Persille i mad
Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 24-07-02 14:05

Hvis man fx laver frikadeller med persille, steger dem, fryser dem ned og
varmer dem op senere, fordi de skal bruges til en fest er det så farligt? Vi
vil jo nødigt forgive gæsterne eller give dem dårlig mave.

Det samme spørgsmål kan man stille om spinat, da vi vil gøre det samme med
nogle spinattærter.

På forhånd tak.

Mark
Vi kan altid bruge en ny skribent.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 24-07-02 14:16

"Mark Thomas Gazel" <mark@fjerndettegazel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vil jo nødigt forgive gæsterne eller give dem dårlig mave.
>
> Det samme spørgsmål kan man stille om spinat, da vi vil gøre det samme med

Tjae ... persille indeholder et protein, der er farligt, når persillen
genopvarmes - men undertegnede er nu aldrig blevet syg af at spise
genopvarmet persille, men jeg varmer det kun op, hvis det har været frosset
ned (og ikke stået på komfuret natten over) og kun hvis det bliver rigtg
varmet op ... så hvis jeg var dig vil jeg lave farsen og fryse den ... og så
tage den op og stege dunserne ...

I øvrigt er det vist kun små børn, der for alvor kan tage skade af den
genopvarmede persille.

> www.MandeZonen.dk - Når du er træt af Tidens Kvinder
> Vi kan altid bruge en ny skribent.
- hvad mener du? Jeg er da nok interesseret ...!
ras

Fra : Henrik

Dato : 24-07-02 19:26

Rasmus skrev:

> Tjae ... persille indeholder et protein, der er farligt, når persillen
> genopvarmes -

Næe Rasmus, den må du længere ud på landet med!

Der er mulivis/sansynligvis bakterier på persillen (og de indeholder jo godt
nok protein), og det er dem der giver anledning til ondet....hvis de
overlever.....

Så hvis dellerne eller andet varmes godt igennem ved tilberedningen, så
skulle alt være i orden.....det gælder i øvrigt også til en vis grad andre
krydderurter (også de tørrede, der i DK ikke må gasses eller bestråles, så
de bliver kimfri).

H.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-07-02 19:16

"rasmus carlsen" <rasmus.carlsen@tdcadsl.dk> wrote in message

> Tjae ... persille indeholder et protein, der er farligt, når persillen
> genopvarmes

Hvis ikke jeg husker fejl, handler dette om dannelse af nitrosaminer - og
dermed er det vel ikke kun persillen, der er problematisk, men vel grønne
grøntsager i almindelighed. Er der ikke en 'kemiker' der kan uddybe?

vh
Jan

Fra : Henrik

Dato : 25-07-02 09:11

Hej Jan,
ja, som kemiker må jeg vel hellere tage handsken op....

Overskriften kan være:
Langtidseffekt pga. kræftrisiko med nitrosaminer?....eller
forgiftningsrisiko pga. bakterier i maden!

Jeg mener ikke at du rammer det centrale punkt med nitrosamindannelse, men
udelukke at der kan dannes nitrosaminer kan man ikke.....dog er
mikroorganismer fra jorden hvor persillen (normalt) vokser, temaet for
madforgiftning ved brug af et drys persille, der ikke er opvarmet sammen med
retten, så bakterierne slåes ned.
Bakterierne kan formere sig i retten, i sig selv være sygdomsfremkaldende
(patogene), eller udskille stofskifteprodukter som er giftige (toxiner). Den
mikrobiologiske aktivitet kan i øvrigt også bidrage med
nitrosamindannelse......

For at danne nistrosaminer kræves sædvanligvis nitrit eller nitrat samt
protein i det rette miljø (evt i maven!)...og nitrat/nitrit er tilstede i
større eller mindre mængde i alt grønt vi omgiver os med fra naturens
hånd...men spinat og visse andre bladafgrøder kan indeholde relativt store
mængeder af nitrat/nitrit.....(som jo endvidere tilsættes visse pålægsvarer
bevidst, for at konservere dem eller pynte på farven (rullepølse))...eller
findes i drikkevandet...og så har du din "case".

Men spiser du f.ex. spegepølse, rullepølse og bacon med E250 på etiketten,
er der nok større nitrosaminbelastning ved det, end ved at krydre maden med
en dusk persille.

Har den færdige ret ved serveringen fået et drys persille til pynt, så skal
det overskydende ud....hvadenten det genopvarmes eller ikke!...Alternativt
må rådet være, at man drysser persille på det man har på sin
tallerken...eller at den koger grundigt med.

Mvh.
Henrik

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-07-02 12:11

"Henrik" <henrik@spam.dk> wrote in message

> Overskriften kan være:
> Langtidseffekt pga. kræftrisiko med nitrosaminer?....eller
> forgiftningsrisiko pga. bakterier i maden!
>
> Jeg mener ikke at du rammer det centrale punkt med nitrosamindannelse, men

Jeg reagerede såmænd blot på denne formulering:

vh
Jan

Fra : Klaus Petersen

Dato : 26-07-02 17:50

> Tjae ... persille indeholder et protein, der er farligt, når persillen
> genopvarmes

Men æh... man kan jo købe persille på frost...?

Fra : Henrik

Dato : 26-07-02 22:11

Ja...og?

H.

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-02 14:40

On Wed, 24 Jul 2002 15:05:08 +0200, "Mark Thomas Gazel"
<mark@fjerndettegazel.dk> wrote:

>Hvis man fx laver frikadeller med persille, steger dem, fryser dem ned og
>varmer dem op senere, fordi de skal bruges til en fest er det så farligt? Vi
>vil jo nødigt forgive gæsterne eller give dem dårlig mave.

Så længe persillen har kogt / stegt med gryderettet / frikadellerne,
så er der intet problem i en evt. genvarmning af retten. Det kan kun
blive et problem, hvis man har drysset persillen hen over retten,
efter den er færdig med at koge / stege. Hvis persillen har kogt /
stegt med, så er der intet farligt i at genopvarme den. Du kan læse
mere om det her:

http://www.fi.dk/mad/hygiejne/hygiejne/groensager/

Der er også et afsnit om spinat.

Mvh
Erik

Fra : vagn torup

Dato : 24-07-02 18:25

> [...]
> vil jo nødigt forgive gæsterne eller give dem dårlig mave.
>
> Det samme spørgsmål kan man stille om spinat, da vi vil gøre det samme med

Jeg kan kun tilslutte mig de andre. Du skal jo også lige huske på, at du kan
købe spinattærter i supermarkedet, som er forbagt og derefter frosset.
Efterfølgende køber forbrugeren dem og smider dem i ovnen. Det er der vist
ingen, der har taget skade af endnu.
MVH Rikke

www.rikkebachmann.webbyen.dk