TV-out problem (Matrox G550)
Fra : Jakob

Dato : 31-07-02 17:43

Hey! Jeg har et problem med at få mit TV-out til at virke. Det eneste jeg
får at se på TV er en gang flimren, men jeg kan lige ane at det ellers er
den pågældende film der kører (flimrer) bagved (ok altså). Jeg er tidligere
blevet vejledt om at det er fordi jeg skal sætte formattet til PAL istedet
for NTSC (el hvad det nu hedder). Fint nok. Problemet er bare at den
indstillings-mulighed har jeg ikke! Under avancerede indst. dual-head har
jeg 2 "menuer/ headings" :

(1) Features, som forgrener sig til DualHead Multi-Display, DualHead Clone,
DualHead Zoom,DualHead DVDMax.
(2) Advanced Settings, som "forgrener" sig til Display Capalities.

I ingen af ovenstående er det muligt at sætte formattet til PAL, der mangler
lissom en 'TV Output'-menu, som burde forgrene sig til en hel masse. Hvorfor
har jeg ikke den(de) muligheder?
Jeg har installeret alt medfølgende software og downloaded den nyeste driver
osv. Og da jeg ikke er specielt skarp på området er jeg lidt lost :(

Nogen der kan hjælpe??

Fra : Madsen

Dato : 01-08-02 15:24

Jakob skrev:

> I ingen af ovenstående er det muligt at sætte formattet til PAL,
> der mangler lissom en 'TV Output'-menu, som burde forgrene sig til
> en hel masse. Hvorfor har jeg ikke den(de) muligheder?

Det undrer mig altså meget. På mit eget G400 Max er der en indstilling
som her: http://home18.inet.tele.dk/madsen/matrox/pal.gif og jeg har
forleden installeret et G450 hos en bekendt og her var der også mulighed
for at vælge PAL og driveren så nøjagtig ud som driveren til mit G400.
Jeg har så ikke tidligere set driveren til et G550, men jeg har svært
ved at forestille mig at den er ret meget anderledes end den til G400
og G450.

Jeg ville nok prøve at af- og geninstallere Matrox driveren.
For at få det hele muget ud kan du evt. hente Matrox's afinstallerings-
program. Det kan du hente på denne adresse:
ftp://ftp.matrox.com/pub/mga/utils/pd_unin201.exe

Når driveren er afinstalleret kan du genstarte pc'en og så prøve at
installere den nyeste driver til kortet igen. Det er muligt at det kan
hjælpe, medmindre driveren til G550 bare ikke har indstillingen, men
det undrer mig som sagt hvis den ikke har. Der er åbenbart ikke ret
mange i denne gruppe der sidder med et G550. :)

Madsen.

Fra : Jan Hansen

Dato : 01-08-02 22:40

Hej

Jeg har også hørt at det burde være det sammen om man har et g400, g450
eller g550. Men jeg har præsis det samme problem som Jacob, så måske er der
alligevel en lille forskel. Men hvis der er nogen der kender en løsning på
problemet vil jeg meget gerne høre om det.

mvh. Jan

Fra : Madsen

Dato : 02-08-02 00:26

Jan Hansen skrev:

> [...]
> så måske er der alligevel en lille forskel. Men hvis der er nogen
> der kender en løsning på problemet vil jeg meget gerne høre om

Jeg ved ikke om det er helt ude i skoven, men på et tidspunkt
kæmpede vi en kamp for at få et G450 til at sende et billede over
på tv'et ude hos en bekendt. Alt blev prøvet og det virkede bare
ikke, så jeg rykkede mig G400 Max ud og installerede det på hans
pc, for at se om det heller ikke kunne sende billedet videre til
tv'et. Det kunne jo da her på min egen pc og det kunne jo være at
det var hans G450 der fejlede et eller andet. Det var helt nyt.

Vi afinstallerede driveren til hans G450, monterede mit G400 og
installerede driveren til det ved genstart. Tv-out virkede og alt
var som det skulle være.
Ud med mit G400 igen og i med hans G450. Vi prøvede for forsøgets
skyld at lade driveren til G400 blive inde. Ved genstart fandt
Windows et nye kort ved navn G450 og virkede så med tv-out og hele
balladen. Mystisk, men han kører altså pt. med en G400-driver til
hans G450 uden problemer. (Win98SE DK).

I kunne evt. prøve at hente driveren til G400/G400 Max eller måske
den til G450. Der sker jo ikke noget ved at forsøge at installere
den. Hvis den nægter at lade sig installere på G550, så er der
jo ikke noget at gøre ved det, og hvis den godt vil installeres
og det alligevel ikke virker, så kan driveren fjernes med Matrox's
afinstalleringsprogram eller via Kontrolpanel > Tilføj/fjern.

Måske det også var værd at overveje en nyere BIOS. Jeg har lige
læst et andet sted i gruppen, at der er kommet ny BIOS til hele
serien. http://www.matrox.com/mga/support/drivers/bios/home2.cfm

PS. Jeg ved stadig ikke om driveren til G550 varierer fra den der
bruges til G400 og G450-serien, men jeg kunne som sagt ikke fore-
stille mig det.

Madsen.

Fra : Jakob

Dato : 02-08-02 22:03

> [...]
>
> PS. Jeg ved stadig ikke om driveren til G550 varierer fra den der
> bruges til G400 og G450-serien, men jeg kunne som sagt ikke fore-

Jeg har prøvet både at reinstallere med nyeste driver - hjalp ikke. Med
driver til g450 - hjalp ikke, og opgraderet BIOS jvf do. - hjalp heller
ikke. Så tjaaa det er lidt mystisk. Der må da være nogen der har et g550 her
i denne NG (som har fået det til at virke) ?
Betyder det noget at jeg kører Windows XP Prof.?
Men ellers tak for hjælpen iøvrigt

Fra : Madsen

Dato : 02-08-02 22:21

Jakob skrev:

> Der må da være nogen der har et g550 her i denne NG (som har fået
> det til at virke) ?

Ja, det skulle man tro, men tilsyneladende ikke. :(

> Betyder det noget at jeg kører Windows XP Prof.?

Jeg kører Win2000 og WinXP Pro og begge har mulighed for at vælge
imellem PAL og NTSC vha. det faneblad jeg tidligere sendte
screenshots af, men det er jo så også et G400 Max og ikke et G550
jeg har.

> Men ellers tak for hjælpen iøvrigt

Velbekom, men det hjalp jo så desværre ikke. Håber du får det løst.

Madsen.

Fra : Jan Hansen

Dato : 05-08-02 09:26

Hej

Jeg fandt dette på maxtors hjemmeside, det kaster måske lidt lys over sagen.

http://forum.matrox.com/mgaforum/Forum12/HTML/004406.html

mvh. Jan Hansen

Fra : N/A

Dato : 05-08-02 09:26