natspil jazz
Fra : Martin Ploug

Dato : 30-07-02 13:43

Hej NG

Var der tilfældigvis nogle her der havde tændt for tvdanmark 2
ved tre-tiden, hvor de viser de kedsommelige spilleautomater
man kan ringe og spille på ?

Det jeg vil frem til er at de i går spillede noget rigtigt lækkert stille
jazz.

Er der nogen der ved, hvem det var ?

Jeg gættede lidt på noget Stan Getz eller Palle Mikkelborg, men det var
meget stille.

På forhånd mande tak.

/Martin

Fra : rasmus carlsen

Dato : 30-07-02 13:48

> Var der tilfældigvis nogle her der havde tændt for tvdanmark 2
> ved tre-tiden, hvor de viser de kedsommelige spilleautomater
> man kan ringe og spille på ?

- nej!

> [...]
> jazz.
>
> Er der nogen der ved, hvem det var ?
>
> Jeg gættede lidt på noget Stan Getz eller Palle Mikkelborg, men det var

- uden at have hørt det tvivler jeg på det. Men det kan være, at de har
fundet noget gammelt Oscar Peterson idet det er så gammelt, at det vist nok
er gratis at spille i radioen og fjernsynet ...

ras

Fra : Lars Rindsig

Dato : 30-07-02 15:55

rasmus carlsen wrote:

> - uden at have hørt det tvivler jeg på det. Men det kan være, at de har
> fundet noget gammelt Oscar Peterson idet det er så gammelt, at det vist nok
> er gratis at spille i radioen og fjernsynet ...

Hrm? Du ved godt, at Oscar Peterson stadig laver plader og den slags,
ikke? Jeg studser også lidt over, at det lige er *ham*, du nævner - han
har da intet til fælles med hverken Stan Getz eller Palle Mikkelborg,
ikke engang instrumentet.

Apropos det, nævner spørgeren de to som mulige kandidater - men de
spiller jo også helt forskellige instrumenter. Kan Martin fortælle lidt
mere om, hvordan gruppen var sammensat? Hvad var det for en type jazz,
der blev spillet (udover at det var "stille")?

lars

Fra : Robert Piil

Dato : 30-07-02 15:59

On Tue, 30 Jul 2002 16:55:20 +0200, Lars Rindsig <news@larsrindsig.dk>
wrote:

> [...]
>mere om, hvordan gruppen var sammensat? Hvad var det for en type jazz,
>der blev spillet (udover at det var "stille")?

....men de spiller begge - til tider - med meget luft.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 31-07-02 17:23

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> wrote in message

> ...men de spiller begge - til tider - med meget luft.

Dén kategori kan Miles Davis vist også puttes i...

--
Kind regards,
Morten Bock Sørensen, Århus N, Denmark.

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 31-07-02 17:30

Morten Bock Sørensen wrote:

> Dén kategori kan Miles Davis vist også puttes i...

Var det ikke først og fremmest Coltrane, der blev kritiseret for at blæse
for hårdt? Eller dækker "meget luft" over noget andet i denne sammenhæng?

/Nikolaj

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 31-07-02 17:45

"Nikolaj Borg" <nikol@jSbPoArMg.dk> wrote in message

> Var det ikke først og fremmest Coltrane, der blev kritiseret for at blæse
> for hårdt? Eller dækker "meget luft" over noget andet i denne sammenhæng?

Med "meget luft" mener jeg at det er blødt, og man nærmest kan høre luften
passere gennem instrumentet uden tone...

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 31-07-02 21:55

Morten Bock Sørensen wrote:
> Med "meget luft" mener jeg at det er blødt, og man nærmest kan høre
> luften passere gennem instrumentet uden tone...

Ok. Jeg tolkede "meget luft" som "blæser kraftigt". Og det er jo ikke just
blødt. Er "meget luftigt" så ikke en mere dækkende beskrivelse?

/Nikolaj

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 03-08-02 21:01

> Ok. Jeg tolkede "meget luft" som "blæser kraftigt". Og det er jo ikke just
> blødt. Er "meget luftigt" så ikke en mere dækkende beskrivelse?

Det sjove ved de instrumenter er, at der ikke skal meget luft til at spille
krafitigt. Der skal bare mere tryk på den luft der kommer igennem. Dette
gælder nok især for saxofoner. (ret mig endelig hvis jeg tager fejl).

ved "meget luftigt" forstår jeg nærmere en stemning i musikken. f.eks. er
Enya's musik meget luftigt...Me jeg synes bestemt ikke at Miles davis's
musik er luftigt. (generelt set).

--
Morten, der nu tager på ferie i en uge...

Fra : Robert Piil

Dato : 31-07-02 21:46

On Wed, 31 Jul 2002 18:44:41 +0200, "Morten Bock Sørensen"
<news"NOSPAM"@mortenbock.dk> wrote:

>Med "meget luft" mener jeg at det er blødt, og man nærmest kan høre luften
>passere gennem instrumentet uden tone...

Ja, det samme her. Prøv at lytte til et - stille - nummer med Stan
Getz (fx fra Getz/Gilberto-pladen med Girl fra Ipanema). Det er vist
det tydeligste eksempel.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 31-07-02 17:38

Morten Bock Sørensen wrote:
> "Robert Piil" <piil@nospam.dk> wrote in message

> Dén kategori kan Miles Davis vist også puttes i...

Ja, når han spiller sin version af Cyndi Laupers "Time After Time" for
eksempel (meget smukt synes jeg). Men der er han jo også godt oppe i
årene. Det er mest hans 80'er ting der er meget luft på.

-Sune

Fra : Robert Piil

Dato : 31-07-02 21:49

On Wed, 31 Jul 2002 18:38:23 +0200, "Sune Mika Salminen"
<not_real@fakeantispamemail.dk> wrote:

>Ja, når han spiller sin version af Cyndi Laupers "Time After Time" for
>eksempel (meget smukt synes jeg). Men der er han jo også godt oppe i
>årene.

Det kan man da godt sige. Han døde i '91.

> Det er mest hans 80'er ting der er meget luft på.

Det ved jeg nu ikke, nogle af hans stille ting fra - meget -
tidligere, fx Porgy and Bess, er der da også en del luft på.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 31-07-02 22:07

Robert Piil wrote:

> Det kan man da godt sige. Han døde i '91.

Ja.. Hvad mener du med "Det kan man da godt sige" (jeg er nysgerrig)

> Det ved jeg nu ikke, nogle af hans stille ting fra - meget -
> tidligere, fx Porgy and Bess, er der da også en del luft på.

Ja og Kind of Blue... Måske er det i virkeligheden bare fremhævet mere i
den der 80'er lyd der er på "You're Under Arrest" pladen.

-Sune

Fra : Robert Piil

Dato : 31-07-02 22:05

On Wed, 31 Jul 2002 23:06:59 +0200, "Sune Mika Salminen"
<not_real@fakeantispamemail.dk> wrote:

>Ja.. Hvad mener du med "Det kan man da godt sige" (jeg er nysgerrig)

havde overset et "der"

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 31-07-02 22:13

Robert Piil wrote:

> havde overset et "der"

Okay

-Sune

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-02 13:22

Martin Ploug wrote:

> [...]
> man kan ringe og spille på ?
> Det jeg vil frem til er at de i går spillede noget rigtigt lækkert stille

For et par måneder siden røg jeg i en zappetur forbi selvsamme
spilleautomater, og da var baggrundsmusikken Miles Davis-albummet Kind
Of Blue. Og hvis jeg kender TVDK2s discountstrategi ret, så har de ikke
ret mange forskellige cd'er at vælge mellem. Så måske var det det samme
album, de spillede i går?

- Karsten