/ Forside / Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet telekom.
#NavnPoint
refi 3277
severino 2664
transor 1758
Nordsted1 1675
jakjoe 1141
Benjamin... 1084
pallebhan.. 950
miritdk 945
dk 910
10  Kortoverv.. 810
Gammel KTAS 08-telefon
Fra : Stefan Garvig


Dato : 22-07-02 00:17

Hej

Jeg har netop købt en KTAS 08-telefon fra omkring 40'erne eller 50'erne vil
jeg tro, men jeg er i tvivl om, hvordan den skal tilsluttes.

Dåsen til montering på væg indeholder fem ledninger monteret i hver sin
klemme. Jeg kan ikke se, hvilke klemmer/kabler, der skal videreføre
telefonsignalet ud af huset. Der står nogle bogstaver ved hver klemme, men
hvad de betyder, ved jeg ikke.

Drejeskiven går noget trægt, og rensning i petroleum hjalp ikke. Jeg
vurderer, at det er fjederen, der er blevet lidt slap, så den ikke kan
trække drejeskiven tilbage til udgangspositionen. Kan fjederen mon spændes?
Og hvordan?

Kan telefonens alder bestemmes?

Er der nogle her i gruppen, der har forstand på at servicere gamle
telefoner, så må I meget gerne kontakte mig. Gerne en tidligere
telefonreparatør fra KTAS.

Betaling finder vi nok ud af.


Jeg glæder mig til at høre fra jer.



Venligst

Stefan Garvig
Fundervej 38
2610 Rødovre
Tlf. 44 91 39 02
Mobil 40 93 46 57





 
 
Karsten Jensen (22-07-2002)
Kommentar
Fra : Karsten Jensen


Dato : 22-07-02 09:01


"Stefan Garvig" <sgdata@edb.dk> skrev i en meddelelse
news:ahffbo$12sg$1@news.cybercity.dk...
> Hej
>
> Jeg har netop købt en KTAS 08-telefon fra omkring 40'erne eller 50'erne
vil
> jeg tro, men jeg er i tvivl om, hvordan den skal tilsluttes.
>
> Dåsen til montering på væg indeholder fem ledninger monteret i hver sin
> klemme. Jeg kan ikke se, hvilke klemmer/kabler, der skal videreføre
> telefonsignalet ud af huset. Der står nogle bogstaver ved hver klemme, men
> hvad de betyder, ved jeg ikke.
>
> Drejeskiven går noget trægt, og rensning i petroleum hjalp ikke. Jeg
> vurderer, at det er fjederen, der er blevet lidt slap, så den ikke kan
> trække drejeskiven tilbage til udgangspositionen. Kan fjederen mon
spændes?
> Og hvordan?
>
> Kan telefonens alder bestemmes?
>
> Er der nogle her i gruppen, der har forstand på at servicere gamle
> telefoner, så må I meget gerne kontakte mig. Gerne en tidligere
> telefonreparatør fra KTAS.
>
> Betaling finder vi nok ud af.
>
>
> Jeg glæder mig til at høre fra jer.
>
>
>
> Venligst
>
> Stefan Garvig
> Fundervej 38
> 2610 Rødovre
> Tlf. 44 91 39 02
> Mobil 40 93 46 57
>
>
>
>
Din gamle telefon kan ikke bruges mere, måske med undtagelse af nogle ganske
få centraler, men ingen af servicetjenesterne kan udnyttes. Telefoner med
drejeskive sender ikke tonesignaler, men pulser, som centralerne anvende
tidligere. Årsagen til de 5 poler på stikket ligger i, at i gamle dage blev
telefoner strømforsynet med 2 x 1,5 V., store, runde batterier - TIGER hed
de. I vore dage får telefonerne 48 V talespænding direkte på telefonlinien.

Der var 2 typer drejeskiver, 16 Hz og 32 Hz - dermed pulshastigheden, så du
har blot fået en langsom 16 Hz drejeskive. Disse var mest til ældre
centraler, evt. med parts-telefoner, der hvor er abonnement blev delt op i
4, hvor et nummer så fik bogstav tilføjet telefonnumret, f.eks. æ for Ægir
eller y for Ydun, eller PABC-anlæg telefonomstillingsanlæg. Partstelefoner
eksisterede kun i hovedstadsområdet.

I en overgangsperiode kunne man til visse fabrikater skifte trejeskiven ud
med et tonetastatur, der blev monteret i stedet for drejeskiven, men det var
hovedsagligt til de gamle, små omstillingsanlæg, der hed ATEA - et belgisk
fabrikat, hvor hvert apparat i anlæget fungerede som
omstilling/hovedapparat - i øvrigt ganske smart - den gang.

Af de 5 ben på stikket er de L1 og L2 (sædvanligvis rød og blå
ledningsfarve) der er telefonlinier.

Der er nok ikke andet at gøre, end at stille den gamle telefon op på en
hylde og så sige, Ak ja, der var en gang.

Mvh
Karsten Jensen



Cubus (22-07-2002)
Kommentar
Fra : Cubus


Dato : 22-07-02 10:08

> Din gamle telefon kan ikke bruges mere, måske med undtagelse af nogle ganske
> få centraler, men ingen af servicetjenesterne kan udnyttes. Telefoner med
> drejeskive sender ikke tonesignaler, men pulser, som centralerne anvende
> tidligere.

Jeg har indtryk af at centralerne stadig virker med puls-signalering. Man kan
tjekke det med sin trykknap-telefon ved at "pulse" på afbryder-gaflen hvor
røret lægges på. Fx sendes 43 afsted ved hurtigt efter hinanden at trykke
4 gange på gaflen, lille pause og derefter 3 gange. Et nul sendes som 10
hurtige tryk. Det virker i hvert fald hos mig.

--
Cubus



Stefan Garvig (25-07-2002)
Kommentar
Fra : Stefan Garvig


Dato : 25-07-02 20:49

Hej

Nedenstående måde at ringe på virker også hos mig på min model 30. Jeg har
ikke prøvet på min model 08 (den er ikke tilsluttet endnu), men det bør vel
også virke på 08'eren.

Jeg har i øvrigt opdaget, at model 30, der har en langsom, 16 Hz,
drejeskive, IKKE virker mere som opringningsapparat. TDC har måske netop
ved, at jeg for et par dage siden ringede op med en sådan gammel svend,
blevet opmærksom på, at TDC skal lukke ned for at modtage 16 Hz pulskodede
ringesignaler.


Venligst

Stefan Garvig


>
> Jeg har indtryk af at centralerne stadig virker med puls-signalering. Man
kan
> tjekke det med sin trykknap-telefon ved at "pulse" på afbryder-gaflen hvor
> røret lægges på. Fx sendes 43 afsted ved hurtigt efter hinanden at trykke
> 4 gange på gaflen, lille pause og derefter 3 gange. Et nul sendes som 10
> hurtige tryk. Det virker i hvert fald hos mig.
>
> --
> Cubus
>
>



Erik G. Christensen (22-07-2002)
Kommentar
Fra : Erik G. Christensen


Dato : 22-07-02 10:09

Karsten Jensen wrote:
> Partstelefoner
> eksisterede kun i hovedstadsområdet.

Til din oplysning fandtes de også på landcentraler i 50 / 60'rne.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Karsten Jensen (22-07-2002)
Kommentar
Fra : Karsten Jensen


Dato : 22-07-02 14:42


"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3D3BCBB4.5457F567@FJERNpost1.tele.dk...
> Karsten Jensen wrote:
> > Partstelefoner
> > eksisterede kun i hovedstadsområdet.
>
> Til din oplysning fandtes de også på landcentraler i 50 / 60'rne.
>
> --
> Med venlig hilsen Erik G. Christensen
> Rådgiver for flere danske svinebønder.

Det må have været sporadisk og kun inden for det gamle KTAS-område, og hvor
der var semi-automatiske centraler, hvor vist nok Hellerup var en af de
sidste, der blev lavet om.

Mvh
Karsten Jensen



Erik G. Christensen (22-07-2002)
Kommentar
Fra : Erik G. Christensen


Dato : 22-07-02 15:03

Karsten Jensen wrote:
>
> "Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> > Karsten Jensen wrote:
> > > Partstelefoner
> > > eksisterede kun i hovedstadsområdet.
> >
> > Til din oplysning fandtes de også på landcentraler i 50 / 60'rne.

> Det må have været sporadisk og kun inden for det gamle KTAS-område, og hvor
> der var semi-automatiske centraler, hvor vist nok Hellerup var en af de
> sidste, der blev lavet om.

Det er helt forkert

På Ølufvad central med svjh 32 abb. var vist 6 partstelefoner.
Og det fantes også på Nr. Nebel central.
Og begge er beliggende ved Esbjerg i Vestjylland

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Karsten Jensen (22-07-2002)
Kommentar
Fra : Karsten Jensen


Dato : 22-07-02 23:33


"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3D3C1083.A391A813@FJERNpost1.tele.dk...
> Karsten Jensen wrote:
> >
> > "Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> > > Karsten Jensen wrote:
> > > > Partstelefoner
> > > > eksisterede kun i hovedstadsområdet.
> > >
> > > Til din oplysning fandtes de også på landcentraler i 50 / 60'rne.
>
> > Det må have været sporadisk og kun inden for det gamle KTAS-område, og
hvor
> > der var semi-automatiske centraler, hvor vist nok Hellerup var en af de
> > sidste, der blev lavet om.
>
> Det er helt forkert
>
> På Ølufvad central med svjh 32 abb. var vist 6 partstelefoner.
> Og det fantes også på Nr. Nebel central.
> Og begge er beliggende ved Esbjerg i Vestjylland
>
> --
> Med venlig hilsen Erik G. Christensen
> Rådgiver for flere danske svinebønder.

Åh, ja, jeg forveksler lige et par ting. Partstelefoner kunne ikke etableres
på fuldautomatiske centraler - derfor kun i københavnsområdet på de
semi-automatiske, hvor du godt nok havde drejeskive, men kun drejede de 2
første bogstaver af centralens navn (CEentral, TRia, ØBro, VAlby etc.).

Det forhindrede ingen lunde etablering på alle de manuelle centraler bl.a. i
Jylland (undtagen Sønderjylland, der var Statstelefonen og fulautomatisk.

Husker jeg rigtigt nu?

Mvh
Karsten Jensen



Lasse Hedegaard (22-07-2002)
Kommentar
Fra : Lasse Hedegaard


Dato : 22-07-02 13:03

"Karsten Jensen" <bito@(NS)tdcadsl.dk> skrev:

>Din gamle telefon kan ikke bruges mere, måske med undtagelse af nogle ganske
>få centraler,

Drejeskivetelefoner kan bruges på alle de centraler hvor jeg har
prøvet (ikke direkte med drejeskivetelefoner på dem alle, men ved
mange har jeg selv "pulset" ved at trykke gaflen ned X gange).

Er det ikke det du mener?

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock
** - Nu også unlocking af Nokia 3410 og 5210! **

Få din Nokia 3310 opdateret til 3315! (Version 5.57)

Karsten Jensen (22-07-2002)
Kommentar
Fra : Karsten Jensen


Dato : 22-07-02 14:43


"Lasse Hedegaard" <laxxe@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:22tnjuk8abnih9dtgmmucqfjh495rodmoq@news.tele.dk...
> "Karsten Jensen" <bito@(NS)tdcadsl.dk> skrev:
>
> >Din gamle telefon kan ikke bruges mere, måske med undtagelse af nogle
ganske
> >få centraler,
>
> Drejeskivetelefoner kan bruges på alle de centraler hvor jeg har
> prøvet (ikke direkte med drejeskivetelefoner på dem alle, men ved
> mange har jeg selv "pulset" ved at trykke gaflen ned X gange).
>
> Er det ikke det du mener?
>
> Venligst,
> Lasse Hedegaard
>
> --
> http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock
> ** - Nu også unlocking af Nokia 3410 og 5210! **
>
> Få din Nokia 3310 opdateret til 3315! (Version 5.57)

Jo, man kunne i lkang tid efter fuldautomatisering, men jeg er lang fra
sikker på, at det kan lade sig gøre på centraler, der er digitaliseret.

Mvh
Karsten Jensen



Martin Højriis Krist~ (22-07-2002)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 22-07-02 15:00

"Karsten Jensen" <bito@(NS)tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3d3c0bdb$0$12724$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jo, man kunne i lkang tid efter fuldautomatisering, men jeg er lang
fra
> sikker på, at det kan lade sig gøre på centraler, der er
digitaliseret.

Alle centraler er digitaliseret i dag, og jeg mener ikke der er flere af
1. generations digitale centraler tilbage.
Jeg er næsten sikker på at de analoge linjer understøtter
pulssignalering, men jeg har ikke nogen analog linje jeg kan teste på.

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet



Karsten Jensen (22-07-2002)
Kommentar
Fra : Karsten Jensen


Dato : 22-07-02 23:15


"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev i en meddelelse
news:3d3c0f8f$0$16786$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Karsten Jensen" <bito@(NS)tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:3d3c0bdb$0$12724$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Jo, man kunne i lkang tid efter fuldautomatisering, men jeg er lang
> fra
> > sikker på, at det kan lade sig gøre på centraler, der er
> digitaliseret.
>
> Alle centraler er digitaliseret i dag, og jeg mener ikke der er flere af
> 1. generations digitale centraler tilbage.
> Jeg er næsten sikker på at de analoge linjer understøtter
> pulssignalering, men jeg har ikke nogen analog linje jeg kan teste på.
>
> --
> Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet
>
>
Heller ikke jeg, og jeg troede helt ærligt, at det var slut med
pulssignalering ved overgang til digitale centraler, hvor vi også måtte
skifte telefonnumre hele tiden.

K.T.A.S. = Kendte Telefonnumre Afskaffes Succesivt - og så var det (ved
fusionen af teleselskaber) at man tog navneforandring til Tele Danmark..

Mvh
Karsten Jensen



WE (22-07-2002)
Kommentar
Fra : WE


Dato : 22-07-02 23:41

Med knap 1 million nummerskivetelefonapparater i DK er det klart, at
telefoncentralerne forstår dem. Der findes endog talkoder for *21*, #21#
osv. så der kan viderestilles m.v. fra nummerskiveapparater.

/K





"Karsten Jensen" <bito@(NS)tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3d3c83ff$0$12716$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev i en meddelelse
> news:3d3c0f8f$0$16786$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > "Karsten Jensen" <bito@(NS)tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> > news:3d3c0bdb$0$12724$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > > Jo, man kunne i lkang tid efter fuldautomatisering, men jeg er lang
> > fra
> > > sikker på, at det kan lade sig gøre på centraler, der er
> > digitaliseret.
> >
> > Alle centraler er digitaliseret i dag, og jeg mener ikke der er flere af
> > 1. generations digitale centraler tilbage.
> > Jeg er næsten sikker på at de analoge linjer understøtter
> > pulssignalering, men jeg har ikke nogen analog linje jeg kan teste på.
> >
> > --
> > Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
> > Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet
> >
> >
> Heller ikke jeg, og jeg troede helt ærligt, at det var slut med
> pulssignalering ved overgang til digitale centraler, hvor vi også måtte
> skifte telefonnumre hele tiden.
>
> K.T.A.S. = Kendte Telefonnumre Afskaffes Succesivt - og så var det (ved
> fusionen af teleselskaber) at man tog navneforandring til Tele
Danmark..
>
> Mvh
> Karsten Jensen
>
>



Lasse Hedegaard (22-07-2002)
Kommentar
Fra : Lasse Hedegaard


Dato : 22-07-02 17:55

"Karsten Jensen" <bito@(NS)tdcadsl.dk> skrev:

>Jo, man kunne i lkang tid efter fuldautomatisering, men jeg er lang fra
>sikker på, at det kan lade sig gøre på centraler, der er digitaliseret.

Det kan det - og er alle centraler ikke digitale i dag?

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock
** - Nu også unlocking af Nokia 3410 og 5210! **

Få din Nokia 3310 opdateret til 3315! (Version 5.57)

Karsten Jensen (22-07-2002)
Kommentar
Fra : Karsten Jensen


Dato : 22-07-02 23:16


"Lasse Hedegaard" <laxxe@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:c6eojucgkuf2546e03q6msl2s70m5p2n5g@news.tele.dk...
> "Karsten Jensen" <bito@(NS)tdcadsl.dk> skrev:
>
> >Jo, man kunne i lkang tid efter fuldautomatisering, men jeg er lang fra
> >sikker på, at det kan lade sig gøre på centraler, der er digitaliseret.
>
> Det kan det - og er alle centraler ikke digitale i dag?
>
> Venligst,
> Lasse Hedegaard
>
> --
> http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock
> ** - Nu også unlocking af Nokia 3410 og 5210! **
>
> Få din Nokia 3310 opdateret til 3315! (Version 5.57)

Jo, se svar lidt tidligere i tråden.

Mvh
Karsten Jensen



Stefan Garvig (22-07-2002)
Kommentar
Fra : Stefan Garvig


Dato : 22-07-02 14:04

Hej Karsten m.fl.

Mange tak til dig, Karsten, for dit gode svar. Også tak til de efterfølgende
indlæg fra andre.

Jeg kan oplyse, at en nyligt indkøbt model 30 (eller 31, som den vistnok
fejlagtigt blev betegnet) fungerer upåklageligt. Dog virker de forskellige
teletjenester ikke, forståeligt nok. Modelnummeret fik telefoneren efter,
hvilket år de blev sat i produktion.

Jeg kan ringe til min mobiltelefon (Nokia 3330) og til alle mine venner og
bekendte.

Så model 30 kan fungere som opkaldstelefon. I hvert fald kan den bruges som
modtagetelefon.

Kræmmeren, som jeg købte de gamle telefoner af, har en model fra
århundredskiftet. Den fungerer glimrende som modtagetelefon - men kan ikke
bruges som opkaldstelefon, da den ikke har drejeskive.

Nuvel, meld stadig gerne ind, hvis I har kendskab til, hvor og af hvem man
kan få gamle telefoner serviceret. For de fungerer altså stadig
upåklageligt - hvis man kan undvære det dersens nymodens digital-pjank )


Allervenligst

Stefan Garvig
Fundervej 38
2610 Rødovre
Tlf. 44 91 39 02
Mobil 40 93 46 57




"Karsten Jensen" <bito@(NS)tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3d3bbbdb$0$56169$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Stefan Garvig" <sgdata@edb.dk> skrev i en meddelelse
> news:ahffbo$12sg$1@news.cybercity.dk...
> > Hej
> >
> > Jeg har netop købt en KTAS 08-telefon fra omkring 40'erne eller 50'erne
> vil
> > jeg tro, men jeg er i tvivl om, hvordan den skal tilsluttes.
> >
> > Dåsen til montering på væg indeholder fem ledninger monteret i hver sin
> > klemme. Jeg kan ikke se, hvilke klemmer/kabler, der skal videreføre
> > telefonsignalet ud af huset. Der står nogle bogstaver ved hver klemme,
men
> > hvad de betyder, ved jeg ikke.
> >
> > Drejeskiven går noget trægt, og rensning i petroleum hjalp ikke. Jeg
> > vurderer, at det er fjederen, der er blevet lidt slap, så den ikke kan
> > trække drejeskiven tilbage til udgangspositionen. Kan fjederen mon
> spændes?
> > Og hvordan?
> >
> > Kan telefonens alder bestemmes?
> >
> > Er der nogle her i gruppen, der har forstand på at servicere gamle
> > telefoner, så må I meget gerne kontakte mig. Gerne en tidligere
> > telefonreparatør fra KTAS.
> >
> > Betaling finder vi nok ud af.
> >
> >
> > Jeg glæder mig til at høre fra jer.
> >
> >
> >
> > Venligst
> >
> > Stefan Garvig
> > Fundervej 38
> > 2610 Rødovre
> > Tlf. 44 91 39 02
> > Mobil 40 93 46 57
> >
> >
> >
> >
> Din gamle telefon kan ikke bruges mere, måske med undtagelse af nogle
ganske
> få centraler, men ingen af servicetjenesterne kan udnyttes. Telefoner med
> drejeskive sender ikke tonesignaler, men pulser, som centralerne anvende
> tidligere. Årsagen til de 5 poler på stikket ligger i, at i gamle dage
blev
> telefoner strømforsynet med 2 x 1,5 V., store, runde batterier - TIGER hed
> de. I vore dage får telefonerne 48 V talespænding direkte på
telefonlinien.
>
> Der var 2 typer drejeskiver, 16 Hz og 32 Hz - dermed pulshastigheden, så
du
> har blot fået en langsom 16 Hz drejeskive. Disse var mest til ældre
> centraler, evt. med parts-telefoner, der hvor er abonnement blev delt op i
> 4, hvor et nummer så fik bogstav tilføjet telefonnumret, f.eks. æ for Ægir
> eller y for Ydun, eller PABC-anlæg telefonomstillingsanlæg.
Partstelefoner
> eksisterede kun i hovedstadsområdet.
>
> I en overgangsperiode kunne man til visse fabrikater skifte trejeskiven ud
> med et tonetastatur, der blev monteret i stedet for drejeskiven, men det
var
> hovedsagligt til de gamle, små omstillingsanlæg, der hed ATEA - et belgisk
> fabrikat, hvor hvert apparat i anlæget fungerede som
> omstilling/hovedapparat - i øvrigt ganske smart - den gang.
>
> Af de 5 ben på stikket er de L1 og L2 (sædvanligvis rød og blå
> ledningsfarve) der er telefonlinier.
>
> Der er nok ikke andet at gøre, end at stille den gamle telefon op på en
> hylde og så sige, Ak ja, der var en gang.
>
> Mvh
> Karsten Jensen
>
>



Kjeld Nielsen (22-07-2002)
Kommentar
Fra : Kjeld Nielsen


Dato : 22-07-02 15:20

Den 22/07-2002 klokken 15:41, skrev "Karsten Jensen" <bito@(NS)tdcadsl.dk>
i <3d3c0b91$0$12707$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

> Det må have været sporadisk og kun inden for det gamle KTAS-område, og
> hvor der var semi-automatiske centraler, hvor vist nok Hellerup var en
> af de sidste, der blev lavet om.

Op til 1952 - og måske senere - eksisterede der da også partstelefoner
under den manuelt betjente Ønslev central.
(Lolland Falsters Telefon Aktieselskab).

Med venlig hilsen,
Kjeld


Karsten Jensen (22-07-2002)
Kommentar
Fra : Karsten Jensen


Dato : 22-07-02 23:33


"Kjeld Nielsen" <kjeldn@ddf.dk> skrev i en meddelelse
news:3d3c15af$0$54741$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Den 22/07-2002 klokken 15:41, skrev "Karsten Jensen" <bito@(NS)tdcadsl.dk>
> i <3d3c0b91$0$12707$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
>
> > Det må have været sporadisk og kun inden for det gamle KTAS-område, og
> > hvor der var semi-automatiske centraler, hvor vist nok Hellerup var en
> > af de sidste, der blev lavet om.
>
> Op til 1952 - og måske senere - eksisterede der da også partstelefoner
> under den manuelt betjente Ønslev central.
> (Lolland Falsters Telefon Aktieselskab).
>
> Med venlig hilsen,
> Kjeld
>

Ja, se svar tidligere i tråden.

Mvch
Karsten Jensen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste