Nyt hardware på nettet via oncable - et pr~
Fra : Christian Støttrup-A~

Dato : 22-07-02 08:03

Hejsa,

Jeg forsøgte at hjælpe en ven i fredags med at få en ny computer på
nettet. I og for sig lyder det jo ikke som nogen større opgave, men
ikke desto mindre har det udviklet sig til en personlig vendetta. Vi
havde ingen problemer med at få hans computer på nettet inde på hans
arbejdsplads, hvor der var ADSL, mens hjemme har han internet via
kabeltv. I manualen fra Oncable står der, at man skal registrere
hardwaren på oncables hjemmeside før man rigtigt kan komme på nettet.
Men hvordan gør man det, hvis man ikke kan komme på nettet! Det skal
lige siges, at min ven har en anden computer som kører fint på nettet
via kabeltv-et. Jeg synes bare det er ekstremt mystisk, og jeg er kørt
ret fast. Er der nogen som har prøvet det samme og evt. kender
løsningen på problemet?

mvh,
Christian

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-07-02 08:14

"Christian Støttrup-Andersen" <credde@image.dk> skrev i en meddelelse
> I manualen fra Oncable står der, at man skal registrere
> hardwaren på oncables hjemmeside før man rigtigt kan komme på nettet.
> Men hvordan gør man det, hvis man ikke kan komme på nettet!

Der er en undtagelse i filteret så man kan komme til registreringssiden

> Det skal
> lige siges, at min ven har en anden computer som kører fint på nettet
> via kabeltv-et.

Har han 2 adresser?
Hvis nej, kan han kun få 1 maskine på

Fra : Chano Andersen

Dato : 22-07-02 14:23

On Mon, 22 Jul 2002 09:14:17 +0200, Martin Højriis Kristensen <usenet@makr.dk> enlightend everyone in dk.edb.internet.udbydere with:

> Har han 2 adresser?
> Hvis nej, kan han kun få 1 maskine på

Og den maskine kunne man passende bruge som NAT router, og der er så adgang
for alt bag denne.

--
Chano Andersen (chano@mrfunny.yi.org)
MSN Messenger: chano_andersen@hotmail.com ICQ: 15377564

Fra : Flemming Joensson

Dato : 22-07-02 15:31

credde@image.dk (Christian Støttrup-Andersen) wrote in

> [...]
> bare det er ekstremt mystisk, og jeg er kørt ret fast. Er der
> nogen som har prøvet det samme og evt. kender løsningen på

Nu kender jeg ikke lige Kabelnettets hardware - men hos Stofa
registrerer kabelmodemmet MAC adressen på det netkort der har
forbindelse til sig og det er så kun muligt at skifte netkort / PC ved
at slukke for modemmet i ½ time og derefter tilslutte den nye PC /
netkort til det, tænde igen og så forsøge at gå på nettet. Måske har
kabelnettets modems det på samme måde?

Flemming

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-07-02 15:40

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.blob.dk> skrev i en meddelelse
> hos Stofa
> registrerer kabelmodemmet MAC adressen på det netkort der har
> forbindelse til sig

Sikker på at det ikke er noget centralt hardware der registrerer det?

Fra : Flemming Joensson

Dato : 22-07-02 16:40

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in

> [...]
> meddelelse news:Xns9253A81A280A7joenssonblobdk@130.225.247.90...
>
> Sikker på at det ikke er noget centralt hardware der registrerer

Jeps - den centrale hardware registrerer kabelmodemmets MAC adresse, og
det kan man selvfølgelig ikke skifte.

Men kabelmodemmet (hos StofaNet) registrerer MAC adressen på netkortet
i min PC. Og hvis man har brug for at skifte netkort eller sætte en
anden PC på kabelmodemmet - samme effekt, ny MAC-adresse - så er der
kun én måde (i hvert fald med Surfboard modemmet som jeg har) og det er
ved at tage strømmen fra det i 20-30 minutter. Jeg har ikke lige nogen
præcis tidsangivelse idet det ikke er mere end 4 gange på 2½ år jeg har
haft brug for at gøre det.

Hvis ikke man gør det kan man end ikke pinge sit modem (192.168.100.1)
- så jeg er ret sikker på at det er i modemmet og ikke centralt MAC
tjekket foregår.

Hvis man gør ovenstående er der heller ingen problemer med at sætte
f.eks. en router på forbindelsen og sætte alle de maskiner bagved som
man måtte lyste. Og jeg har ikke ændret MAC adressen på routeren
til at være den samme som det Stofanetkort jeg fik med en gang i sin
tid (selvom routeren understøtter "Clone MAC")

mvh
Flemming

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-07-02 16:59

> Jeps - den centrale hardware registrerer kabelmodemmets MAC adresse,
og
> det kan man selvfølgelig ikke skifte.

OK, sådan fungerer det ikke her (onCable). Kabelmodemet har ingen MAC
adresse, men er en ren bridge

> Hvis ikke man gør det kan man end ikke pinge sit modem (192.168.100.1)
> - så jeg er ret sikker på at det er i modemmet og ikke centralt MAC
> tjekket foregår.

Medmindre det ikke er modemet men den centrale enhed du pinger. Kan du
pinge 192.168.100.1 når kablet mellem modemet og væggen er pillet ud?

Fra : Flemming Joensson

Dato : 22-07-02 17:13

> [...]
>
> Medmindre det ikke er modemet men den centrale enhed du pinger.
> Kan du pinge 192.168.100.1 når kablet mellem modemet og væggen er

Jeps, den har endda en lille webserver med mærkelige oplysninger om
sig selv

Pingtiden er iøvrigt omkring 200 us (mikrosekunder), så jeg tvivler på
at det ville kunne lade sig gøre hvis jeg skulle ret langt op igennem
hierarkiet. Bemærk at det er 200 us gennem min router, hvis jeg piller
den af, kan jeg sikkert komme længere ned.

Flemming

Fra : Flemming Joensson

Dato : 22-07-02 17:26

Flemming Joensson <joensson@fjerndette.blob.dk> wrote in

> [...]
> langt op igennem hierarkiet. Bemærk at det er 200 us gennem min
> router, hvis jeg piller den af, kan jeg sikkert komme længere ned.

Her er dens adresseoplysninger fra dens "webserver":
Serial Number
HFC IP Address 10.0.83.227
HFC MAC Address 00:20:40:62:A8:82
Ethernet IP Address 192.168.100.1
Ethernet MAC Address 00:20:40:62:A8:83
DHCP Server Address 10.255.254.61
DHCP Information Duration: 14400 s Time: 3600

# Known CPE MAC Address (Max 1) Status
1 00:10:B5:3C:19:6F Learned

CPE MAC adressen er så min routers MAC adresse.

Mvh
Flemming

Fra : Dan

Dato : 22-07-02 20:56

Hej Flemming

Der er jo også den mulighed på stofanet idag at få en dynamisk IP , hvilket
gør at modemet ikke binder sig fast på MACèn på netkortet.

Der er også mulighed for at få flerbruger løsning , så man kan koble 5 pc`er
direkte på nettet via en switch istedet for at benytte en pc som gateway
eller købe en kabel router. Du har dog ret i at kunder med en fast"nattet"
IP skal slukke modemmet et stykke tid og hvis dette ikke hjælper kan de hos
Stofa lave en cch komando )clear cable host )

Mvh

Fra : Flemming Joensson

Dato : 23-07-02 11:21

"Dan" <llommjkjnhuihyiuytioyhb@hotmail.dk> wrote in

> [...]
> ret i at kunder med en fast"nattet" IP skal slukke modemmet et
> stykke tid og hvis dette ikke hjælper kan de hos Stofa lave en cch

Det er korrekt, jeg taler om fast NATtet IP.

Flemming

Fra : Lennart

Dato : 22-07-02 20:51

> OK, sådan fungerer det ikke her (onCable). Kabelmodemet har ingen MAC
> adresse, men er en ren bridge

Jo det har. Sidder på et klistermærke bag på og det skal også registreres i
systemet.

MVH
Lennart

Fra : Martin Højriis Krist~