Søger billigste måde at forbinde 2 PC'ere ~
Fra : Mogens

Dato : 23-07-02 12:12

Hej

Hvad er den billigste måde at koble 2 PC'ere sammen på ?
( Fra en bærbar og til en stationær PC )
Det skal kun gøres en enkelt gang for at overføre nogle
hundrede MB filer og hastigheden er derfor ligegyldig.
Det skal bare være billigt og til at finde ud af for en amatør.

Begge maskiner kører forøvrigt Windows 98

På forhånd tak

mvh Mogens

Fra : [5000] Bo

Dato : 23-07-02 12:17

> Hvad er den billigste måde at koble 2 PC'ere sammen på ?

Begge maskiner skal have netkort, og skal du have fat i et krydset RJ45
kabel. På denne måde kan du lave dit eget netværk mellem de to maskiner.

Nu hvor det ikke er mere end et par hundrede mb, så kunne det måske betale
sig at købe/låne en brænder, og overføre data på den måde?

Mvh Bo

Fra : Mogens

Dato : 23-07-02 12:30

On Tue, 23 Jul 2002 13:16:51 +0200, "[5000] Bo"
<bo7404@odense.kollegienet.dk> wrote:

> [...]
>
>Nu hvor det ikke er mere end et par hundrede mb, så kunne det måske betale
>sig at købe/låne en brænder, og overføre data på den måde?

Øh, nu var det altså en billig løsning jeg ledte efter, så netkort i
den bærbare er udelukket og det er brænderen vist også.
Desuden skulle dataene fra den bærbare og over i den stationære
og brændere til bærbare er vist ikke billige. Desuden er det en
ældre bærbar som nok slet ikke kan tilsluttes en brænder.

Jeg tænkte mere i retning af et null modem kabel eller lignende,
men det er ikke noget jeg ved noget om. Derfor spurgte jeg.

Er der ikke noget med at Windows har indbygget software til den slags?

mvh Mogens

Fra : Martin K

Dato : 23-07-02 12:24

Mogens wrote:
> Begge maskiner kører forøvrigt Windows 98

En total sløv løsning vil være en Null-modem (link-kabel). Der er så vidt
vides noget der hedder direkte kabeltilslutning i Win98...

--
Martin K

Fra : Mogens

Dato : 23-07-02 12:32

On Tue, 23 Jul 2002 13:23:42 +0200, "Martin K"
<kirschmeyer@REMOVETHIShotmail.com> wrote:

>En total sløv løsning vil være en Null-modem (link-kabel). Der er så vidt
>vides noget der hedder direkte kabeltilslutning i Win98...

Hastigheden er totalt underordnet da det kun skal gøres 1 gang.
Det skal bare være nemt og billigt.

Jeg må ud og kigge efter et kabel. Tak for rådet.

mvh Mogens

Fra : Martin K

Dato : 23-07-02 12:36

Mogens wrote:
> Hastigheden er totalt underordnet da det kun skal gøres 1 gang.
> Det skal bare være nemt og billigt.

Så er ovenstående nok fremgangsmåden... Har selv prøvet det en enkelt gang
hvor data skulle fra Win95 (bærbar) til Win98 (stationær). Jeg kunne ikke få
det der direkte kabeltilslutning i Windows til at virke, men det kørte
glimrende med gode gamle Norton Commander til DOS...

> Jeg må ud og kigge efter et kabel. Tak for rådet.

Jeps, det kan vidst ikke være den store udskrivning

--
Martin K

Fra : Mogens

Dato : 23-07-02 12:40

On Tue, 23 Jul 2002 13:36:04 +0200, "Martin K"
> [...]

>det der direkte kabeltilslutning i Windows til at virke, men det kørte
>glimrende med gode gamle Norton Commander til DOS...

Det skal jeg huske. Jeg er også en af dem der stadig
har gode gamle Norton Commander på min harddisk.

mvh Mogens

Fra : Martin Jensen

Dato : 23-07-02 13:29

Jeg må lige advare dig! et nul modem kabel kan godt være rimelig dyrt
faktisk. jeg skulle betale 250 kr for mit, da jeg ligesom dig for noget tid
siden skulle bruge det en enkel gang! - Nu ligger det bare derhjemme og
flyder. Hvis du ikke finder kablet i en butik til en rimelig pris, kan du
bare skrive, så kan du jo måske købe mit!

venlig hilsen
Martin Jensen plymar1@post9.tele.dk

Fra : Mogens

Dato : 23-07-02 13:38

On Tue, 23 Jul 2002 14:28:43 +0200, "Martin Jensen"
<plymar1@post9.tele.dk> wrote:

> [...]
>flyder. Hvis du ikke finder kablet i en butik til en rimelig pris, kan du
>bare skrive, så kan du jo måske købe mit!

Tak for tilbuddet. Det bliver dog næppe nødvendigt.
Jeg skal alligevel have bestilt en ny harddisk så jeg
får bare et kabel med fra Midtdata. De tager kun 65,-
for et null modem kabel, så det er jo ikke så galt endda.

Mvh Mogens

Fra : Martin Jensen

Dato : 23-07-02 13:43

> Tak for tilbuddet. Det bliver dog næppe nødvendigt.
> Jeg skal alligevel have bestilt en ny harddisk så jeg
> får bare et kabel med fra Midtdata. De tager kun 65,-
> for et null modem kabel, så det er jo ikke så galt endda.

kanon! det var sguda også billigt...jeg er sgu blevet taget ved røven i
tidernes morgen
Men sån er det jo gerne med hardwere...
held og lykke med det!
Martin

Fra : Peter T.

Dato : 23-07-02 16:40

"Martin Jensen" <plymar1@post9.tele.dk> wrote in news:3d3d4f59$0$26739
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> kanon! det var sguda også billigt...jeg er sgu blevet taget ved røven i
> tidernes morgen
> Men sån er det jo gerne med hardwere...

Jeg har et andet eksempel: Jeg skulle købe to rj45-stik (dem til at koble
to rj45 kabler sammen med). I en såkaldt discountbutik på falkoner allé
kostede sådan en fætter 99 kr. I Zitech, nogle få hundrede meter oppe ad
gaden, kostede de svjh 9.50 kr! :)

--
Mvh. Peter T.
Korrekt citering -> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

"I love the smell of new hardware this morning"

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-07-02 15:55

"Martin Jensen" <plymar1@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> flyder. Hvis du ikke finder kablet i en butik til en rimelig pris, kan du
> bare skrive, så kan du jo måske købe mit!

Det er heller ikke et nulmodem kabel, som skal bruges. Der skal bruges et
link kabel til parallel porten og det koster ca kr. 39,-

Nogle forhandlere kalder det osse et dos link kabel..

Claus

Fra : Esben

Dato : 23-07-02 18:33

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
et
> link kabel til parallel porten og det koster ca kr. 39,-

Begge dele kan dog bruges. Så vidt jeg husker er det serielle nemmest at
få til at virke.

--
Esben

Fra : Esben

Dato : 23-07-02 18:31

> [...]
> Jeg må lige advare dig! et nul modem kabel kan godt være rimelig dyrt
> faktisk. jeg skulle betale 250 kr for mit, da jeg ligesom dig for

For et serielt -> serielt kabel?! Jeg gav kun 40 kr for mit dengang, og
det var endda med både smalle og brede stik i hver ende.

--
Esben

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 23-07-02 15:33

Mogens <moveng@portalen.no> skrev:

> Hastigheden er totalt underordnet da det kun skal gøres 1 gang.
> Det skal bare være nemt og billigt.
>
> Jeg må ud og kigge efter et kabel. Tak for rådet.

Du kan også bruge et serielt kabel og et Null-modem stik. (Hvis du
finder det billigere)

Nul-modem kablet er nemlig et serielt kabel hvor der er byttet lidt
rundt på et par af lederne.
I Dos 6 var der også et program til filoverføring, men det er MEGET
langsomt.
--
Hilsen
Michael Lund Sørensen