Newfoundlænder og svagt hjerte!
Fra : Lene Hansen

Dato : 15-02-01 17:25

Jeg er den lykkelige ejer at en dejlig Newfoundlændertæve på 4 år. Hun er
god som dagen er lang over for mennesker, men er ikke lige så glad for andre
hunde. Der kan hun godt være en bisse!
Nå, men newfoundlændere er jo vandhunde og jeg køre gerne til stranden med
min. Noget vi elsker begge to. Nu har hun vist lidt småtegn på at hun måske
kan have en anelse HD og i den forbindelse taler jeg selvfølgelig med min
rare dyrlæge, om hvad jeg må og ikke må for ikke at overbelaste hende. Han
siger så til mig at han generelt ikke er så stor tilhænger af at de kommer
for meget i vandet og ellers dyrker den store motion. Han har to gange
oplevet at der er personer der er kommet styrtende fra stranden med en død
newfoundlænder som følge at hjertestop. Og han siger også i samme anledning
at newfoundlændere oftere får hjerteproblemer end andre hunde, og de skulle
have små hjerter.
Nuvel, jeg kender godt nok én der mistede sin newfoundlænder i sommers, hvor
den faldt pludseligt om under leg. Men det var inden dyrlægen fortalte mig
hvad han havde erfaret. Men er der nogen her i blandt de ved noget om dette.
Er det rigtigt at newfoundlændere ofte får hjerteproblemer? Har nogen haft
problemet inde på livet høre jeg gerne om det. Jeg ved at newfoundlænderne
sjældent bliver så gamle, det gør store hunde jo generelt ikke, men ved
nogen noget om det er hjerteproblemer der er den hyppigste dødsårsag.

M.v.h.
Lene Hansen.

Fra : uffe thomsen

Dato : 15-02-01 20:33

Hejsa.

Jeg har arbejdet hos en dyrlæge i et års tid, hvor jeg gentagende gange har
oplevet newfoundlændere med for små hjerter. En af dem var også faldet om
under leg. En anden havde fået et kuld hvalpe, hvor over halvdelen af kuldet
døde indenfor to dage pga. medfødt hjertefejl. Jeg er ikke dyrlæge, så hvad
jeg har beskrevet her er absolut kun udfra egne oplevelser. Jeg synes du
skal prøve at kontakte nogle forskellige opdrætter af newf. måske kan de
fortælle dig noget..

Mvh. Stella