Easter Egg i OSX terminalen
Fra : Jesper

Dato : 20-07-02 15:22

Welcome to Darwin!
[localhost] jesperoe% bill gates

OK? kill gates? no
bill: Command not found.
[localhost] jesperoe% bill gates

OK? kill gates? yes
kill: Arguments should be jobs or process id's.
[localhost] jesperoe%

--
Jesper
em@il -> pinebox {a} myrealbox [dot] com

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 20-07-02 23:27

Hejsa
Jesper <spam@supressor.invalid> wrote:

> [...]
> [localhost] jesperoe% bill gates
>
> OK? kill gates? yes
> kill: Arguments should be jobs or process id's.

Det er jo meget sødt; men undksyld, at kalde det et påskeæg? Nej det
hedder 'completion' eller sådan noget i den stil og findes i alle
anstændige *nix'er; men sød er den ;_)

/Sebastian

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-07-02 00:30

> [...]

> [localhost] jesperoe% bill gates
>
> OK? kill gates? yes
> kill: Arguments should be jobs or process id's.

Eller også har Terminal det bare svært med at se forskel på B og K. De
ligner også hinanden lidt:

[x1-6-00-05-02-a7-ee-d2] henrik% Bill Jobs

OK? kill Jobs? no
Bill: Command not found.
[x1-6-00-05-02-a7-ee-d2] henrik% Bill Jobs

OK? kill Jobs? yes
kill: Arguments should be jobs or process id's.
[x1-6-00-05-02-a7-ee-d2] henrik%
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-07-02 00:53

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Eller også har Terminal det bare svært med at se forskel på B og K. De
> ligner også hinanden lidt:

Hvor ER du kedelig :(

Her er nogen andre nogen (Terminal.app er kompatibel med csh'erne
direkte, start "sh" først for resten)

http://www.geocities.com/SiliconValley/Park/8279/unix.txt

> kill: Arguments should be jobs or process id's.
> [x1-6-00-05-02-a7-ee-d2] henrik%

Sikke en herlig prompt ud har. Meget oplysende...
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-07-02 01:21

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Sikke en herlig prompt ud har. Meget oplysende...

Hvad betyder den da? Jeg bruger stort set aldrig Terminal. Jeg kan godt
se, der står "localhost" i din. Hvad er der galt med min? Det der Unix
er ikke min stærkeste side.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-07-02 01:48

> [...]

> Hvad betyder den da? Jeg bruger stort set aldrig Terminal. Jeg kan godt
> se, der står "localhost" i din. Hvad er der galt med min? Det der Unix

Skriv "set" og du ser en lang række ting som er sat i tcsh. Fx denne

prompt [%m:%c3] %n%#

Som betyder "[maskinnavn:nuværende directory (max 3 niveauer)]
brugernavn%"

Man kan skrue på ufatteligt meget, men det er kun sjovt i Terminal.app :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-07-02 03:31

> [...]

> brugernavn%"
>
> Man kan skrue på ufatteligt meget, men det er kun sjovt i Terminal.app :)

Det var også noget at sætte mig gamle mand i gang med på det her
tidspunkt. Det vil altså sige, at min computer tror, den hedder
"x1-6-00-05-02-a7-ee-d2"? Hvor i alverden har den fået den forfjamskede
idé fra?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : [5220] Maciek

Dato : 21-07-02 07:12

> Det vil altså sige, at min computer tror, den hedder
> "x1-6-00-05-02-a7-ee-d2"? Hvor i alverden har den fået den forfjamskede
> idé fra?

Jeg tror at det har noget med din MAC adresse at gøre (unik for hvert
netkort)
/maciek

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-07-02 09:01

> [...]

> tidspunkt. Det vil altså sige, at min computer tror, den hedder
> "x1-6-00-05-02-a7-ee-d2"? Hvor i alverden har den fået den forfjamskede

Det er det navn din udbyder har givet det IP-nummer du har fået
tildelt.

Her er metoden hvor du kan se hele historien :)

[0x3ef39b79] ravn% ifconfig -a
lo0: flags=8049<UP,LOOPBACK,RUNNING,MULTICAST> mtu 16384
inet 127.0.0.1 netmask 0xff000000
en0: flags=8863<UP,BROADCAST,b6,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500
inet 62.243.155.121 netmask 0xffffff00 broadcast
62.243.155.255
ether 00:03:93:64:16:02
media: autoselect (100baseTX <full-duplex>) status: active
supported media: ...
[0x3ef39b79] ravn% host 62.243.155.121
121.155.243.62.IN-ADDR.ARPA domain name pointer
0x3ef39b79.arcnxx5.adsl-dhcp.tele.dk
[0x3ef39b79] ravn%

Jeg finder mit IP-nummer med ifconfig, og spørger herefter med host på
IP-nummeret.

Som du kan se har jeg også et kedeligt nummer (så vidt jeg kan se en
hexudgave af IP-nummeret, nem måde at lave unikke navne på), men det
går nok. Du bruger en anden udbyder end mig, og har derfor et andet
navn. Dit navn er lidt mystisk, så det kan være dit er konstrueret ud
fra din MAC-adresse (det er dit netkorts unikke nummer).

Her er et sted at blive klogere:

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=mac
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-07-02 09:16

> [...]

> navn. Dit navn er lidt mystisk, så det kan være dit er konstrueret ud
> fra din MAC-adresse (det er dit netkorts unikke nummer).

Når jeg spørger på host, får jeg nu det samme nummer. Så det må være
dannet ud fra IP-nummeret. Hvordan det er dannet, ved jeg ikke:

[x1-6-00-05-02-a7-ee-d2] henrik% host 80.197.35.213
213.35.197.80.IN-ADDR.ARPA domain name pointer
x1-6-00-05-02-a7-ee-d2.k74.webspeed.dk

Måske skulle man gå tilbage til Mac OS 9. Det kunne man da forstå
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-07-02 09:58

> [...]

> x1-6-00-05-02-a7-ee-d2.k74.webspeed.dk
>
> Måske skulle man gå tilbage til Mac OS 9. Det kunne man da forstå

Lige praecis paa dette punkt ville forskellen være minimal ;)

Du har formentlig fast IP-nummer, og k74 har derfor lavet et navn
herudfra. Alternativt er det deres DHCP-server som giver den slags
ting.

Kom nu, bare forstil dig det er Anatomi og at du skal kunne det hele
udenad... Alternativt, så bare brug så mange timer du skulle bruge
for at få OS 9 under huden, og så kan vi diskutere hvor svært det er
:)
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : [5220] Maciek

Dato : 21-07-02 06:47

> [...]

> [localhost] jesperoe% bill gates
>
> OK? kill gates? yes
> kill: Arguments should be jobs or process id's.

LOL!