Problem : XP genstarter spontant !
Fra : DrMarten

Dato : 24-07-02 00:55

Hej Danmark !

Efter at have købt nyt hardware og installeret XP på min box, er den begyndt
(lige efter installationen) spontant at vise sort skærm,
lyden hakker i et ½ sekund hvorefter computeren går igang med en normal
opstart (POST .. osv.)
I mellemtiden har jeg fået byttet :
RAM'en, Processoren og bundkortet
samt forsøgt med andet :
Netkort, Grafikkort, lydkort, cd-rom, Hdd
Intet synes at hjælpe.

Jeg mener at have isoleret problemet til den enhedsdriver der har
forbindelse til Exploreren da hyppigheden af hændelserne er størst
ved brug af internettet igennem Exploreren.
Dette er hvad enten det er en frisk installation (som forløber uden
problemer), eller en fuldt opdateret (Windowsupdate) installation.

Som computeren står nu :
Asus AMD/VIA 761 chip
AMD Athlon 1800 XP
Creative 3d Blaster4 Titanium (video)
Creative Live 5.1
Seagate 80 G HDD
Plextor CD-Writer
Logitech Keyb & Mus
Intel Netkort (Ubestemmelig model, men den virker)

Har du nogle gode ideer ?

Mvh. Rasmus Nørgaard
drmarten@drmarten.dk

X-post til dk.edb, dk.edb.hardware, dk.edb.system.ms-windows

Fra : DrMarten

Dato : 24-07-02 00:58

----snip----
> Som computeren står nu :
> Asus AMD/VIA 761 chip
> AMD Athlon 1800 XP
> Creative 3d Blaster4 Titanium (video)
> Creative Live 5.1
> Seagate 80 G HDD
> Plextor CD-Writer
> Logitech Keyb & Mus
> Intel Netkort (Ubestemmelig model, men den virker)
Tilføjer lige at den har 256 MB DDR Twin

// Rasmus

Fra : DWM

Dato : 24-07-02 06:20

"DrMarten" <drmarten@drmarten.dk> skrev i en meddelelse
> Som computeren står nu :
> Asus AMD/VIA 761 chip
> AMD Athlon 1800 XP
> Creative 3d Blaster4 Titanium (video)
> Creative Live 5.1
> Seagate 80 G HDD
> Plextor CD-Writer
> Logitech Keyb & Mus
> Intel Netkort (Ubestemmelig model, men den virker)

Hvad har du af strømforsyning?

/Kenneth Iversen

Fra : Leony

Dato : 24-07-02 06:48

"DrMarten" <drmarten@drmarten.dk> skrev i en meddelelse

> Har du nogle gode ideer ?

Måske bliver den for varm. Tjek det i Bios, lige efter genstarten.
Måske bruger du en usigneret driver.
Måske bruger du Detonator driveren fra nvidia.
Måske er din strømforsyning ikke kraftig nok. Kunne ske hvis du genbruger
strømforsyningen fra din gamle Pentium 2 maskine til din splinternye AMD
1800+.
Tror ikke det er Windows' skyld, da genstarten også forekommer på en frisk
installation.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 24-07-02 07:35

Jeg tror også du skal kigge på driveren, jeg installerede en "Ikke godkendt"
driver til mit gamle lydkort, og PC'en genstartede spontant, og lyden hang
m.m. det hjalp da kortet blev afinstalleret og pillet ud af maskinen.
Der er også den mulighed at der er en kortslutning ved en af
bundkortskruerne - hvis alt andet fejler kan du prøve at sætte tape omkring
hullerne så skruerne ikke har kontakt til bundkortet.

Carsten Pedersen

Fra : Matthiessen

Dato : 24-07-02 08:07

"DrMarten" <drmarten@drmarten.dk> skrev i en meddelelse
> Efter at have købt nyt hardware og installeret XP på min box, er den
begyndt
> (lige efter installationen) spontant at vise sort skærm,

Gå under
1. System ( wintast+pause)
2. fanebladet avanceret
3. Vælg indstillinger under start og genoprettelse
4. Fjern fluebenet under genstart automatisk

Det løser ikke problemet, men du vil istedet få blå skrærm med en
fejlmelding. Derfra kan du med den fejlmelding så komme videre :)

Fra : Matthiessen

Dato : 24-07-02 12:49

> [...]
>
> Det løser ikke problemet, men du vil istedet få blå skrærm med en
> fejlmelding. Derfra kan du med den fejlmelding så komme videre :)

Glem det, misforstod problemet.

Fra : Olsen

Dato : 24-07-02 08:49

> [...]

> Dette er hvad enten det er en frisk installation (som forløber uden
> problemer), eller en fuldt opdateret (Windowsupdate) installation.

Jeg havde lignende problem med A7V og KT133.
Det vidste sig, jeg bare sku' vente på en bedre VIA 4-in-1 drivere.
Siden har den været klippe stabilt.

Det er helt sikkert en driverting.

Prøv forskellige Detonatorer, 23.11 skiftede jeg også
i samme omgang som via driveren.

MVH

Fra : Flemming Joensson

Dato : 24-07-02 12:10

"DrMarten" <drmarten@drmarten.dk> wrote in

> [...]
> Dette er hvad enten det er en frisk installation (som forløber
> uden problemer), eller en fuldt opdateret (Windowsupdate)

Er ovenstående et A7M266?
I så fald hvilken BIOS version kører det med - det står på skærmen lige
efter du tænder. Mit A7M266 er opdateret til 1007 - jeg mener helt
bestemt at der har været tale om ændringer i BIOS til kortet i
forbindelse med nogle problemer med GF4, men lige hvilken BIOS version
de rettelser kom i ved jeg ikke, men de er med i 1007.
Jeg havde lignende problemer med et GF4MX440, pludselig hang systemet i
grafikken (især umiddelbart efter login i WinXP) og efterfølgende
genstartede maskinen (og hvis jeg slog automatisk reboot fra, så hang
systemet uden blå skærm eller noget).
Når jeg så startede op igen kunne jeg se en meddelelse fra Windows
Watchdog om at grafikdriveren forårsagede en ulovlig handling. Disse
fejl er helt forsvundet efter jeg opdaterede BIOS på mit A7M266 fra
1005 til 1007. Under alle omstændigheder vil jeg foreslå dig at
opdatere BIOS, det kan ikke skade

Mvh
Flemming

Fra : Claus Sørensen

Dato : 24-07-02 15:10

Hvordan opdaterer man bios??

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 24-07-02 17:09

"Claus Sørensen" <claus.s@tdcadsl.dk> skrev:
> Hvordan opdaterer man bios??

Hvilket motherboard har du?

Normalt booter man op med fx en win98 startdisk
og opdatere vha. af et flasher program.

Der findes for det meste instruktioner sammen med
den nye BIOS fil eller andet sted på producentens
hjemmeside.

Mvh.
Mikael

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 24-07-02 19:38

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> skrev i en meddelelse
> "Claus Sørensen" <claus.s@tdcadsl.dk> skrev:

> Normalt booter man op med fx en win98 startdisk
> og opdatere vha. af et flasher program.

Læs for g... skyld dokumentationen først. De fleste bios jeg har opdateret
er bootet via ren systemdisk, idet det meget klart fremgik, at der under
ingen omstændigheder måtte være indlæst drivere og lign., idet der så var
stor chance for, at flash ville mislykkes.
En win98 startdisk indlæser bl.a. diverse drivere.

Kurt

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 24-07-02 20:37

"Kurt B. Andersen" <kurt@portalen.no> skrev:
> [...]
> lign., idet der så var stor chance for, at flash ville
> mislykkes.
> En win98 startdisk indlæser bl.a. diverse drivere.

Aha, godt der er een der vidste mere end jeg ;)

Mvh.
Mikael
- Der endnu aldrig har haft problemer med BIOS
flashing... (7-9-13)

Fra : Flemming Joensson

Dato : 24-07-02 22:17

Mikael Nørrelund Andersen <noerrelund@pc.dk> wrote in

> Aha, godt der er een der vidste mere end jeg ;)
>
> Mvh.
> Mikael
> - Der endnu aldrig har haft problemer med BIOS
> flashing... (7-9-13)

Der kan hentes en udmærket bootdisk til flashing hos www.bootdisk.com -
den er lavet i PC-DOS og indeholder en meget minimalistisk boot. Jeg
har brugt den med success på 8 forskellige bundkort.

Flemming

Fra : Leony

Dato : 25-07-02 07:05

"Claus Sørensen" <claus.s@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan opdaterer man bios??

På denne side:
http://www.abios.com/
kan du finde vejledninger til stort set alle boards. Du kan også finde en
vejledning i manualen og på fabrikantens hjemmeside.

Fra : Madsen

Dato : 24-07-02 22:28

Flemming Joensson skrev:

> [...]
> www.bootdisk.com - den er lavet i PC-DOS og indeholder en meget
> minimalistisk boot. Jeg har brugt den med success på 8 forskellige

WinXP har en funktion indbygget til at lave en bootdisk til at flashe
bios med.

Madsen.

Fra : Leony

Dato : 25-07-02 08:43

> WinXP har en funktion indbygget til at lave en bootdisk til at flashe
> bios med.

Se hvordan her:
http://fae.abit.com.tw/eng/download/xp_bootdisk.htm

Fra : Madsen

Dato : 25-07-02 11:18

Leony skrev:

> http://fae.abit.com.tw/eng/download/xp_bootdisk.htm

Just præcis. :)

Madsen.

Fra : ---+WinKiller+---

Dato : 24-07-02 22:13

> [...]
>
> X-post til dk.edb, dk.edb.hardware, dk.edb.system.ms-windows
>
>Prøv at opdatere din driver til dit logitech hardware har selv haft samme
problem og det var de drivere der var skyld i det.

Fra : kh

Dato : 25-07-02 21:01

> begyndt

En mulig løsning:

De nye XP processorer har en sikring, så man ikke brænder dem af. Det
skulle virke på den måde at processoren slukker når den bliver 85 grader
varm. Jeg havde selv samme problem som dig, men løste problemet ved at slå
denne funktion fra. Min processor bliver langt fra 85 grader, men der må
åbenbart være en fejl i denne funktion på nogle processorer. På mit
bundkort (Soltek DRV5) slår man denne funktion fra, ved at flytte en
jumper.