Hjælp - mac'en er stået af
Fra : gitte

Dato : 15-02-01 20:28

Jeg håber meget, at der er en eller flere her i gruppen der kan hjælpe.
Jeg=pc-bruger - Min datter=mac-bruger (derfor er forklaringerne på "anden
hånd"). Hun har en PM8600 - d.v.s. den er ret ubrugelig lige nu. Hun har
villet installere 9,04 (havde 8,5). Glemte at oprette en systemmappe,
hvorefter hun hverken kunne installere 9,04 eller reinstallere den gamle
8,5. Hun har nu derfor formatteret harddisken, og kan med en systemdiskette
komme ind på skrivebordet , hvor hun også finder finder den system-cd-rom,
der sidder i drevet. Når hun så klikker installer, sker der ikke en dyt
mere. Det skal bemærkes, at hun ikke kan boote fra cd-rommen. Hvad i
alverden gør hun, for at få installeret enten det gamle eller det nye
system??
Hilsen
Gitte

Fra : Carsten Brinkmeyer

Dato : 15-02-01 21:04

in Beitrag D6Wi6.199$M13.11756@news.get2net.dk schrieb gitte unter
ingenspam@ingenspam.dk am 15/02/01 20:28:

> [...]
> mere. Det skal bemærkes, at hun ikke kan boote fra cd-rommen. Hvad i
> alverden gør hun, for at få installeret enten det gamle eller det nye

HVis du trykker c tasten på tastaturen mens du restart skal den boote fra
cden. Det gøre den i hver fald på mit Imac!

Held og lykke
Carsteni

Fra : N/A

Dato : 16-02-01 03:07

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-02-01 03:07

Hej Gitte

Der må _ikke_ være en diskette i diskettedrevet, når hun starter den op fra CD.

Få hende til at zappe PRAM'en ved at holde COM+ALT+P+R nede samtidig og lad
startlyden lyde 4-5 gange for at rense den helt for efterladte 'stumper' i
RAM'en.

Det sker en gang imellem, at ROM'en ikke vil kendes ved en systemCD. Så skal
hun sætte CD'en i drevet og holde COM+ALT+SHIFT+BACKSPACE nede for at tvinge
maskinen til at lede efter et aktivt system. Dvs., det system, der ligger på
Mac OS 9 CD'en, (eller en anden system CD).

Når hun så har fået den igang fra CD, skal hun igen foretage en formattering
med Diskværktøj, (ligger i mappen Hjælpefunktioner). Få hende til at vælge en
grundformattering, - det vil samtidig slette evt. gamle drivere, der godt kan
drille noget ved system installeringer.

Hvis hun stadig ikke kan få den igang fra OS 8.5/9.0 CD'en og hun evt. har
Norton Utilities 5 eller 6, så få hende til at bruge den som startdisk. Forsøg
først med at holde C tasten nede, og hvis den stadig ikke vil, så brug den
anden tastkombination. I NU skal hun vælge 'Wipe Info' og slette disken med
den. Den sletter simpelthen _alt_, hvad der overhovedet er på disken. Bagefter
skal hun igen forsøge med system CED'en, og det _bør_ virke nu.

Det kunne måske også være en god idé at resette bundkortet med den
'røde'/'sorte' knap, der sidder inde i kabinettet, men lige hvor den sidder på
en 8500 ved jeg ikke.

Et andet problem kan muligvis være, at PRAM batteriet er ved at være for lavt
nede i spænding, så det kunne være en idé at sætte et nyt i.

mvh. Erik Richard

gitte wrote:

> Hi Carsten,
> Det har hun prøvet - det vil lige nu ikke læse system-cd-rommer (gerne alt
> andet) ;-( CD-rom drevet er et 8x originalt Apple
> drev. Og så er det en 8500 (ikke en 8600).
> Gitte
>
> "Carsten Brinkmeyer" <carsteni@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> "anden
> har
> systemdiskette
> system-cd-rom,

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962