Muligt at boote op fra en harddisk der sid~
Fra : Nørskov Jørgensen

Dato : 23-07-02 19:05

Jeg har to CD-ROM drev (IDE1) og to HDD'er (IDE0) siddende i min nuværende
computer, jeg har altså brugt de to standard IDE porte på bundkortet.

Er det muligt at montere endnu en harddisk igennem en controller og
installere et nyt operativsystem på denne.

Jeg tænkte på Windows på min master IDE0 og Linux på controller'en (LILO på
master IDE0).

Kan LILO starte Linux op på den nye harddisk eller kræver det at en software
driver til controlleren er blevet indlæst (jeg går udfra at LILO ikke
understøtter dette eftersom drivere vel er OS-relateret).

Hvis dette ikke er muligt skal jeg selvfølgelig bare bevæge min sekundære
IDE0 hdd over på controlleren.. det her er bare ren spekulation ;)

Mvh. Jack.

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 24-07-02 20:32

"Nørskov Jørgensen" wrote:

> Kan LILO starte Linux op på den nye harddisk eller kræver det at en software
> driver til controlleren er blevet indlæst (jeg går udfra at LILO ikke
> understøtter dette eftersom drivere vel er OS-relateret).

Uden at være 100% sikker, vil jeg mene, at det godt kan lade sig gøre.
Det må vel virke lidt ligesom på mit bundkort, hvor der sidder to IDE33
og 2 IDE66 stik (promise controller indbygget i bundkortet). Der skal
ikke indlæses drivere for at boote fra en harddisk tilsluttet et IDE66
stik.
Controller kortet har vel en eller anden form for BIOS, der siger til at
computeren ,at der findes hardiske ud over dem, der sidder på
bundkortet. Så skal LILO (eller GRUB, som den hedder nu om dage) bare
sættes til at boote fra /dev/hde.

--
/kenne
"Mange elever er kloere end deres lære fordi de bruger internette"