noget galt, et stort kuld er
altså ikke en "sygdom"

Nicole har haft en god opvækst med ordentligt foder,
så selvom det er første kuld og der kan være lidt "op-
varmnings-problemer" kan jeg da ikke se at det skulle være et problem.
Tortie som havde været hjemløs i
mindst et år, og dermed nok ikke havde fået det bedste
foder regelmæssigt, klarede sine seks killinger til UG, og
ja det kan meget vel være at Putte vil synes at det kunne
være dejligt at være "reservemor"

Selvfølgelig er det en beslutning du selv må tage, men
jeg ville takke nej til det "tilbud"

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Gitte Sacala Eriksen

Dato : 31-07-02 18:55

Hej Marianne

Det var lige sådan et svar jeg håbede på.
Nicole er en meget dejlig dame, passet med alt fra nyfødt og får ordentlig
foder osv.
Og Guddi (en af vores andre skovtrolde) havde jo 6 killinger uden problemer,
men der gav vi så hende modermælkserstatning som tilskud, hvilket var
anbefalet af vores egen dyrlæge.

Jeg er spændt på hvad vores egen dyrlæge soiger i morgen, da jeg ikke lige
kan se hvorfor det skal være kejsersnit, da Nicole er i fin kondition i
forhold til hvor rund hun nu er .
Jeg viger ikke fra hendes side nu, da jeg jo er noget nervøs.

VH
Gitte

Fra : Line Wolff

Dato : 31-07-02 19:03

Hej Gitte

Du er jo så heldig at du nu er forberedt, hvilket betyder du kan gøre dig
nogle overvejelser om forløbet. Fx. kan du allerede nu planlægge at finde en
dyrlæge der kan stå på standby på fødselstidspunktet - så kan du ringe hvis
noget går galt. Det er rart at være forberedt på forhånd, så du ikke først,
hvis krisen opstår, skal til at bladre i telefonbøger og ringe til
telefonsvarer.
Du kan også forberede at have god tid til missemor og have det bedste klar -
lidt flødesnaps til at styrke sig på etc.

Ang. Putte som plejemor, synes jeg, at viser hun den mindste interesse i at
overtage et par killinger, så lad hende gøre det. Selvom 8 ikke behøver at
være uoverskueligt vil det alt andet lige være godt for Nicole at blive
aflastet.

Måske ville en mere rutineret dyrlæge være uenig med mig og sige det er synd
for moren med så mange killinger. Jeg kan bare ikke få mig selv til at være
enig Jeg tror det nok skal gå - og hvorfor ikke give det en chance? Man
behøver jo ikke at give op på forhånd, ihvertfald. Og sker der en krise,
eller noget er galt, er dyrlægen jo ikke andet end et telefonopkald væk....

--
mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : Line Wolff

Dato : 31-07-02 19:05

Hov... det lød måske som om jeg var dyrlæge =) Det er jeg ikke.. det jeg
mente var mere i retningen af: "måske ville en mere rutineret person udi
dyreliv og medicin, som fx. en dyrlæge, være uenig med mig..."

Det er varmen....

--
mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : marianne hellemose

Dato : 31-07-02 19:04

Hej Gitte
Altid glad for at kunne hjælpe, *GG* især når du
har fået sådan et råd, det vil da nok også være en god ide
at give Nicole modermælkserstatning, men jeg kan
altså ikke forstå at det ikke skulle kunne gå ganske
glimrende med lidt hjælp og sund fornuft, det andet
virker altså for tåbeligt

Fra : Grit Wessel

Dato : 31-07-02 19:05

> syntes at vi skulle få kejsersnit og
> så vælge 4-5 killinger vi ville beholde

Hej Gitte

Hvis jeg var dig, ville jeg vælge at lade Nicole føde naturligt og beholde
alle killingerne. Jeg ser ikke nogen grund til at gøre det til et problem
nu. Attikat (et nordjysk skovkatteopdræt) fik sidste år (eller er det to år
siden?) et kuld på 10 killinger. Så vidt jeg ved fik de modermælkserstatning
ved siden af for at hjælpe moderen, men der var så vidt jeg ved ikke nogen
problemer med dem.

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Lars Dahl

Dato : 31-07-02 19:55

Hej Gitte.

I dit sted ville jeg gå ind på Skovkatteringens hjemmeside og finde
"Atiikat"s telefonnr. og få en snak med dem. De havde et kuld på 10 (TI)
killinger sidste år, som alle overlevede og har det godt.
Vi krydser fingre - og afventer en update, og senere en masse nuttede
killingebilleder.

Mvh. Lars
--
von Fribergs Norske Skovkatte
http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/

Tjekket af NAV 2002

Gitte Sacala Eriksen <DKSACALA@mail.dk> skrev i

Fra : Lars Dahl

Dato : 31-07-02 19:58

PS.
En god ting vil være at fodre mormis med rigelige mængder af killingefoder
(her er RC Babycat et hit).

Lars
--

Lars Dahl <ldahlREKVALME@jubiipost.dk> skrev i news:ai9bnv$jf$1@sunsite.dk

Fra : Gitte Sacala Eriksen

Dato : 31-07-02 20:11

Hej Alle sammen

Tusind tak, det muntrede mig noget op, da jeg syntes det andet bare ville
være så forkert.

Jeg vil prøve at ringe til Attiat, tak for I fortalte om dem.

Til Lars, vi fodre allerede med RC babycat, da Putte jo har de små og altid
bruger killingefoder til de drægtige, samt selvfølgelig killingerne *S*.
Tidligere brugte vi RC kitten 34. Men tak for rådet.

Jeg skal nok holde jer opdateret, og selvfølgelig tage en masse billeder.

VH
En glad Gitte
DK Sacala´s Norske Skovkatte
www.sitecenter.dk/sacala

Fra : marianne hellemose

Dato : 31-07-02 20:45

Gitte skrev
<altid bruger killingefoder til de drægtige, samt selvfølgelig killingerne
*S*.>

Hmm måske skal I være "lidt" forsigtige med killinge-
foderet til Nicole, det kan være svært at føde hvis katten
er "for" stor, måske kunne du "kaste" hendes vægt og
normale størrelse ud på listen, så de "garvede" skov-
katteejere kan "vurdere" det