"Liar" på DR i fredags
Fra : Claus Rolsted

Dato : 28-07-02 21:36

Hej gruppe,

Var der nogen , som så den psykologiske thriller "Liar" (tror jeg nok, den
hed) på DR (tror jeg, det var) fredag aften?
En mand mistænkt for mord blev polygraph-testet af to politimænd, mens det
psykologiske spil udvikles....

Jeg så den kun med et halvt øje, men opfattede ikke helt slutningen. Hvad var
det HELT præcist, at der skete der??
(Evt. nogen som kunne finde den på imdb? Jeg kunne i al fald ikke.)

NB: Dette indlæg er postet i news:dk.kultur.film og news:dk.medier.tv med
opfølgning til førstnævnte.

--
mvh. Claus Rolsted
Pt. Vespa ET2 - MC-teoriprøve bestået - Køreteknisk Anlæg den 1. aug.

Fra : Brian Nielsen

Dato : 28-07-02 23:45

"Claus Rolsted" <rolsted@nospamNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> (Evt. nogen som kunne finde den på imdb? Jeg kunne i al fald ikke.)

Er det http://us.imdb.com/Title?0119527?

Der står ihvertfald at den også er kendt under titlen "Liar".

Fra : Claus Rolsted

Dato : 31-07-02 21:55

"Brian Nielsen" <bn73@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Er det http://us.imdb.com/Title?0119527?
>
> Der står ihvertfald at den også er kendt under titlen "Liar".

Ja lige præcis - tak.

--
mvh. Claus Rolsted
Pt. Vespa ET2 - MC-teoriprøve bestået - Køreteknisk Anlæg i morgen kl. 07.00

Skal til endelig køreprøve den 13. august =:-|

Fra : _sBL

Dato : 30-07-02 16:52

Det var faktisk en rigtig fed film, godt skrevet dialog og gode
skuespillere.

Her er et link til den på iMDB:
http://us.imdb.com/Title?0119527

/simon

Fra : N/A

Dato : 31-07-02 21:55

Fra : Claus Rolsted

Dato : 31-07-02 21:55

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse

> Det må du nok spørge om. Jeg var lysvågen og fattede heller ikke
> slutningen. Så føler man sig en smule dum - bortset fra, at det jo er
> instruktøren, der er dum, når han ikke kan finde ud af at formidle sit
> budskab.

Ja jeg er tilbøjelig til at være enig med dig. Efter at have læst imdb.com's
brugerkommentarer er jeg ikke nået længere.
Jeg bemærkede godt, at ambulance-manden til sidst var den samme gut, som var
dørmand, der hvor Tim Roth købte sin absint, så jeg har hele tiden antaget,
at Roth fakede sit dødsfald. Men årsagen står mig stadig uvis (?).

Og hvorfor kørte han spillegælds-hetzen mod Chris Penn?
Er der flere uafklarede spørgsmål? Nå ja, var det virkelig den erfarne
detective, som myrdede Zellweger, eller hvad er tvistet der (siden at Roth
ikke bare snoede sig ud af kniben med videobåndet)?

Fra : N/A

Dato : 31-07-02 21:55

Fra : Claus Rolsted

Dato : 31-07-02 21:55

"Kasper Aae" <nospam@for.me> skrev i en meddelelse

> Den er her: http://us.imdb.com/Title?0119527

Tak.

> Hele filmen er bygget op omkring en masse forskellige versioner af den
> samme historie, uden at give noget definitivt svar på hvad der
> *egentlig* skete. (..)

Er du sikker på det? No offense, Kasper, men hvorpå baserer du det? (er det
noget du har læst fra officiel hold eller noget der er bred enighed om eller
er det din egen antagelse?)

> I slutningen hvor Wayland's lig bliver båret væk, læg mærke til at én
> af ambulancefolkene er den samme person som sad ved bordet, der hvor
> Wayland tidligere købte absinthe. Det kunne tyde på at det sidste,
> fatale anfald var helt eller delvist "arrangeret".

Jep, det er jeg helt med på. Men hvorfor??

I et af indlæggene på imdb blev der skrevet, at man skulle prøve at
forestille sig den tanke, at Wayland/Tim Roth forestillede sig ting/havde
flashbacks om ting, som måske ikke var sket i virkeligheden....
På den måde skulle man kunne tænke sig frem til filmens nøgle(?). Men jeg er
nu ikke helt afklaret af den grund
Er I?

Fra : Kasper Aae

Dato : 01-08-02 15:00

On Wed, 31 Jul 2002 22:54:44 +0200, "Claus Rolsted"
<rolsted@nospamNOSPAM.dk> wrote:

>Er du sikker på det? No offense, Kasper, men hvorpå baserer du det? (er det
>noget du har læst fra officiel hold eller noget der er bred enighed om eller
>er det din egen antagelse?)

Det er min egen antagelse efter at have set (det meste) af filmen og
efter at have læst forskellige user comments på IMDB. Der er ingen der
kommer med nogen definitive svar eller fortolkninger. Nogen hævder de
har svarene, men undlader at dele dem med os andre. Så min konklusion
er, at filmens formål er at forvirre seeren og lade ham/hende lave sin
egen fortolkning, i stedet for at skære tingene ud i pap.

>Jep, det er jeg helt med på. Men hvorfor??

Hvem ved? Måske *havde* han dræbt hende og det sidste anfald var så en
måde at slippe ud af det hele på?

Jeg bed mærke i at kameraet fokuserede meget på pilleglasset ovenpå
vandbeholderen, efter det sidste anfald. Ved dog ikke hvorfor.

>I et af indlæggene på imdb blev der skrevet, at man skulle prøve at
>forestille sig den tanke, at Wayland/Tim Roth forestillede sig ting/havde
>flashbacks om ting, som måske ikke var sket i virkeligheden....

Ja, det er jeg ret sikker på han gjorde. Bl.a. den scene hvor han
dræber sin mor ved middagsbordet er et åbentlys eksempel.

>På den måde skulle man kunne tænke sig frem til filmens nøgle(?). Men jeg er
>nu ikke helt afklaret af den grund
>Er I?

Nope. Det er ikke engang sikkert at instruktørerne sidder med de
rigtige svar. Måske er det bare en abstrakt film som ikke har nogen
facitliste.

--
Kasper Aae

E-mail: rbb at rocketmail.com

Fra : Claus Rolsted

Dato : 01-08-02 17:22

> efter at have læst forskellige user comments på IMDB. Der er ingen der
> kommer med nogen definitive svar eller fortolkninger. Nogen hævder de
> har svarene, men undlader at dele dem med os andre. (..)

Ja irriterende, ikk'?

> Hvem ved? Måske *havde* han dræbt hende og det sidste anfald var så en
> måde at slippe ud af det hele på?

Meget muligt. Har selv overvejet det.

> Jeg bed mærke i at kameraet fokuserede meget på pilleglasset ovenpå
> vandbeholderen, efter det sidste anfald. Ved dog ikke hvorfor.

Jep, det var fordi Roth netop tidligere var inde og købe det hos
absint-sælgeren (der hvor ambulance-manden var dørmand). Formentlig var det
bare et medikament, som sænkede hans hjerteslag, puls el.l., så politimændene
antog ham for død.

> Ja, det er jeg ret sikker på han gjorde. Bl.a. den scene hvor han
> dræber sin mor ved middagsbordet er et åbentlys eksempel.

Ja men der fremgår det jo _tydeligt_ at det blot er en dagdrøm, og man ser,
at han bliver revet ud af fantasien igen ..... Men hvem ved, det er
selvfølgelig en mulighed.

Ja, hader den slags....

--
mvh. Claus Rolsted
Pt. Vespa ET2 - MC-teoriprøve bestået - På Køreteknisk Anlæg i morges - damn