On Tue, 23 Jul 2002 23:52:38 +0200, Jesper Dybdal
<jdunet@u8.dybdal.dk> wrote:
>[om DK Hostmaster og registratorer:]
>
>>Som de så i mine øjne ikke behandler som man bør behandle
>>"samarbejdspartnere" hvis man ønsker et blivende forhold.
>>
>>Et monopol har mange fordele i effektivitetens navn... men det har
>>desværre også nogle negative følgesymptomer når vi snakker attituder
>>og holdninger.
>
>Jeg synes det er interessant at du ikke synes de giver ordentlig service
>til registratorer.
hermed følger en så oversigt i overskriftsform over de ting jeg gennem
tiden har været i dialog m. dem omkring.
1) den gamle sang om den disablede whois - at man så modtager et svar
ala "Så vidt jeg ved, er der absolut intet i vejen med vores "Whois"."
får mig kun til at sige "argh, la' være"
2) den gamle sang hvorfor man ikke kan registrere ny domæner vha.
allerede eksisterende handle
3) request for mere webbaseret administration... det dog lader til at
de er i gang m. et projekt omkring dette. dk-hostmasters hjemmeside
ligner i al fald fra tid til anden en byggeplads .)
4) fra tid til anden lidt for hovne/nedladende automatiserede svar fra
deres support... det kan skyldes to ting: a) travlhed/stress hos den
enkelte medarbejder b) en grundholdning til kunderne (os udbydere) som
bunder i den manglende konkurrence. - dette punkt mundede så ud i en
opklaring af at vi slet ikke er kunder. Jeg kan derfor kun udlede at
det er ok m. den fremviste holdning til samarbejdspartnere. Hvis vi
fremviste den attitude overfor vores samarbejdspartnere ville de nok
"handle" et andet sted er min påstand.
5) rod i deres administration/bogholderi... vi modtager jævnligt
rykkere for fakturaer som vi _aldrig_ har modtaget (vi er iøvrigt
tilmeldt pbs hvorfor regninger betales pr. automatik). Vi kan rent
historisk påvise en fejlprocent på 100% i deres forsk. rykkere. Det
tager unødig tid og ressourcer hos os at de sender den slags breve ud.
Til dato har vi aldrig modtaget så meget som eet stk. "vi beklager der
er desværre sket en fejl". Evt. manglende registrering af betalinger
fra "kunder" tilmeldt pbs må forblive et forhold mlm. dk-hostmaster og
pbs.
6) i forb. m. deres online-bestilling af domæne på venteliste, er der
på intet tidspunkt i processen noget man kan udprinte som et brugbart
bilag. Jeg tør ikke sige om der efterflg. kommer en faktura - dertil
er vi ikke nået endnu.. Vi står i al fald til spanking hos vores
revisor hvis der er udgifter hvortil der ikke hører bilag.
7) I forb. m. den igangværende suspendering er det så smart først at
notificere den zoneansvarlige (typisk udbydere) eet døgn efter at
zonen ikke længere virker. M. den valgte strategi påførte
dk-hostmaster m. et par tastetryk de forsk. udbydere en endog _meget_
stor support-byrde.
Den typiske kunde opfatter ikke nødvendigvis at de har et
kundetilhørsforhold til dk-hostmaster, men ringer derimod straks til
deres udbyder når deres mail/web ikke længere virker. Og når så
udbydere ikke har fået nogen information om hvad der er sket m. det
pågældende domæne, sidder udbyderen vupti i en situation hvor der
næsten kun kan leveres dårlig service. Og det vel at mærke helt
uforskyldt. Vi har relativt få zoner og kan/kunne overskue opgaven,
men jeg kunne forestille mig at de stores supportafdelinger har ligget
på ryggen.
Jeg er naturligvis _helt_ enig i at det er på tide at det blev ryddet
op i .dk-domæner, men den valgte strategi var nok ikke den jeg
personligt ville have valgt. I stedet for at sende support-opgaver i
retning af udbyderne kunne information og evt. inddragelse i at få
opdateret alle de outdatede whois-informationer (imho) have været at
foretrække.
8) I forb. m. 7) var den eneste information (et døgn forsinket dog)
udbyderne fik at de skulle nedtage de suspenderede zoner. Det har vi
naturligvis gjort. Dog undrer det os så i rimelig grad at
dk-hostmaster ikke skriver tilbage at zonen skal genoprettes når
fakturaen så her efterflg. er blevet betalt. Ligeså "hurtigt" som
dk-hostmaster beder udbydere om at slette zoner, lige så hurtigt skal
de bede om at få dem oprettet. Til dato har vi endnu ikke modtaget een
eneste notifikation fra dk-hostmaster. Og så bliver kunden blot endnu
en gang forvirret og ringer til sin ikke-informerede udbyder og
brokker sig.
Igen et eksempel på at dk-hostmaster overfører helt unødige
support-opgaver til udbyderne... opgaver som udbyderne vel at mærke
ikke har noget sted at fakturere hen. Er det sådan man behandler sine
samarbejdspartnere(når vi nu ikke er kunder)?
Jeg kan ikke så tidligt på dagen huske om listen er udtømmende, men
indlægget er allerede blevet alt for langt .)
--
vh
Thomas Jensen, pil.dk
Bliv partner:
http://pil.dk/partner/