PBG4 550 piber og hyler ...
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-07-02 16:37

Har tidligere haft dette oppe at vende, men fik ikke rigtig nogen
afklaring. Måske er der kommet nye erfaringer til i gruppen, derfor
prøver jeg lige igen.

Der er en konstant hyletone, meget høj frekvens, fra maskinen. Når jeg
bare markerer noget på skærmen (f.eks. indlæg i Suppen), bliver
frekvensen lavere. Mærkeligt.

Kan nogen forklare fænomenet? Det er irriterende med den lyd, men jeg er
naturligvis mere interesseret i, om det er et symptom på noget - helt
galt?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-07-02 00:30

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Kan nogen forklare fænomenet? Det er irriterende med den lyd, men jeg er
> naturligvis mere interesseret i, om det er et symptom på noget - helt

Jeg syntes nu ikke, det var så slemt, da jeg så din PowerBook. Men det
var jo heller ikke så lang tid.
Du skriver, at lyden ændrer sig, når du markerer noget. Er det
da ikke din harddisk, der hyler? Er tonen der også, når harddisken er på
vågeblus?
Jeg har i øvrigt også været ude for at kunne høre, når der sker
noget på skærmen. Jeg kan ikke huske, om det var min Performa 475 eller
en IBM, jeg havde før den, hvor jeg kunne høre, når jeg bevægede musen.
Når det var helt stille, sent om aftenen, og man lagde øret hen til
siden af skærmen, så kunne man høre, markøren bevæge sig pixel for pixel
med små klik, når man bevægede musen ganske langsomt. Jeg har aldrig
sagt det til nogen af frygt for at blive tvangsindlagt. Det er vel
heller ikke umuligt, at en skærm siger forskelligt, afhængig af, hvor og
hvor meget lysstyrke billedet på skærmen kræver. I hvert fald kan jeg
forestille mig, at strålekanonen i en CRT-skærm kan sige lidt. En
transformator kan jo også brumme eller hyle. En anden mulighed er, at
skærmkortet kan sige lidt. Men det er i småtingsafdelingen, og jeg kan
ikke høre andet end blæseren på min nuværende iMac. Til gengæld kan der
godt køre en vandret lysende streg ned over skærmen en gang imellem. Men
igen kun sent om aftenen, når der er helt stille.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-07-02 20:42

> [...]
> Du skriver, at lyden ændrer sig, når du markerer noget. Er det
> da ikke din harddisk, der hyler? Er tonen der også, når harddisken er på

Jeg er grundigt i tvivl. HD'en skal vel køre, når der er billede på
skærmen, så måske er det den?

> [...]
> med små klik, når man bevægede musen ganske langsomt. Jeg har aldrig
> sagt det til nogen af frygt for at blive tvangsindlagt.

Der skal en del mere til for at blive tvangsindlagt! Det er stort set
umuligt at blive indlagt mod sin vilje i vore dage ..... så Fnullergøj
kan være helt rolig (hils) og det kan du osse.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-07-02 21:30

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Jeg er grundigt i tvivl. HD'en skal vel køre, når der er billede på
> skærmen, så måske er det den?

Nej, det skal den ikke. Den skal kun køre, når der skal hentes eller
anbringes noget på den. Det skal der selvfølgelig tit, så den går som
regel i gang, så snart man laver noget. Men på en PowerBook må man da
kunne sætte harddisken på vågeblus manuelt. Det kunne man da i
kontrollinien under Mac OS 9.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-07-02 22:22

> [...]
> regel i gang, så snart man laver noget. Men på en PowerBook må man da
> kunne sætte harddisken på vågeblus manuelt. Det kunne man da i

Ja, når jeg lige klikker ude på skrivebordet, så er den ovre i X og så
kan jeg sætte den på Vågeblus. Resultat = sort skærm og ingen lyd.
Jeg har ikke rigtigt nogen kontrollinje 9, for maskinen er startet i X
og køre SUppen under Classic.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 21-07-02 21:50

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> HD'en skal vel køre, når der er billede på
> skærmen, så måske er det den?

Nej den behøver ikke at køre altid. Gå ind i
systemindstillinger/energibesparelse, og sæt din HD til at slukke
hurtigt og din skærm til aldrig at slukke.

Martin

Fra : Christian Bech

Dato : 02-08-02 22:45

On Sun, 21 Jul 2002 01:29:52 +0200, henrik@muenster.dk
(=?ISO-8859-1?Q?Henrik_M=FCnster?=) wrote:

> [...]
>med små klik, når man bevægede musen ganske langsomt. Jeg har aldrig
>sagt det til nogen af frygt for at blive tvangsindlagt.

Jeg vil godt benytte lejligheden til også at springe ud: min gamle
7200 summede vredladent, når museknappen blev holdt nede.
--
Christian

Fra : Christian Flintrup

Dato : 28-07-02 21:53

> [...]

> Kan nogen forklare fænomenet? Det er irriterende med den lyd, men jeg er
> naturligvis mere interesseret i, om det er et symptom på noget - helt

Min TiBook / 400 siger en lyd når den kører på batteri. Men så snart man
forbinder den til en strømkilde, forsvinder lyden.

Min PowerBook skal jeg i øvrigt af med om et par dage, når Apple sender
mig en 667 ... Wee

--
Christian Flintrup