Hvad er If not funktionen?
Fra : Thomas Demant

Dato : 26-07-02 22:52

Jeg er klar over det ikke hedder "if not", men hvad hedder det så?
Hvis jeg skriver følgende, "print"'es linjen kun hvis action variablen er
vis_nyhed, men det skal være omvendt, den skal komme, hvis action IKKE er er
vis_nyhed:

if ($action == "vis_nyhed"){
print "Se en komplet liste over alle nyhederne. <a
href=index.php?vis=nyheder>Klik her...</a>";

På forhånd tak-

--
Thomas

Fra : nikolaj

Dato : 26-07-02 22:58

if($action == "vis_nyhed")
{
print "Se en komplet.....";
}

else
{
print "Her er ikke en ikke-komplet liste - eller what-ever";
}

man kunne også vælge flere if-sætninger - eller istedet for

else
{}

så skrive:
if($action != "vis_nyhed")
{
print "blabla";
}

Fra : Thomas Demant

Dato : 26-07-02 23:55

> så skrive:
> if($action != "vis_nyhed")
> {
> print "blabla";
> }
Mange tak.

--
Thomas

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-07-02 14:32

"nikolaj" <schulz@lauritz.dk> writes:

> if($action != "vis_nyhed")

Som Bertel skriver er det ! der er logisk not i PHP. Det betyder også
at man kan skrive ovenstående som:

if (!($action != "vis_nyhed"))

Det er ikke specielt kønt i dette tilfælde, og jeg ville da også selv
bruge '!=', men i nogle situationer kan den anden skrivemåde være
praktisk.

P.S. <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

--
Jacob - www.bunk.cc
Jealousy is all the fun you think they have.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-07-02 23:31

Thomas Demant skrev:

>Jeg er klar over det ikke hedder "if not", men hvad hedder det så?

   if ($action != "vis_nyhed") ...

Udråbstegn betyder NOT i C-beslægtede sprog.

--
Bertel

Fra : -Martin-

Dato : 27-07-02 02:40

>if ($action == "vis_nyhed"){

HUSK lige at hvis $action enten kommer fra en method='post' form så
hedder det nu om dage (hvis register_global er OFF (i php.ini)
if($_POST["action] != "vis_nyhed")
eller hvis det kommer fra adresselinjen (fx
www.dinside.dk/action=vis_nyhed)
hedder det
if($_GET["action"] != "vis_nyhed") {
eller en sammenblanding
if($_REQUEST["action"] != "vis_nyhed") {

Bare så du lærer det fra starten

Det er SÅÅÅÅÅ dumt at lave noget som måske skal laves helt om hvis man
smider tingene op på en server hvor man ikke kan redigere i php.ini
filen og register_global = OFF i den

Fra : Thomas Finnerup

Dato : 27-07-02 10:37

On Sat, 27 Jul 2002 03:40:03 +0200, -Martin-
<martin_aarhof[DONT]@SPAMhotmail.com> wrote:

> Det er SÅÅÅÅÅ dumt at lave noget som måske skal laves helt om hvis man
> smider tingene op på en server hvor man ikke kan redigere i php.ini
> filen og register_global = OFF i den

Man kan nu godt sætte register_global i sin .htaccess, altså hvis det
er en Apache server og man har rettigheder til det, så problemet er
ikke nødvendigvis så stort. Men man bør selvfølgelig gøre tingene
rigtigt fra starten.

- Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-02 17:18

On Sat, 27 Jul 2002 11:37:19 +0200, Thomas Finnerup <TF@Picco.dk>
wrote:

>Man kan nu godt sætte register_global i sin .htaccess,

AF HVAD? - Kan man? - Hmmm ikk så fedt at få af vide nu ... Efter
omskrivningen af godt og vel 20mb kode vil jeg tro ... ej måske "kun"
10-15mb kode ... Som jo skulle skrives om, da jeg faktisk ikke kendte
$_SERVER["DOCUEMT_ROOT"] og alle de andre FØR jeg fik PHP 4.1 ind af
"døren" ...

Nå men nu er jeg da heldigvis færdig med at omskrive det

>altså hvis det
>er en Apache server og man har rettigheder til det, så problemet er
>ikke nødvendigvis så stort. Men man bør selvfølgelig gøre tingene
>rigtigt fra starten.

Jeg har da rettigheder til en .htaccess fil