Rugbrød med bagepulver
Fra : Myr

Dato : 23-07-02 14:32

Da mine egne kulinariske udfoldelser mildest talt ikke er faldet godt ud, må
jeg kaste mig i støvet og med en be-be attitude spørge:

Er der nogen, der har en opskrift/et link på rugbrød (eller andet brød) bagt
med bagepulver i stedet for gær?

På forhånd tak!

Myr

Fra : Jakob Andersen

Dato : 23-07-02 14:54

> [...]

> jeg kaste mig i støvet og med en be-be attitude spørge:
>
> Er der nogen, der har en opskrift/et link på rugbrød (eller andet brød)

Det kan da være at der er en opskrift, men jeg tvivler meget på kvaliteten
af det brød der kommer ud af det, da bagepulver slet ikke har de samme
egenskaber som gær.

Brødet vil næsten ikke hæve, da bagepulver først begynder at udvikle CO2 når
det bliver varmet op, altså når det kommer i ovnen, og så er der slet ikke
power nok i til at få brødet op i en ordentlig størrelse...

Konklusion: brødet bliver meget kompakt og næsten umuligt at gennembage.....

Men der kan selvfølgelig være en eller anden hemmelig husmor opskrift et
eller andet sted

Jakob

Fra : Lene

Dato : 24-07-02 14:26

Søde Myr!
Rie Møller (kostvejleder ligesom jeg), har skrevet adskillige bøger om
brødbagning uden gær. Det anbefales jo især til folk med gigt og Candida
svamp.
Nu kan jeg ikke lige huske titlerne, men prøv at gå på biblioteket og
gennemse de bøger, hun har skrevet.
Du kan også slå op på biblerens søgemaskine og skrive "Candida" i
søgefeltet, så finder du garanteret noget.
Man kan også bage med såkaldt bageferment- det vil også stå i bøger om
Candida.
Du er velkommen til at maile til mig privat.

Mange hilsner fra Lene