egen news-server, port ?
Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 20-07-02 09:11

Sendt til "dk.edb.netvaerk" & "dk.edb.internet.software.mail+news"

Jeg har en TDC ADSL forbindelse med port 21, 25, 53 og 80 åbne på
routeren og vil gerne installere en news-server med egne grupper (altså
ikke usenet). 80 anvendes allerede af webserveren, men mig bekendt
anvender jeg ikke de andre:

21: FTP
25: Mail
53: DNS
80: HTTP

Da det koster at få åbnet for flere porte vil jeg gerne anvende enten
port 25 eller 53 til news, da jeg ikke har nogen planer om hverken mail
eller DNS på serveren. Vil det generelt være noget problem at vælge én
af disse i stedet for 119, som er den normale til news? Jeg skal
selvfølgelig gøre brugerne opmærksomme på dette. Kan man evt. skrive
portnummeret som en del af et link til serveren?

Forslag til nemt anvendelig (gratis?) news-software til NT4 modtages
også gerne.

Jeg har ikke sat FUT, da jeg ikke ved hvilken af de 2 grupper, der er
mest relevant.

hilsen
Uffe

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 20-07-02 09:45

Uffe Kousgaard wrote:

> [...]
> eller DNS på serveren. Vil det generelt være noget problem at vælge én
> af disse i stedet for 119, som er den normale til news?

Næh, det kan jeg ikke se skulle volde problemer. Jeg har kørt en
på port 120 gennem længere tid nu, og bare brugerne får den
utraditionelle port at vide er der ingen ballade.

> Jeg skal
> selvfølgelig gøre brugerne opmærksomme på dette. Kan man evt. skrive
> portnummeret som en del af et link til serveren?

Jeg har set det skrevet som ipnummer:port eller domænenavn:port,
men om det er en officiel notation ved jeg ikke..

> Forslag til nemt anvendelig (gratis?) news-software til NT4 modtages
> også gerne.

Jeg kører Hamster på en win2000, den er ganske gratis og fungerer
fint.

<http://www.tglsoft.de/misc/hamster_de.htm> for download og
<http://www.kajsvenningsen.dk/opsat/ham-01.shtml> for en yderst
fornuftig opsætningsvejledning.