Hvad gør man ??
Fra : The Diceman

Dato : 29-07-02 10:10

Hej NG.
Vi har lige købt en Norsk Skovkat, og vil gerne høre hvordan man melder sig
til udstillinger, kåringer og hvilke krav der er til en kat der skal avles
med. Det var sådan set ikke meningen at vi skulle avle med ham, men vi er
blevet lidt nysgerrige. Vi har ikke rigtig kunne finde nogle hjemmesider er
der nogen der har nogle forslag til det?
Mange tak for hjælpen!!
Med venlig hilsen
Bente og Dan

Fra : marianne hellemose

Dato : 29-07-02 10:28

Hej Bente og Dan
Først og fremmest skal I være medlem af en af hovedklubberne, Racekatten,
Jyrak, Darak eller Perseren. Så skal I have FIFe-stamtavle på ham. På de
respektive klubbers hjemmesider har de tilmeldings-skemaer til udstillinger.
Ang. avl kræver det at hans
stamtavle ikke er lukket.

www.darak.dk www.jyrak.dk www.racekatten.dk

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Jessen

Dato : 29-07-02 10:33

Hej Marianne
Vil det så sige at han nødvendigvis ikke behøver at skulle til udstillinger
før han kan bruges til avl ?? og hvis man eks. er medlem af Norsk
Skovkattering, er det så godt nok ???

hilsen Dan
"marianne hellemose" <hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3d450ac0$0$17803$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Pia J

Dato : 29-07-02 10:38

> Vil det så sige at han nødvendigvis ikke behøver at skulle til
udstillinger
> før han kan bruges til avl ??

Det kan han sikkert godt. Men det er ikke sikkert han får særlig mange
seriøse henvendelser, hvis han ikke har været udstillet og opnået en god
bedømmelse. De fleste avlere af racekatte vælger kun det bedste materiale,
og det har de jo ikke nogen sikkerhed for, bare fordi han har stamtavle.

:Pia (som hverken avler eller ejer en racekat)

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 29-07-02 10:47

Marianne!
Husk også lige Perserens hjemmeside
www.perseren.dk

Det er i øvrigt ikke nok at være medlem af en Specialklub, man skal være
medlem af en hovedklub for at have en hankat til avlstjeneste.
Hilsen Vibeke

Fra : marianne hellemose

Dato : 29-07-02 12:50

Hej Dan
Nej han behøver ikke at blive udstillet for at kunne bruges
i avl, men som Pia også siger, så vil mange opdrætter
vælge hankatte som har gjort det godt på udstillinger, fordi det betyder at
hankatten er "racetypisk" og holder
standarten for den race. Ydermere skal han have en
kryptorchid-attest og en navlebroks-attest, de fås begge
hos dyrlægen efter undersøgelse af katten.

Fra : Katrine Nederby

Dato : 29-07-02 11:39

"The Diceman"

>Vi har ikke rigtig kunne finde nogle hjemmesider er
> der nogen der har nogle forslag til det?

Hejsa

He he, det giver jo mig rig lejlighed til at hoppe ind og gøre lidt reklame
for min stamtavleartikel

Mere generelt om stamtavler:
http://pandoras_burmese.tripod.com/Burmeser/id28.html

I den indgår det flg. om hvordan man får stamtavler på sine killinger:
http://pandoras_burmese.tripod.com/Burmeser/id29.html

Mange hilsner
Katrine

Fra : Martin Kristensen

Dato : 29-07-02 12:50

> [...]
sig
> til udstillinger, kåringer og hvilke krav der er til en kat der skal avles

Hej med jer,

I bør henvende jer til den opdrætter I har købt katten af. Hvis det er en
seriøs opdrætter vil han/hun kun være glad for at hjælpe jer videre.

Grundlæggende - og det gælder både for at kunne udstille og avle - skal
jeres kat have en såkaldt FIFe stamtavle og allerhelst en der er udstedt af
en dansk FIFe-klub Katteklubben (tidl. PERSEREN), Racekatten, DARAK eller
JYRAK). Hvis den er udstedt af en anden FIFe-klub (i udlandet) eller en helt
anden katteklub, kræver det at katten først omskrives til en af de nævnte
danske klubber. Mere info finder I under www.felisdanica.dk - som er den
danske paraplyorganisation hvor de nævnte hovedklubber alle "hænger" under.

Vedr. udstillinger, skal I være medlem af en af de nævnte hovedklubber - og
derigennem får I så også mere information om hvordan det praktisk løber af
stabelen.

Vedr. avl er der ikke nogen krav til at en hankat skal være udstillet før
han må bruges i avl. Han skal bare kunne fremvise en kryptorchidattest og en
navlebrokattest. Hvis han er helt hvid (genetisk hvid) skal han dertil have
en høreattest fra en dyrlæge og være øremærket/mikrochippet.

Dertil skal I selv overveje om han absolut skal bruges i avl. Det lyder
måske lidt fjollet, men tænk over at der allerede findes en del hankatte til
avlstjeneste indenfor racen. Flere af disse er endda højt præmierede (og
nogle af dem er sågar også rigtigt racetypiske). Stil jer spørgsmålet: "hvad
bibringer vores hankat racen?" - hvis I har nogle fornuftige og positive
svar på dette, er der sikkert også nogen andre der er enige - og så har I
potentielt jeres første hunkattekunder.

Kontakten med hunkatteejere kan findes gennem nyhedsgruppen her og - endnu
bedre - på hankattelisten i hovedklubbernes fællesblad (Kattemagasinet)
eller gennem tilsvarende i Norsk Skovkattering.

Håber der bringer jer lidt videre.

Hilsen,

Martin - www.skovkat.dk

Fra : Jessen

Dato : 29-07-02 13:07

Hej Martin
Allerførst mange tak for det gode svar, der skal jeg hilse at sige vi blev
noget kun klogere
men hvorfor skal hvide katte have foretaget en hørerprøve ? - har de en
støre mulighed for at blive døve ? (ham vi har er 99,9% hvid (dog enkelte
grå hår på hovedet, ca. 5-10 hår) og så er han "oddeyed" et blåt & et orange
øje
billeder af ham kan sendes på mail, hvis det har interresse

Hilsen
Dan

Fra : Martin Kristensen

Dato : 29-07-02 14:16

> Hej Martin
> Allerførst mange tak for det gode svar, der skal jeg hilse at sige vi blev
> noget kun klogere

Det var så lidt

> men hvorfor skal hvide katte have foretaget en hørerprøve ?

Det er en regel i Danmark at alle genetisk hvide katte skal have foretaget
en høreprøve og være øre/microchip-mærket inden de må udstilles og inden de
må bruges i avl. Reglen gælder generelt i alle FIFe-lande, men kan også være
strengere. Her i tyskland skal man have foretaget en audiometrisk høretest,
hvor katten lægges i en let narkose og testes (med elektroder på ørene). Om
det er rimeligt kan man så diskutere. Jeg syntes at de danske regler er OK
hvis der nu overhovedet skal være sådanne regler omkring de hvide katte.
Begrundelsen for at have indført reglerne er, at hvide katte kan være døve
(se nedenfor).

> [...]
orange
> øje billeder af ham kan sendes på mail, hvis det har interresse

Normalt er alle katte hørende - men netop indenfor genetisk hvide katte er
der en chance/risiko for, at katten kan være døv. Døvheden knytter sig her
til den genetiske hvide farve og man har i alle årene forsøgt at spå om
hvordan det kan hænge sammen, at nogen er døve mens andre ikke er det. Det
virker som om at der er en sammenhæng mellem øjenfarve og døvhed, således,
at de blåøjedede har størst tendens og de guløjede mindst tendens til
døvhed. Gennemsnittet siger hvis at - indenfor skovkatte - er fordelingen
hørende/døv ca 50/50. Nogen mener også at hørende forældre har større chance
for hørende afkom (derfor også avls/udstillingsrestriktionerne). Der findes
også hvide som kun er døve på det ene øre - og det vil en normal dyrlæge
ikke kunne afgøre uden at lave den omtalte audiometriske høretest. Men det
er som sagt ikke noget krav i Danmark.

Du behøver ikke sende noget billede. Udfra din beskrivelse er jeg temmelig
sikker på at din kat er det vi kalder genetisk hvid. Hvis du vil være helt
sikker, så kigger du på stamtavlen. En genetisk hvid skovkat er stambogsført
med farvekoden NFO w 62 (hvor w betyder genetisk hvid og 62 betyder
odd-eyed). Hvide killinger kræver at en af forældrene er hvide - så det kan
du også bruge som ledetråd. En uerfaren opdrætter kan foranlediges til at
stambogsføre en kat som du beskriver det som blå/hvid eller lign. - pga. de
farvede hår på hovedet.

Pletten/hårene er et kendt fænomen som mange hvide katte har. Det kaldes
også et "tommelfingermærke" og forsvinder med tiden - og vil normalt være
væk senest når katten er et års tid. På nogen hvide katte kan mærket være
meget stort - og gå helt ned over øjnene. Den stambogsføres dog stadig som
"hvid" og pletten - uanset størrelse - forsvinder da også. Når pletten er
stor kan man have held til at se hvilket mønster/ægte farve katten har
"under sin hvide overfrakke". Det kan være sjov at vide hvis man vil bruge
den i avl.

Du kan læse mere om hvide katte og døvhed (på engelsk) på vore internetsider
her: http://www.skovkat.dk/jetteweb/deaf.htm

Hilsen,

Martin - www.skovkat.dk

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 29-07-02 18:43

Hejsa! *S*

jeg vil da lige tillade mig at nævne min side...

http://www.valo.dk/udstilling.htm

der står da et par ting! *S*

MVH Mette