forskel på XP
Fra : Henrik Petersen

Dato : 23-07-02 22:14

hej læser

hvad er forskellen på AMD XP
Palomino VS Thoroughbred ...? er det kernen..?

henrik

Fra : Flemming Joensson

Dato : 23-07-02 22:29

"Henrik Petersen" <hep@image.dk> wrote in

> hej læser
>
> hvad er forskellen på AMD XP
> Palomino VS Thoroughbred ...? er det kernen..?

Når du søger på www.google.com så vær opmærksom på at folk kalder
Thoroughbred for tbred på mange sider.

Den førstnævnte er den ældste af de to - med 0.18 u teknologi - den
anden -tbred- er den nyeste med 0.13 u teknologi.

Jo lavere mikron (u) en CPU/GPU/VPU er lavet med, jo mindre strøm skal
der til at drive den, og jo mindre varme udvikler den.
Og fra producentens synspunkt - jo flere CPU/GPU/VPU'er kan der være på
en Wafer og dermed kan den produceres billigere.

Featuremæssigt er der ingen forskel - ikke ud over udseendet. Tbred har
komponenter ovenpå keramikken på oversiden hvor også kernen stikker op,
mens Palomino har disse på undersiden.

Her er et udklip fra www.tomshardware.com:
"It won't be long until AMD will be launching the Athlon XP 2200+,
which will be based on the new Thoroughbred core. The new .13-micron
process of Thoroughbred allows higher clock rates, less voltage and
less power dissipation. Other than that, Tbred will be using the same
specs as its predecessor Palomino. The L2-cache will remain at 256 kB
and the front side bus will stay 266 MHz"

XP2100+ er den sidste Palomino XP CPU - jeg tvivler på de kan vride
mere ud af 0.18 u teknologien. Men vent bare på XP2200+ med Tbred den
vil sikkert være et noget bedre køb - spørgsmålet er så om gamle
bundkort understøtter de spændinger den skal køre med, eller om man
lige så godt kan køre den ved den Palominospænding og overclocke den

Hvis du går og overvejer at opgradere ville jeg nok vente et par uger
og se om ikke Tbred falder på edbpriser. Den er lidt dyr i øjeblikket.

Flemming

Fra : Henrik Petersen

Dato : 24-07-02 14:37

Hej Flemming

Takker for svaret, det var oxo nogenlunde det jeg havde regnet med...

Tror ikke jeg skal opgrader lige nu, har følgende system...

Asus A7v 266-e
XP 1600+
2 * 512 mb DDR ram 2100
1 * ibm 40 GB 7200
1 * Segate silent fluid 60 GB
Geforce2 GTS 32mb ddr ram
Plextor 24*12*40
DVD drew
a-drew
19" skærm
SB-live
Softwoofer med 4 højtaler
Aopen Serverkaminet med 400W psu
Kabinets køler

Men hvem ved, det nye ATI grafikkort, det slår jo Geforce 4 og, både i
hastighed og funktionelitet, det er oxo klart til DirectX 9, og op til 256MB
ddr ram, det ser godt ud...men 4000.- Det bliver det næste og måske så en nu
AMD processer**gg**

henrik