Skærm hyler......hjælp plz...
Fra : Lars Christoffersen

Dato : 24-07-02 11:28

Min skærm er begyndt at hyle irriterende meget.

Den har altid gjort det under opstart til winXP (på den sorte skærm hvor den
lille prik/linje kører frem og tilbage).
Nu er den begyndt at gøre det i spil også. Tonen svinger meget, og mest af
alt lyder det som en meget skinger resonans.
Den lyder som en af de lyde der går væk når man giver kassen en ordentligt
los - men nej.
Og ja - den stopper når jeg slukker skærmen - og starter øjeblikkeligt igen
ved opstart - har desuden degausset ca. 1000 gange uden held.

Min skærm er en Hansol 701P, som er lidt over 3 år gammel. Grafikkortet er
et geforce4 (ASUS 8460), men den gjorde det også på det gamle grafikkort.

Er der nogen der kender til hvordan jeg får dette hyleri til at stoppe??? Er
min skærm ved at dø??

Håber på svar inden hovedet triller af pga. hyleri.

Lars Christoffersen

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-02 11:38

"Lars Christoffersen" <Lars.ChristoffersenXXX@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Min skærm er begyndt at hyle irriterende meget.
>
> Er der nogen der kender til hvordan jeg får dette hyleri til at stoppe???

Det nemmeste ville være at prøve med en anden opdateringsfrekvens. HVis du
f.eks. ændrer den fra 75 Hz til 70 Hz eller omvendt kan du nemt være heldig
at hyleriet stopper.

> Er min skærm ved at dø??

Ikke nødvendigvis, men et eller andet vibrerer inden i den det er sikkert.

Claus

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 24-07-02 12:07

> Det nemmeste ville være at prøve med en anden opdateringsfrekvens. HVis du
> f.eks. ændrer den fra 75 Hz til 70 Hz eller omvendt kan du nemt være
heldig
> at hyleriet stopper.

Jeg har forsøgt mig med diverse frekvensændringer i windows. Jeg kører i
øjeblikket 100Hz, hvilket giver et rigtigt godt billede. Har prøvet at sætte
ned til 85Hz, men den giver de samme symptomer. Nemlig i opstarten af
windows og under spil.
Og så var det jeg tænkte på om ikke de indstillinger man laver under
instillinger til skærm ikke kun virker når man arbejder under windows-miljø
og ikke spil???

Lars Christoffersen

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-02 13:59

> [...]
> Og så var det jeg tænkte på om ikke de indstillinger man laver under
> instillinger til skærm ikke kun virker når man arbejder under

Godt tænkt Lars!

Mange spil skifter omløsning og opdateringsfrekvens når de startes.

Claus

Fra : Flemming Joensson

Dato : 24-07-02 22:14

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> wrote in

> [...]
> windows-miljø
>
> Godt tænkt Lars!
>
> Mange spil skifter omløsning og opdateringsfrekvens når de

Derudover kører windows med en default videodriver under opstart, som
kører med 60Hz ligesom spillene gør. Så du kan indtil videre konkludere
at det er i 60Hz problemet ligger. Du kan ikke ændre det under opstart,
men i spillene burde det være muligt.
Hvilket grafikkort har du?
Til nvidia findes der et værktøj der hedder nvreffix, som tillader at
man ændrer på opdateringsfrekvensen i spil - dog kun med en modificeret
driver.

Flemming

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 25-07-02 23:48

> [...]
> Til nvidia findes der et værktøj der hedder nvreffix, som tillader at
> man ændrer på opdateringsfrekvensen i spil - dog kun med en modificeret

Jeg prøvede lige NVRefreshtool, og det virkede faktisk ganske fortrinligt.
Den hyler stadig under opstart (det er til at leve med), men nu er den
lydløs under spil.

Som bemærkning kan siges at den virker fint med Nvidias detonator 30.30.

/Lars

Fra : Jens-Peter Vraa Jens~

Dato : 24-07-02 12:16

Hyletoner stammer som regel fra spoler, hvor viklingerne er løse. Der er 2
muligheder for at løse dette problem:

1) Skift spolerne. Det er som regel sk... dyrt at få den repareret
sammenlignet med prisen for en ny skærm. Enhver med lidt forstand på
elektronik kan skifte dem.
2) Lim viklingerne sammen, så de ikke kan vibrere. Dette kan være den
nemmeste og billigste løsning.

For at identificere de hylende spoler, kan det være en fordel at bruge en
plastik (ikke ledende) tragt. Lad den spidse ende pege mod de forskellige
spoler og lyt ind i tragten. Du kan muligvis også finde dem ved at trykke
forsigtigt på siden af spolen med en træ- eller plastikpind.
Pas på ikke at røre ved højspændingen der ligger som regel mellem 20 og
30KV - det skulle efter sigende gøre h.... ondt *G*

JP

Fra : Madsen

Dato : 24-07-02 12:34

Lars Christoffersen skrev:

> Min skærm er begyndt at hyle irriterende meget.

Et er sikkert, og det er, at det ikke er et grafikkortsproblem.
Du har sikkert større chance for at få den rette hjælp i

Madsen.

Fra : CliNtZ

Dato : 24-07-02 18:12

> Min skærm er begyndt at hyle irriterende meget.
Har min også gjort.

> Er der nogen der kender til hvordan jeg får dette hyleri til at stoppe???
Er
> min skærm ved at dø??

Nej det tror jeg ikke..
Det er nok fordi de spil du spiller sætter din refreshrate ned og dermed for
skærmen til at hyle. Du kan ændre refreshraten så den kører med den samme
som i windows. For at gøre det skal du evt. bruge dette lille prg.
http://www.majorgeeks.com/article.php?sid=1457
Det virkede for mig.

Mvh.
Bjørn

Fra : Steffen Hansen

Dato : 25-07-02 03:10

Lars Christoffersen wrote:

> Min skærm er begyndt at hyle irriterende meget.

Hvis du er lidt heldig kan det afhjælpes med en rengøring. Så af med låget,
og ind i skærmen med støvsugeren

--
Steffen Hansen