Mere om foder..
Fra : Claus og Pia Lihme

Dato : 15-02-01 19:42

Hejsa..

I tråden om "foder" blev der sagt at man kan fodre for ca 2,5 kr om dagen pr
kat ved at bruge dyrlægens gode foder frem for discount maden.. Er der nogle
af jer, som ligger inde med beregningerne ??? Jeg kunne jo sikkert lave dem
selv... men alting tager jo tid, og hvis der alligevel er andre som HAR
gjort arbejdet, såh... :- ) Regnskabet skal bruges til at fremlægge, når man
nu agitere for godt foder.. :- )

Jeg fodrer selv i øjeblikket med Specific.. Jeg læste et sted ( her i
gruppen ) at det ikke var så godt, fordi 1. ingrediens er korn... Skal jeg
skifte ??

Jeg VED godt at foder er et "brugt" emne herinde, og det ofte har været
oppe, men jeg spørger nu alligevel... :- )

Knus fra Pia og misserne
--

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Pia : Pia@lihme.com

Look at my cats, quilts and other stuff at:
http://albums.photopoint.com/j/AlbumList?u=404324

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Fra : Sidsel & da Gang O' ~

Dato : 15-02-01 20:20

Det er sikkert mig der har brokket mig over Specifik, første ingrediens er
korn, og det betyder også at størstedelen af det er korn.

Jeg har ikke selv fodret med Specifik, men ville heller ikke gøre det, hvis
jeg var dig ville jeg nok vælge Hill's - enten fra dyrlægen eller fra
dyrhandleren.

Det er desuden Hill's du kan fodre med for ca. 2,50 kroner om dagen. Det er
vist nok beregnet udfra Hill's Science Plan og ikke den fra dyrlægen.

Eukanuba Cat er også et godt valg, de har netop lanceret en hel serie til de
forskellige livsstadier.
Royal Canine er et godt foder og det samme er Iams, forskellen på Iams og
Eukanuba er at der så vidt jeg ved er et højere kødindhold i Eukanubaen.

- Det var så lige en smule foderpladder herfra! :)

- Sidsel

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-02-01 22:22

> Det er sikkert mig der har brokket mig over Specifik, første ingrediens er
> korn, og det betyder også at størstedelen af det er korn.

Nej, det betyder at der er flere gram korn end af den næste ingrediens, men
ikke at størstedelen er korn. Hvis der nu er 8 ingredienser i, alle liggende
med f.eks. 40g, 35g, 30g, 28g osv, så udgør de 40 g jo ikke størstedelen,
vel?

Mvh Maria

Fra : marianne hellemose

Dato : 15-02-01 22:18

Hej Pia
Jeg fodre med Royal Canin's Fit 32, 10 kg poser
en voksen kat skal have ca. 40 gr. pr dag.
10 kg koster 349 kr. der er 250 "portioner"
så det koster mig 1.39 kr. pr. dag pr. kat.
(det er sent og jeg er træt, så evt. regnefejl
kan forekomme)

--
Marianne

Hellemose Somali
marianne@hellemose.dk

SOME PEOPLE HAVE LIVES - OTHERS HAVE CATS

Fra : Gidde

Dato : 15-02-01 22:40

Hej Pia
Jeg bruger Hills w/d (pga. vægten som skal ned), og har lavet følgende
udregning:

5 kg w/d = 247,20 kr
En dags forbrug = ca. 60 g (pr kat)

w/d's rækkeevne for en kat ved en dagsration på ca. 60 g.: 5000 g = 83, 33 dg

60 g

Prisen pr dag bliver således pr kat: 247,20 kr = 2,97 kr
83,33
Udregningen er lidt upræcis i forhold til mit forbrug, da Freja ca. får 60 g
dagligt, mens Laban får ca. 65 g. Desuden bruger jeg også engang imellem en
lille håndfuld
til at lege "fang Hills" med...de triller så godt på trægulvet
c/d har jeg ikke kunnet udregne prisen på, da jeg faktisk ikke ved hvad mit
forbrug ville være, hvis kattene fik det. Jeg vil tro det kunne række længere,
eftersom
rationen så skulle være endnu mindre pga. det højere energiindhold.
Ang. Specifik, så spurgte jeg min dyrlæge, og fik at vide at det var lige så
godt et produkt som Hills....men det er da rigtigt, at det forekommer en smule
ulogisk at
have korn som hovedingrediens i et foder til katte.
- Gitte

Fra : Gidde

Dato : 15-02-01 22:43

Ja ok...nu røg opstillingen....de "svævende 60 g" skal naturligvis stå under de 5000
g (dividere) i første udregning (rækkeevne)...men resultatet de 2,97 kr/dag bliver
det samme
- Gitte

PS: Jeg tager naturligvis også forbehold for regnefejl...er ikke matematisk anlagt
og også pænt søvnig.

Fra : Dorthe P. Lahrmann

Dato : 15-02-01 23:48

Her hos os ser udregningen sådan ud:

5 kg Hill's fra dyrehandleren á Kr. 250 holder i præcis 6 uger. Vi har to katte,
så derfor:
Kr. 250 / (2*6*7) = Kr. 2,98 pr. kat pr. dag.

Hilsen Dorthe

Claus og Pia Lihme skriver:

Fra : Denise

Dato : 16-02-01 08:12

Hej Pia

Claus og Pia Lihme <Claus@lihme.com> wrote in message
> Hejsa..
<klip>
> Jeg fodrer selv i øjeblikket med Specific.. Jeg læste et sted ( her i
> gruppen ) at det ikke var så godt, fordi 1. ingrediens er korn... Skal jeg
> skifte ??

Jeg har selv fodret med Specific i nogle år, men er holdt op. For det første
har jeg en allergikat, som pludselig fik allergi i den periode (skal lige
sige, at jeg ikke VED om det var madrelateret). Jeg havde en anden kat der
pludselig blev tykkere og tykkere på deres slankemad - det smagte så godt at
den ikke kunne spise ad libitum mere, men skulle tømme skålene (gælder både
våd og tørmaden). D.v.s. mine katte var så glade for Specific at de blev
kræsne med andet mad og også spiste mere fordi det smagte så godt. Det var
så mine grunde til at skifte mad.
Min allegikat har ikke haft allergi de sidste 9 måneder og jeg har i
perioden fodret med en blanding af IAMS og Hills - dem der indeholder
proteinet LAM. De andre får også W/D da de er lidt overvægtige.
Har ikke turde eksperimentere endnu med andre proteiner for at se hvad det
er han ikke kan tåle.
Hvis kornet er hvede, har jeg følgende bemærkning fra en
veterinærsygeplejerske
"Mange tror fejlagtigt at hvede er en dårlig kulhydratkilde, fordi det ikke
er blevet brugt før i samme omfang som ris. Dette er IKKE korrekt. Det
bliver ikke dårligt af at være mere ukendt".
Der har været noget kritik af IAMS, men den deler jeg ikke, jeg er og har
altid været tilfreds med IAMS. Som kulhydrater bruger de ris og majs, og
rent kød og kødmel (ikke benmel).
Mht til Hills ved jeg kun at alle synes det er godt og har ikke selv
problemer med LAM varianten.
Hilsen Denise

Fra : Claus og Pia Lihme

Dato : 16-02-01 12:45