Hvad skal jeg opgradere?
Fra : Kasper Guldmann \(re~

Dato : 21-07-02 01:05

Min gamle computer er efterhånden blevet lidt for gammel.
Desværre har jeg ikke så mange penge, så jeg må vælge her.
Jeg bruger mest min computer til spil (D2X, div. 3D-shooters)
Nu er spørgsmålet: hvad er det svageste led?

Min nuværende konfig er som følger:
Duron 800 mhz
GeForce2 MX400
AOpen AK73 Pro (A)
512 MB PC133 SD RAM
IBM GXP75 45GB (som rent faktisk virker)
Seagate Barracuda IV 40GB

Hvad vil I foreslå jeg investerer i:
En XP1900+ set til ca. 1000 kr + god køler ca 350 kr
Eller GeForce4 MX460 set til ca 1100 kr
Eller måske noget helt andet?

--
/Kasper Guldmann
{Hvad hvis man bare tror man er hypokonder?}

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 21-07-02 07:58

Kasper Guldmann (remove skrev bl.a.:

> [...]
> Seagate Barracuda IV 40GB
>
> Hvad vil I foreslå jeg investerer i:
> En XP1900+ set til ca. 1000 kr + god køler ca 350 kr

Du vil nok vinde mest ved at skifte begge dele.

Undersøg først hvilken CPU du rent faktisk _kan_ bruge.
http://www.aopen.com/tech/report/cpuref/k7.htm
....og få så CPU'en skitfet til den, der giver mest for pengene.

Grafikkortet vil nok også være god at få skiftet. Du skal nok regne med en
ny pris på mellem 1-1500 kr. Jeg vil anbefale at gå efter et GeForce 3 kort
af en slags, eller et GeForce 4 Ti4200. Køb ikke en GF4MX... den giver ikke
nok for pengene til spil. Kik evt efter, hvad et brugt GF3 sælges for.

--
Lars

Fra : Kasper Guldmann \(re~

Dato : 21-07-02 14:39

Lars Jørgensen <lagojo@hotmail.DOT.com> er hørt sige dette:

> Undersøg først hvilken CPU du rent faktisk _kan_ bruge.
> http://www.aopen.com/tech/report/cpuref/k7.htm
> ...og få så CPU'en skitfet til den, der giver mest for pengene.

Tak for linket. der står en note ved mit bundkort, at de ikke anbefaler
en XP-processor til nogen bestemte versioner af mit bundkort (der er en
masse to-cifrede tal)
Hvordan finder jeg ud af hvilken version mit bundkort er?

--

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 21-07-02 14:55

> [...]
> bundkort (der er en masse to-cifrede tal)
> Hvordan finder jeg ud af hvilken version mit bundkort er?

Du bliver nok nødt til at lukke maskinen op og kikke på bundkortet. Et eller
andet sted på selve printet, står "PCB version" nummeret (PCB står for
"printed circuit board" og er altså selve printpladen).

--
Lars

Fra : Kasper Guldmann \(re~

Dato : 21-07-02 15:24

> [...]

> Et eller andet sted på selve printet, står "PCB version" nummeret
> (PCB står for "printed circuit board" og er altså selve printpladen).

Der er vel ikke en, der ved hvorhenne på kortet det står?
for der står godt nok mange ting på det kort

--

Fra : Kasper Guldmann \(re~

Dato : 21-07-02 15:29

Kasper Guldmann (remove <kasper@jelling2net.dk> er hørt sige dette:

> Lars Jørgensen <lagojo@hotmail.DOT.com> er hørt sige dette:

> Der er vel ikke en, der ved hvorhenne på kortet det står?
> for der står godt nok mange ting på det kort

Jeg har vd nærmere etersyn fundet dette:

AK73 Pro (A)
00825
48.89102.012

Er det det, og hvordan får jeg presset det ned til de to cifre der står
på AOpens side?

--

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 21-07-02 19:44

Kasper Guldmann (remove \"2\" in e-mail) wrote:
> Kasper Guldmann (remove <kasper@jelling2net.dk> er hørt sige dette:

Det er muligt man skal have det helt ud for at se det.

Der står nok Ver. 1.0 eller Rev. 1.0 eller lignende.

Nej.

Fra : Claus P.

Dato : 24-07-02 18:56

> Det er muligt man skal have det helt ud for at se det.
>
> Der står nok Ver. 1.0 eller Rev. 1.0 eller lignende.

Ofte står det på det nederste PCI slot og kan ses med et
lille spejl uden at pille bundkortet ud.

Fra : Peter Jensen

Dato : 21-07-02 14:11

"Kasper Guldmann (remove "2" in e-mail)" <kasper@jelling2net.dk> wrote in
message news:ahctre$upg$1@news.net.uni-c.dk...
> [...]
> Seagate Barracuda IV 40GB
>
> Hvad vil I foreslå jeg investerer i:
> En XP1900+ set til ca. 1000 kr + god køler ca 350 kr

Opgrader til XP1900+ for GeForce 4 MX kort er ikke så fede.
Og din Duron800 Mhz er også lidt ringe så spørgsmålet er om den egentlig
ville kunne udnytte et GF4 på trods af det er et MX kort.

Mvh.:
Peter Jensen