Slut med gratis SMS via Internet
Fra : kim

Dato : 16-02-01 11:22

Slut med gratis SMS
via Internet
Gratis SMS via Internet er en tjeneste som er på vej ud. På mange danske
Internetsider findes de gratis SMS-sendere, men nu vil teleoperatørerne
kræve penge for at videresende e-mails til mobiltelefoner

Kilde: ComON

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 16-02-01 11:38

On Fri, 16 Feb 2001 11:22:22 +0100, "kim" <kim7@esenet.dk> wrote:

>På mange danske
>Internetsider findes de gratis SMS-sendere, men nu vil teleoperatørerne
>kræve penge for at videresende e-mails til mobiltelefoner

Så vil jeg til gengæld til at kræve leveringsgaranti.

Som det er i dag kan SMS-gateways ikke bruges til noget seriøst.
--
Per K. Nielsen

Fra : Fischer

Dato : 19-02-01 08:06

> Så vil jeg til gengæld til at kræve leveringsgaranti.
> Som det er i dag kan SMS-gateways ikke bruges til noget seriøst.

Nogle selskaber er bedre end andre.
Men Sonofon er i al fald ubrugeligt!

Og hvis der skal betales for denne service, må selskaberne naturligvis give
en leveringsgaranti og -tid.

(F)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-02-01 18:06

> Gratis SMS via Internet er en tjeneste som er på vej ud. På mange danske
> Internetsider findes de gratis SMS-sendere, men nu vil teleoperatørerne
> kræve penge for at videresende e-mails til mobiltelefoner

De tjenester der fungerer via egen SMSC vil stadig fungere.

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : kim

Dato : 17-02-01 19:50

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> skrev i en
meddelelse news:vbyj6.80687$zw.1399960@twister.sunsite.dk...

> De tjenester der fungerer via egen SMSC vil stadig fungere.
Hvad er SMSC

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-02-01 20:25

> Hvad er SMSC

Den hardware-enhed der hælder SMS'erne ud i mobilnettet (kommer pludselig i
tvivl om akronymet, anyone?)

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 17-02-01 20:48

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> skrev i en
meddelelse news:ueAj6.81443$zw.1410670@twister.sunsite.dk...

> Den hardware-enhed der hælder SMS'erne ud i mobilnettet (kommer pludselig
> tvivl om akronymet, anyone?)
Det svarer vel på en måde til at der er slået en mobil tlf. til serveren? Ud
over at den kan sende flere SMS'er på samme tid osv...

Mvh. Jonas

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-02-01 21:10

> Det svarer vel på en måde til at der er slået en mobil tlf. til serveren?

Ikke helt.
I din mobiltelefon har du angivet et "service-nummer" som skal bruges for
sende.
Dette nummer går til omtalte enhed.

Fra : Rander

Dato : 18-02-01 00:43

Sat, 17 Feb 2001 19:25:14 GMT brugte Martin Højriis Kristensen 14 linier på
at fortælle dette til dk.teknik.telefoni.mobil:

>Den hardware-enhed der hælder SMS'erne ud i mobilnettet (kommer pludselig i
>tvivl om akronymet, anyone?)

Mit umiddelbare gæt: Short Message Service Center?

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Jeg har kørt bil i 40 år, da jeg pludselig
faldt i søvn bag rattet. (Skadesanmeldelse)

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 17-02-01 23:43

Hej...

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote:

>De tjenester der fungerer via egen SMSC vil stadig fungere.

Jeg tror at "humlen" i den historie er at en af "teleexperterne", husker
ikke om det var John Strand, eller Torben Rune, nu mener at dette med at
man kan sende email til mobiltelefonen, konverteret til en sms, skal til
at koste penge fremover - Læste en artikel om det for et par dage siden,
husker dog ikke hvor, men det gik på at DK var et af de få lande hvor
det overhoved var muligt at sende email til telefonen, og så endda
gratis ! - Og man mente så at i takst med at mobilselskaberne bliver
mere og mere pressede på minutprisen skulle de til at kigge sig om efter
andre indtægter, og her var så en mulighed ved at begynde at tage
betaling for at levere en email som sms til telefonen... Dette skal
ikke forveksles med den debat der på det seneste har været omkring
betaling for at modtage (bestilte) sms info på telefonen, f.eks.
nyheder, kursinfo og. lign.

Et eksempel: vi er nok mange der bruger sms notifikation til vores
mobifon, så vi kan se når der ankommer nye emails til os hos vores ISP -
Det er levering af den type "email til sms" man nu mener at
teleselskaberne vil til at opkræve betaling for at levere til telefonen.
- Uhyggelig tanke
--
M.v.h. Ole

Fra : Henrik Hansen

Dato : 18-02-01 11:38

> [...]
>Det er levering af den type "email til sms" man nu mener at
>teleselskaberne vil til at opkræve betaling for at levere til telefonen.
[...]

Det er plat. Forestil dig at en sender dig en masse uønskede emails.
Eller forestil dig du bliver bombet. Hvem betaler?

Det kommer der kun ballade ud af - jeg tror ikke på at det kan lade
sig gøre. Folk vil ikke betale for 'telefonfis', eller andre indgående
opkald.

Med mindre det er afsender, der betaler?

--
Henrik
http://peccavi.cjb.net

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 18-02-01 14:06

Henrik Hansen <sequel@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Det er plat. Forestil dig at en sender dig en masse uønskede emails.
>Eller forestil dig du bliver bombet. Hvem betaler?

En fast månedlig betaling, uden skelen til forbrug var en mulighed.

>Det kommer der kun ballade ud af - jeg tror ikke på at det kan lade
>sig gøre. Folk vil ikke betale for 'telefonfis', eller andre indgående
>opkald.

Sørg for at fortælle det til de politikere, der går med tanker om at
legalisere SPAM.

>Med mindre det er afsender, der betaler?

Det var også en mulighed.

Det er slet ikke så utopisk...

--
mvh.
Lasse Jarlskov

Fra : Mark Beaumont

Dato : 19-02-01 01:00

"Henrik Hansen" <sequel@mail1.stofanet.dk> skrev
> Det er plat. Forestil dig at en sender dig en masse uønskede emails.
> Eller forestil dig du bliver bombet. Hvem betaler?

Artiklen handler jo slet ikke om modtager betalte SMS. Men om at
det f.eks. ikke i fremtiden vil være gratis at benytte en "e-mail til SMS"
gateway.

Vh Mark

Fra : Fischer

Dato : 19-02-01 08:04

> Det kommer der kun ballade ud af - jeg tror ikke på at det kan lade
> sig gøre. Folk vil ikke betale for 'telefonfis', eller andre indgående
> opkald.
>
> Med mindre det er afsender, der betaler?

Da dette gøres via E-mail, er det næppe muligt, at lade afsenderen betale.

Den eneste mulighed jeg ser, er som Lasse Jarlskov foreslår, at abonnenten
skal betale for at have denne service aktiv på sit nummer.

(F)

Fra : Peter Rongsted

Dato : 20-02-01 03:36

> [...]
>opkald.
>
>Med mindre det er afsender, der betaler?

I Sverige betaler man et fast abonnement for at have servicen at kunne modtage
e-mails som SMS. Det samme kunne de danske selskaber gøre (det må endelig ikke
opfattes som en opfordring ).

Peter

Fra : John Thomsen

Dato : 18-02-01 02:30

> [...]

>Internetsider findes de gratis SMS-sendere, men nu vil teleoperatørerne
>kræve penge for at videresende e-mails til mobiltelefoner

Jamen den der sender betaler jo i forvejen for brug af sin
Internet-fobindelse, ikk?
Og det har aldrig været princip, at modtager "automatisk" sku' betale
for indgående samtaler.

Så det lyder som noget sludder....! Hvem er ComON

Fra : Mark Beaumont

Dato : 18-02-01 03:09

"John Thomsen" <sir_john@vip.cybercity.dk> skrev
> Jamen den der sender betaler jo i forvejen for brug af sin
> Internet-fobindelse, ikk?

Ja, men det tjener mobilselskaberne jo ikke på.

> Og det har aldrig været princip, at modtager "automatisk"
> sku' betale for indgående samtaler.

Nej, men hvor i artiklen er det nævnt? Har du læst hele artiklen?

> Så det lyder som noget sludder....!

Jeg tror du har misforstået meningen!

> Hvem er ComON

ComON er et online computer-magasin fra Scandinavia OnLine
http://www.comon.dk
http://www.sol.dk

Vh Mark

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 19-02-01 15:54

kim skrev:

>Gratis SMS via Internet er en tjeneste som er på vej ud. På mange danske
>Internetsider findes de gratis SMS-sendere, men nu vil teleoperatørerne
>kræve penge for at videresende e-mails til mobiltelefoner

Så brug http://sms.fergusons.dk :)
- sender direkte (ikke email), og fortæller om beskeden er nået frem.
--
venligst
/Lasse

Snup en gratis kold fra kassen:
http://fergusons.dk/ebeer/

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 19-02-01 18:04

Hej...

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:

>Så brug http://sms.fergusons.dk :)
>- sender direkte (ikke email), og fortæller om beskeden er nået frem.

Ja den er go' Lasse - "Webstedet fundet, venter på svar" skriver den her
kl. 17.55 - og så sker der forresten ikke mere
--
M.v.h. Ole

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 19-02-01 18:50

Ole Rasmussen skrev:

>Ja den er go' Lasse - "Webstedet fundet, venter på svar" skriver den her
>kl. 17.55 - og så sker der forresten ikke mere

Hmm, her kl. 18.48 virker det fint...

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 20-02-01 12:03

Hej..

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:

>Hmm, her kl. 18.48 virker det fint...

Ja ok, det gjorde det også senere på aftenen og her til morgen, fint
initiativ ! og så reklamefri. - Har du evt. erfaring med om det også
fungerer hvis telefonen befinder sig i udlandet ? - Mobilix ditto gør
ikke...
--
M,v.h. Ole

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 20-02-01 12:15

Ole Rasmussen skrev:

>Ja ok, det gjorde det også senere på aftenen og her til morgen, fint
>initiativ ! og så reklamefri.

Nu var det primært for sjov og til mig selv, men der har været en del
interesse for den :)

>ar du evt. erfaring med om det også
>fungerer hvis telefonen befinder sig i udlandet ? - Mobilix ditto gør
>ikke...

Så gør min heller ikke, jeg har ikke prøvet.
mobilix kommer vel op og siger, at beskeden ikke kan afleveres, right?

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 20-02-01 23:29

Hej...

>Så gør min heller ikke, jeg har ikke prøvet.
>mobilix kommer vel op og siger, at beskeden ikke kan afleveres, right?

Jo, den vanlige smøre med "telefonen er slukket eller uden for dækning"
--
M.v.h. Ole

Fra : Henrik Hansen

Dato : 20-02-01 21:22

>Har du evt. erfaring med om det også
>fungerer hvis telefonen befinder sig i udlandet ? - Mobilix ditto gør
>ikke...
[...]

Jeg har for ikke ret mange dage siden sendt SMS vha.
url:http://www.besked.dk til en dansk telefon i udlandet. Ingen
problemer.

--
Henrik
http://peccavi.cjb.net

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 20-02-01 23:29

Hej...

Henrik Hansen <sequel@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Jeg har for ikke ret mange dage siden sendt SMS vha.
>url:http://www.besked.dk til en dansk telefon i udlandet. Ingen
>problemer.

Ok, så har de muligvis lavet noget om så det fungerer. Sidst på
sommeren 2000 sendte jeg ca. 3 sms pr. dag i små 3 uger til en telefon
som befandt sig i Grækenland, og ikke een eneste sms kom frem Har
fornylig testet nogle gange til Spanien, også med negativt resultat - Så
hvis det er sms der _skal_ frem tør jeg ikke stole på det mere.
--
M.v.h. Ole

Fra : Henrik Hansen

Dato : 20-02-01 23:49

> [...]
>som befandt sig i Grækenland, og ikke een eneste sms kom frem Har
>fornylig testet nogle gange til Spanien, også med negativt resultat

Tja, eller også virker det kun nogle steder? Det her var til
Tjekkiet...

--
Henrik
http://peccavi.cjb.net

Fra : Mickey

Dato : 20-02-01 14:24

teleoperatørerne

> Så brug http://sms.fergusons.dk :)
> - sender direkte (ikke email), og fortæller om beskeden er nået
frem.

hmm, nasser du på mobilix's gateway ? *GG*

- min fon modtager den i hvertfald fra samme nummer som fra besked.dk
;)

Fra : :: Gulvbolden :: ofc~

Dato : 22-02-01 10:04

"Mickey" <news001@susie.dyndns.dk> skrev i en meddelelse
> - min fon modtager den i hvertfald fra samme nummer som fra besked.dk
> ;)

ditto her!

Kan vi ikke låne koden??