nyt grafikkort
Fra : Martin Berentzen

Dato : 22-07-02 12:28

HEJ!

Jeg har en AMD Athlon 650 mhz, 256 mb ram, Voodoo 3500.

Nu er Voodoo 3500 jo ikke understøttet af DirectX 8.1 og det er jo lidt af
et problem når man gerne vil spille de nyeste spil.

Hvilket nyt grafikkort kan I anbefale til sådan en maskine? Jeg vil ikke
bruge de der 3000-4000 kr. på state-of-the-art fordi min processor vil vel i
såfald blive noget af en flaskehals hvis jeg vil udnytte det helt. Jeg havde
forestillet mig 1000-1400 kr... maskinen bruges fortrinsvist til spil...

Martin

Fra : Svend Tveskæg

Dato : 22-07-02 12:36

On Mon, 22 Jul 2002 13:27:32 +0200, "Martin Berentzen"
<martin-berentzen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>forestillet mig 1000-1400 kr... maskinen bruges fortrinsvist til spil...

Palit Daytona Geforce 4 Ti4200 til 1359.

<http://www.bj-trading.dk/menu.asp!vare=GR-3-128>

Fra : JH

Dato : 22-07-02 12:47

"Svend Tveskæg"

Jeg havde

> Palit Daytona Geforce 4 Ti4200 til 1359.

Er det ikke lidt overkill til den maskine?
Hvad med et Geforce 3 Ti200, det passer
også bedre med beløbsrammen.
Og er der er ikke lidt rigeligt problemer med
netop Daytona kort?

JH

Fra : Kim Hansen

Dato : 22-07-02 19:11

> Er det ikke lidt overkill til den maskine?
> Hvad med et Geforce 3 Ti200, det passer
> også bedre med beløbsrammen.
> Og er der er ikke lidt rigeligt problemer med
> netop Daytona kort?

Mit Palit GF4 Ti4200 kører bare og jeg har ingen problemer haft med det, og
så er der også noget mere "fremtid" i det end i det noget langsommere GF3
Ti200 kort, og prisen holder sig indenfor de 1000-1400,-.

Mvh. Kim

Fra : Svend Tveskæg

Dato : 23-07-02 10:58

On Mon, 22 Jul 2002 20:11:23 +0200, "Kim Hansen"
<kim@translator-lykke.dk> wrote:

>Mit Palit GF4 Ti4200 kører bare og jeg har ingen problemer haft med det, og
>så er der også noget mere "fremtid" i det end i det noget langsommere GF3
>Ti200 kort, og prisen holder sig indenfor de 1000-1400,-.

Også mit. Jeg leger lidt med overclockning af Palit kortet lige i
øjeblikket.

Har sat Core'en til 280 og rammen til 500Mhz

Det gav 9422 3D marks.

Har sat en temperatur føler mellem køler og chip. Uden overclockning
og ved idle er temp 45 grader, ved overclockning steg idle temp til 49
grader.

Har bestilt ThermalTake's GF4 køler, regner med at kunne clocke det
til den hastighed som Ti4400 kortene kører og spare ca. 1000 kr.

Nogen der ved hvor varm en GF4 chip må blive??

AMD f.eks har sat en max grænse på 92 grader for deres CPU'er.

Hvad er Nvidia's max temp grænse for GF4 chippen??

Fra : Martin Berentzen

Dato : 23-07-02 11:06

Var der ikke engang noget med at Geforce krævede en stor
kabinet-strømforsyning? Min er nemlig kun 200W...

Martin

Fra : Svend Tveskæg

Dato : 23-07-02 11:49

On Tue, 23 Jul 2002 12:06:20 +0200, "Martin Berentzen"

>Var der ikke engang noget med at Geforce krævede en stor
>kabinet-strømforsyning? Min er nemlig kun 200W...

Det kan ikke passe. en AMD Athlon kræver en 300W strømforsyning,
ifølge AMD selv.

Man kan være heldig og få den til at køre på en 250W hvis man ikke har
for mange eksotiske indstikskort, for mange drev eller for meget ram.

Prøv lige at åbne kabinettet og check de tekniske specifikationer på
din PSU.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 23-07-02 12:36

Svend Tveskæg skrev bl.a.:

> Det kan ikke passe. en AMD Athlon kræver en 300W strømforsyning,
> ifølge AMD selv.

Hvor står det? http://makeashorterlink.com/?A16E21451 Det der er vigtigst er
at PSU'en kan levere amperer nok til bundkortet. Ofte er en 300watt PSU i
stand til det, men mindre kan også gøre det.

Måske var de gamle Slot A CPU'er ikke nær så krævende?

Tjek den her...
http://usa.asus.com/desktop/termk7/specification.htm

--
Lars

Fra : Svend Tveskæg

Dato : 23-07-02 16:09

On Tue, 23 Jul 2002 13:36:12 +0200, "Lars Jørgensen"
<lagojo@hotmail.DOT.com> wrote:

>Hvor står det? http://makeashorterlink.com/?A16E21451 Det der er vigtigst er
>at PSU'en kan levere amperer nok til bundkortet. Ofte er en 300watt PSU i
>stand til det, men mindre kan også gøre det.

Jeg mener helt bestemt at den gang AMD introducerede Slot A
Athlon'erne da anbefalede de en 300W PSU

>Måske var de gamle Slot A CPU'er ikke nær så krævende?
>
>Tjek den her...
>http://usa.asus.com/desktop/termk7/specification.htm

Ja her har vi en 150W PSU men kig lige lidt nere på specifikationerne.
Der er kun 2 PCI slots og Grafik, Lyd og Netværk er integreret på
bundkortet.

I Slot A's dage sad alle disse funktioner på PCI indstiks kort som
også trak strøm fra PSU'en. Læg der til et Raid kort og 2 harddiske,
eller et SCSI kort med 3-4 enheder på og så AGP kort oveni.

Det gad jeg godt se køre på en 150W PSU.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 22-07-02 13:49

Svend Tveskæg wrote:
> Palit Daytona Geforce 4 Ti4200 til 1359.

Nu skrev manden altså Dx8.1 og det er ingen af Nvidias kort som kan det
da de kun er Dx8.0 hardware kompatible, blandt kort som findes på
markedet i dag er det kun dem basseret på Radeon 8500 og måske Matrox
Pheahelia (eller hvordan det nu staves) som opfylder kravet 100%

Hvis man ikke kræver 100% Dx8.1 hardware, og jeg kan ikke se hvorfor man
skulle det, så er dit forslag dog glimrende. I lave opløsningen er vil
en ældre CPU ikke kunne udnyttet kortet, men i høje opløsninger og/eller
ved brug af FSAA så vil man dog kunne få meget glæde af et Gf4.

Mvh

Bruno

Fra : Madsen

Dato : 22-07-02 12:47

> [...]

>forestillet mig 1000-1400 kr... maskinen bruges fortrinsvist til spil...

Hej

Det kan sagtens gøres endnu billigere. Jeg har en tilsvarende
maskine (800 MHz ) og den kører fint de nyeste spil med et
Daytona ATI Radeon 7500 kort (64 MB RAM ) til 850 kr
Sådan et kort har endda både TV out og tilslutning for 2
monitorer hvis man har lyst til at lege med den slags.

Hvis du vil have en kort med Nvidia chip, så er Geforce 2 MX
kort også meget billige, men lidt sløvere end Radeon kortet.
( jeg har selv lige opgraderet fra et MX kort )

mvh Madsen

Fra : Mightygood

Dato : 22-07-02 15:50

"Madsen" <nomail@portalen.no> wrote in message

> [...]
> kort også meget billige, men lidt sløvere end Radeon kortet.
> ( jeg har selv lige opgraderet fra et MX kort )

Jeg ville nok anbefale et geforce 2 gts istedet for et geforce 2 mx
på edbpriser kan du se et asus v7700 til 849,-
mvh
kuno

---

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 22-07-02 16:00

Mightygood skrev bl.a.:

> [...]
[snip]

> Jeg ville nok anbefale et geforce 2 gts istedet for et geforce 2
> mx på edbpriser kan du se et asus v7700 til 849,-

Hmm.. så hellere et GeForce4MX 440 (Asus V8170) til 888,- (iflg edbpriser).
Den er alligevel en del hurtigere en en GTS... Næste skridt er et GeForce3
Ti200, men prisen er også en smule højere.

Ydelsesmæssigt tror jeg ikke der vil være nogen særlig forskel på de nævnte
kort, da CPU'en vil blive en flaskehals. Alligevel vil de nok være smartest
at købe den teknologisk bedste kort (hvis prisen er ca den samme), da det
sikkert vil være en fordel ved senere opgradering eller salg.

http://www.tomshardware.com/graphic/02q2/020418/index.html

--
Lars

Fra : Casper H.

Dato : 23-07-02 09:37

Køb et Tornado GeForce3 TI200 TV-Out til 902.- +pp Det DX 8.0 kompatibelt.
Spørgsmålet er om din CPU kan fylde kortet ud, men jeg ved at en duron 1200
til ca. 450.- kr vil kunne gøre tricket. Det er ihvertfald dumt at købe et
GF4 MX eller GF2 Ti, der ikke er DX 8.0 kompatible, og der ville være et
overkill at smide et GF4 Ti 4200 sammen med din nuværende CPU.

Just my 2 pennies...

Casper H.