Andet multimedie
bentjuul 3670
InDesign svar - 3 billeder og fritskrabnin~
Fra : Henrik Torp

Dato : 27-07-02 18:01

Så vidt jeg husker var det Madsen, der spurgte om, hvordan man overlapper 3
billeder og så laver en fritskrabning/clipping path med en del af de 3
billeder. Nyhedstråden er forsvundet fra min nyhedslæser, så jeg tillader
mig at starte en ny tråd.

Placer først de 3 billeder, flyt dem så de overlapper på den ønskede måde.
Du kan evt. vælge object -> arrange -> mm.

Shift+klik på billederne for at vælge alle dem alle sammen, højreklik ->
group. Vælg edit -> copy

Tegn stien/path med pen værktøjet. Vælg edit -> paste into.

Selv om billederne er grupperet kan du stadig vælge hver enkelt billede, f.
eks. hvis du vil flytte det enkelte billede.

Flyt:

- Marker ved at klikke på kanten med direct selection tool, shift+klik for
at vælge flere.
- Placer markør over midtpunktet, klik og træk.

Hvis du i stedet vil flyttet udsnittet for det enkelte billede, skal du
vælge det med direct selection tool og så bruge håndværktøjet til at flytte
med.

Du kan også ændre hver enkelt billedes path/ramme ved at vælge det med
direct selection tool og så bruge de sædvanlige path værktøjer. Dermed
ændres udsnittet af de enkelte billeder.

Ulempen ved denne metode er selvfølgelig, at de bortskærte områder af
billederne stadig fylder i publikationen. Hvis du laver fritskrabningen i
photoshop, fylder den samlede fil mindre.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Madsen

Dato : 27-07-02 20:54

Henrik Torp skrev:

> [...]
> med en del af de 3 billeder. Nyhedstråden er forsvundet fra min
> nyhedslæser, så jeg tillader mig at starte en ny tråd.

Hej Henrik,

Godt nok var det ikke mig der efterlyste en løsning på problemet, men
Jakob d. 17/6 i <news:MPG.179fdcd16503fc179896fd@sunsite.auc.dk>
Tråden hed 'Hvordan laves ramme i illustrator om til billedfelt i
indesign'.

Jeg siger tak for dit svar for jeg har siddet og rodet med det i ret
lang tid og kunne bare ikke forstå at det tilsyneladende ikke kunne
lade sig gøre i InDesign, men det kan det jo. Jeg har lige prøvet dit
forslag og det virker. :)

Madsen.