meeeget langsom udskrift
Fra : Lone Koefoed

Dato : 18-07-02 09:18

Jeg har et problem med min ellers så skønne TiBook (eller nok snarere
med softwaren i den).
Den er rasendes langsom til at udskrive. Et dokument på fx 10 sider i
Word kan snildt være 15 minutter om at ligge klar til læsning på papir.
Det er som om, der går noget galt, når side 2 nås (og det er ligemeget,
hvilket dokument det er, og det har heller ingen betydning, hvis jeg
udskriver fra fx Acrobat), og så går den i baglås. Printeren blokeres
imens, så der er altså 'hul igennem' dertil.

Jeg printer på netværk, det har ingen betydning, hvilken printer det er
til, og det nytter ikke at geninstallere printeren. (som tidligere
windowsbruger var det jo ellers mit første valg) Andre brugere har ikke
et tilsvarende problem.
Er der mon nogen, der har en idé til, hvordan jeg undgår det? Jeg er jo
ikke ligefrem populær, når jeg sådan blokerer en printer i 15 minutter,
og jeg gider desuden heller ikke at vente på det. Andre er også ved at
blive trætte af at udskrive mine dokumenter

Jeg bruger nyeste opdatering af osX (ikke Jaguar), officeX (også med de
opdateringer man kan dér), og hvad skal man ellers vide, hvis man skal
komme med gode idéer?

Lone

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-07-02 09:50

In article <karotte-034DA2.10173218072002@news.stofanet.dk>,
Lone Koefoed <karotte@mac.com> wrote:

> og hvad skal man ellers vide, hvis man skal
> komme med gode idéer?

Hvor lang tid tager det for dig at hente en eller anden fil på netværket?

Fra : Christian Bech

Dato : 18-07-02 11:07

On Thu, 18 Jul 2002 10:49:31 +0200, Martin Edlich
<newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

>Hvor lang tid tager det for dig at hente en eller anden fil på netværket?

Det tager ikke Lone ret lang tid. Hun er også den eneste i huset, der
har det problem med udskrift fra OSX. Jeg har det delvist fra min
G3/266, men kun med .doc og .pdf-diler og det udelukkende når jeg
skriver manualer ud på begge sider, så jeg tilskriver det i nogen grad
MIT FORÆLDEDE HARDWARE, SOM IKKE ENGANG VILLE VÆRE GODT NOK TIL
TEKSTBEHANDLING FOR PENSIONISTER.

Eftersom min Beige G3'er ikke er egnet til meget andet end legebrug,
har jeg ikke gidet gøre noget ved det, hvilket også betød, at jeg led
et beskæmmende nederlag, da Lone konkluderede at mine mange års
erfaringer med Mac ikke var noget værd.

Og nej, det er ikke noget jeg har gjort ved Lones TiBook for at få
hende til at bytte med min Dell. Vil du i øvrigt det, Lone?
--
Christian

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-07-02 11:31

In article <ah6407$e7m$1@news.net.uni-c.dk>,
Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> MIT FORÆLDEDE HARDWARE, SOM IKKE ENGANG VILLE VÆRE GODT NOK TIL
> TEKSTBEHANDLING FOR PENSIONISTER.

Jeg føler du er en anelse frustreret?

Fra : Christian Bech

Dato : 18-07-02 11:51

On Thu, 18 Jul 2002 12:31:01 +0200, Martin Edlich
<newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

>Jeg føler du er en anelse frustreret?

Overhovedet ikke. Det var et forsøg for at se om Erik Richard kan læse
mine indlæg. Jeg kan nemlig ikke forstå, at han ikke svarer på mine
spørgsmål.
--
Christian

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-07-02 12:44

In article <ah66ht$ni2$1@news.net.uni-c.dk>,
Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> Overhovedet ikke. Det var et forsøg for at se om Erik Richard kan læse
> mine indlæg. Jeg kan nemlig ikke forstå, at han ikke svarer på mine
> spørgsmål.

Hans højtlæsningsoftware har et indbygget spydighedsfilter, så han når
aldrig at høre andet end "-- " fra dine indlæg.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-07-02 12:21

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Jeg føler du er en anelse frustreret?

Han savner Dellen derhjemme..
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Christian Bech

Dato : 18-07-02 13:27

On 18 Jul 2002 13:21:21 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen
<thunderbear@bigfoot.com> wrote:

>Han savner Dellen derhjemme..

Det var dog en dårligt formuleret sætning, jeg kan ikke engang gætte
hvad du har misforstået. Både den forældede hardware - G3/266/192 OS
10.1.5 med duplexprinter - og Dellen er kontormaskiner. Dellen er også
hjemmemaskine, men alternativt har jeg en iMac rev. B 233/288 OS 9.1
uden duplexprinter til hjemmebrug.
--
Christian

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-07-02 16:05

Christian Bech <bechd@mac.com> writes:

> [...]
> 10.1.5 med duplexprinter - og Dellen er kontormaskiner. Dellen er også
> hjemmemaskine, men alternativt har jeg en iMac rev. B 233/288 OS 9.1

Du ville ønske at dit flinke, rare arbejde sponserede en
hjemmearbejdsmaskine (med PowerPonit) så du kunne være meget mere
produktiv.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Christian Bech

Dato : 19-07-02 22:17

On 18 Jul 2002 17:04:48 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen
<thunderbear@bigfoot.com> wrote:

>Du ville ønske at dit flinke, rare arbejde sponserede en
>hjemmearbejdsmaskine (med PowerPonit) så du kunne være meget mere
>produktiv.

Thorbjørn, du er altså ikke specielt hurtig. Når nu Dellen er bærbar,
hvad er så dens primære kvalitet? Desuden bruger jeg ikke PowerPony.
--
Christian

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 19-07-02 23:10

Christian Bech <bechd@mac.com> writes:

> Thorbjørn, du er altså ikke specielt hurtig. Når nu Dellen er bærbar,
> hvad er så dens primære kvalitet? Desuden bruger jeg ikke PowerPony.

At man kan bruge den til at afteste hvorfor film ikke virker paa andre
maskiner? DVD mavebio?

Oensker dine kolleger at du arbejder hjemme?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Lone Koefoed

Dato : 19-07-02 23:50

In article <kkwurrmks7.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Oensker dine kolleger at du arbejder hjemme?

niks, for hvem skal så forsyne mig med chokoladekiks?

Lone

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 19-07-02 23:55

Lone Koefoed <karotte@mac.com> writes:

> niks, for hvem skal så forsyne mig med chokoladekiks?

Jeg var ikke klar over at der var forsoergerpligt involveret...

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Christian Bech

Dato : 20-07-02 22:09

On 20 Jul 2002 00:10:16 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen
<thunderbear@bigfoot.com> wrote:

>At man kan bruge den til at afteste hvorfor film ikke virker paa andre
>maskiner? DVD mavebio?

Jeg har vist aldrig haft en DVD-skive i den. Det er jo pjank!

Jeg skal gerne hjælpe lidt mere. Det praktiske i en bærbar er, at man
kan tage den med og derfor behøves jeg ikke en hjemmecomputer.

>Oensker dine kolleger at du arbejder hjemme?

Det tror jeg ikke. Jeg taber altid i koffeinabstinenskrigen.
--
Christian

Fra : Lone Koefoed

Dato : 18-07-02 11:37

In article <ah6407$e7m$1@news.net.uni-c.dk>,
Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> Det tager ikke Lone ret lang tid. Hun er også den eneste i huset, der
> har det problem med udskrift fra OSX.
[snip]
> jeg led
> et beskæmmende nederlag, da Lone konkluderede at mine mange års
> erfaringer med Mac ikke var noget værd.

hermed afsløret, at cwb og jeg er i samme arbejdsbåd. Det er til dels
fordi han er træt af at udskrive mine ting (og desuden ikke kan hjælpe),
at jeg nu beder om assistance andetsteds.

> Og nej, det er ikke noget jeg har gjort ved Lones TiBook for at få
> hende til at bytte med min Dell. Vil du i øvrigt det, Lone?

er du da vanvittig, hvorfor tror du, jeg nu er mac-bruger igen?

*Lone

Fra : Christian Bech

Dato : 18-07-02 11:54

On Thu, 18 Jul 2002 12:37:13 +0200, Lone Koefoed <karotte@mac.com>
wrote:

>[snip]
>
>hermed afsløret, at cwb og jeg er i samme arbejdsbåd.

Det skulle nok ikke have været ud, hva'?

>Det er til dels
>fordi han er træt af at udskrive mine ting (og desuden ikke kan hjælpe),
>at jeg nu beder om assistance andetsteds.

Du kan få en af mine aflagte Dell-maskiner som printserver, kan du.

I løbet af den sidste måned er det i øvrigt lykkedes min kontormakker
og mig at brænde hele tre Dell-maskiner af.

>er du da vanvittig, hvorfor tror du, jeg nu er mac-bruger igen?

Fordi Titaniumdimsen ser bedre ud på cafeerne og fordi iTunes er en
blæret afspiller.
--
Christian

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-07-02 12:41

In article <karotte-865D98.12371318072002@nntp04.dk.telia.net>,
Lone Koefoed <karotte@mac.com> wrote:

> hermed afsløret, at cwb og jeg er i samme arbejdsbåd.

Vi kondolerer.

Fra : Christian Bech

Dato : 18-07-02 13:27

On Thu, 18 Jul 2002 13:41:21 +0200, Martin Edlich

Tak.
--
Christian

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-07-02 16:15

> Vi kondolerer.

Ideen med specialestuderende er at de skal lave en masse arbejde man
kan tage æren for. I det aktuelle tilfælde, drejer det sig formentlig
om hvem der skal brøste sig af at have rettet netværksopsætningen.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Lone Koefoed

Dato : 18-07-02 11:11

In article <newsspam4-E9BEAD.10493118072002@dtext.news.tele.dk>,

> Hvor lang tid tager det for dig at hente en eller anden fil på netværket?

der er ingen problemer i at hente og bringe ting på netværket ellers.
Det går rigtig hurtigt.

Lone

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-07-02 12:42

In article <karotte-237FF0.12103218072002@nntp04.dk.telia.net>,
Lone Koefoed <karotte@mac.com> wrote:

> der er ingen problemer i at hente og bringe ting på netværket ellers.
> Det går rigtig hurtigt.

Så ved jeg ikke lige hvad jeg skal sige. Har du prøvet at skifte
ppd'erne ud?

Fra : Lone Koefoed

Dato : 18-07-02 12:49

In article <newsspam4-42AF64.13420618072002@dtext.news.tele.dk>,

> Så ved jeg ikke lige hvad jeg skal sige.

æv

> Har du prøvet at skifte
> ppd'erne ud?

niks. hvordan gør jeg det? (sikkert et umådeligt dumt spørgsmål, men bær
over med mig)

Lone

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-07-02 15:25

In article <karotte-E29733.13492718072002@nntp04.dk.telia.net>,
Lone Koefoed <karotte@mac.com> wrote:

> niks. hvordan gør jeg det? (sikkert et umådeligt dumt spørgsmål, men bær
> over med mig)

Det må nogen andre svare på.

Fra : Christian Bech

Dato : 18-07-02 13:28

On Thu, 18 Jul 2002 13:42:06 +0200, Martin Edlich
<newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

>Så ved jeg ikke lige hvad jeg skal sige. Har du prøvet at skifte
>ppd'erne ud?

Kunne det være Print Center, som er defekt?

Nå ja, hvad ved du om det.
--
Christian

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-07-02 14:05

In article <ah6c83$jts$3@news.net.uni-c.dk>,
Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> Kunne det være Print Center, som er defekt?
>
> Nå ja, hvad ved du om det.

Ikke ret meget...

Fra : Christian Bech

Dato : 18-07-02 14:28

On Thu, 18 Jul 2002 15:05:26 +0200, Martin Edlich
<newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

>Ikke ret meget...

Det ender med, at vi bliver nødt til at forære dig en G4 for at
optimere supporten. Thorbjørn afgiver gerne sin.
--
Christian

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-07-02 16:16

Christian Bech <bechd@mac.com> writes:

> Det ender med, at vi bliver nødt til at forære dig en G4 for at
> optimere supporten. Thorbjørn afgiver gerne sin.

Har du en anden bærbar med lige så stor blærerøvseffekt som tiBooken?
Apples java implementation er _pinligt_ langsomt. Folk snakker om at
det er hurtigere at afvikle Javaprogrammer i VPC...
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jan Jonasen

Dato : 19-07-02 14:32

In article <kkit3dhxsp.fsf@mimer.null.dk>, Thorbjoern Ravn Andersen
> [...]
> Apples java implementation er _pinligt_ langsomt. Folk snakker om at
> det er hurtigere at afvikle Javaprogrammer i VPC...

Pudsigt nok gælder det også Suns på Solaris. Gu' ve' om det er gældende for
alle unix implementationer?

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 19-07-02 23:09

Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> writes:

> Pudsigt nok gælder det også Suns på Solaris. Gu' ve' om det er gældende for
> alle unix implementationer?

Nej. Linuxporten er paa hoejde med Windowsporten - formentlig pga det
er samme HotSpot.

Solaris Java har tidligere lidt af at vaere den foerste implementation
- reference implementationen. Optimeringerne er saa sket ved
porteringen til Windows.

Dette skulle vaere lavet om. Har du testet med Java 1.4 og taget
hoejde for Sparc chippens hastighed? JEg synes det koerer fint paa en
moderne maskine.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jan Jonasen

Dato : 20-07-02 15:55

In article <kk1y9znzej.fsf@mimer.null.dk>, Thorbjoern Ravn Andersen
(thunderbear@bigfoot.com) wrote:
> Nej. Linuxporten er paa hoejde med Windowsporten - formentlig pga det
> er samme HotSpot.

En kollega mener heller ikke Linux (x86) udgaven er imponerende, men blot
brugbar. Jeg er ikke selv p.t. i stand til at prøve selv, men det er
positivt, at det tilsyneladende ikke er generelt problem.

> Solaris Java har tidligere lidt af at vaere den foerste implementation
> - reference implementationen. Optimeringerne er saa sket ved
> porteringen til Windows.

Ok.

> Dette skulle vaere lavet om. Har du testet med Java 1.4 og taget
> hoejde for Sparc chippens hastighed? JEg synes det koerer fint paa en
> moderne maskine.

Kun 1.3.1.noget. Vores lokale test maskine er særdeles presset, da den køre
et komplet system med web-, app-, hjemmelavede- og databaseserver,
endvidere er Oracle'en sat op som vinden blæser. Ude hos en kunde har de
dog et ordentligt moder server system, og her er det eftersigende en lident
imponerende oplevelse. Det kan naturligvis være at vi får noget forærende
ved (engang) at skifte til 1.4, men der kommer til at gå et stykke endnu.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-07-02 21:01

> [...]
> ved (engang) at skifte til 1.4, men der kommer til at gå et stykke endnu.

Jeg har en ny Solaris maskine med 500 MHz UltraSpace processor og godt
med RAM. Har du en hurtig test jeg kan koere?

Skal vi evt smutte til javagruppen? Der er flere Solarisfolk der.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jan Jonasen

Dato : 21-07-02 15:30

In article <kkofd2b24d.fsf@mimer.null.dk>, Thorbjoern Ravn Andersen
(thunderbear@bigfoot.com) wrote:
> Jeg har en ny Solaris maskine med 500 MHz UltraSpace processor og godt
> med RAM. Har du en hurtig test jeg kan koere?

Ikke umiddelbart da jeg kun kender problemet fra vores komplette software,
og den kan jeg ik' lige dele ud Det skal nævnes at det ikke drejer sig
om GUI, men rene services/server ting. En Google søgning viser også, at vi
ikke er de første med problemerne.

> Skal vi evt smutte til javagruppen? Der er flere Solarisfolk der.

Jo, men gemmer det lidt, da jeg nok skal have lavet en ren post om emnet.
Så lad os indtil videre stoppe her, inden vi ryger helt ud i OT-afgrunden

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-07-02 10:45

Lone Koefoed <karotte@mac.com> writes:

> Den er rasendes langsom til at udskrive. Et dokument på fx 10 sider i
> Word kan snildt være 15 minutter om at ligge klar til læsning på papir.

Hvor meget RAM har du i dyret? Jeg tror den måske har problemer med
at have plads til det hele.

Hvis du også har problemer fra Acrobat, kan du så ikke smide PDF'en op
et sted, så vi eventuelt kan kigge på den?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Lone Koefoed

Dato : 18-07-02 11:15

In article <kkele1z7ww.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Hvor meget RAM har du i dyret?

512 MB
Det er den TiBook der var hurtigst, da vi skrev marts/april.

> Hvis du også har problemer fra Acrobat, kan du så ikke smide PDF'en op
> et sted, så vi eventuelt kan kigge på den?

Kunne jeg såmænd godt, jeg tror bare ikke det nytter noget, for andre
maskiner kan godt printe mine dokumenter hurtigt. Både maskiner der
printer på samme netværk og maskiner, der ikke gør. Hvis du alligevel
mener, det nytter at se en pdf, så kan jeg dog godt gøre det.

Lone

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-07-02 12:23

> [...]

> printer på samme netværk og maskiner, der ikke gør. Hvis du alligevel
> mener, det nytter at se en pdf, så kan jeg dog godt gøre det.

Det kan da ikke skade. Christian, kan du ikke lige svinge døde høns
over Lones maskine? Det kan da ikke passe at den skal være så længe
om det...
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Lone Koefoed

Dato : 18-07-02 12:36

In article <kkwurtth4r.fsf@mimer.null.dk>,

> Det kan da ikke skade.

jamen så kan der findes et eksempel her:
http://www.multimedia.au.dk/~koefoed/pudsigheder/
det er så den eneste pdf-fil, der er der.
Indholdet er noget makværk, jeg for tiden skriver på, men det er jo nok
usandsynligt at min speciale-censor læser med her alligevel

Lone

Fra : Christian Bech

Dato : 18-07-02 13:35

On Thu, 18 Jul 2002 13:35:52 +0200, Lone Koefoed <karotte@mac.com>
wrote:

> [...]
>Indholdet er noget makværk, jeg for tiden skriver på, men det er jo nok
>usandsynligt at min speciale-censor læser med her alligevel

Her blev den skrevet ud på under et minut fra både Dellen og G3'en. Så
det er ikke dokumentafhængigt.
--
Christian

Fra : Christian Bech

Dato : 18-07-02 13:36

On Thu, 18 Jul 2002 14:35:04 +0200, Christian Bech <bechd@mac.com>
wrote:

>Her blev den skrevet ud på under et minut fra både Dellen og G3'en. Så
>det er ikke dokumentafhængigt.

Til gengæld har jeg rigeligt med udskrifter som du kan afhente
--
Christian

Fra : Lone Koefoed

Dato : 18-07-02 14:03

In article <ah6cn5$908$2@news.net.uni-c.dk>,

det er snyd, jeg gav fortabt da jeg forsøgte med min egen. Da der efter
1 kop kaffe, en chokoladekiks og en kop kaffe mere (til at tage smagen
af chokoladekiks) stadig ikke skete en vims andet end at Print Center
postulerede noget i retning af "page x, processing print", daffede jeg
hjem.

> Til gengæld har jeg rigeligt med udskrifter som du kan afhente

og et efterhånden nærmest eksponentielt stigende printkontoforbrug. Til
gengæld står min konto helt stille

Lone

Fra : Christian Bech

Dato : 18-07-02 14:29

On Thu, 18 Jul 2002 15:02:50 +0200, Lone Koefoed <karotte@mac.com>
wrote:

> [...]
>af chokoladekiks) stadig ikke skete en vims andet end at Print Center
>postulerede noget i retning af "page x, processing print", daffede jeg

Havde du chokladekiks???

>og et efterhånden nærmest eksponentielt stigende printkontoforbrug. Til
>gengæld står min konto helt stille

Bare rolig, så snart jeg har gættet dis password skriver jeg alt ud på
farveprinteren.
--
Christian

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-07-02 16:11

Lone Koefoed <karotte@mac.com> writes:

> jamen så kan der findes et eksempel her:
> http://www.multimedia.au.dk/~koefoed/pudsigheder/
> det er så den eneste pdf-fil, der er der.

Jeg giver dig ret i at den fil ikke bør give problemer.

Så er vi henne i at maskinerne er sat forkert op, og at der er nogen
netpakker der går i gulvet. Kan du trippelchekce at din
IP-konfiguration er korrekt i forhold til netværkets øvrige maskiner.
Specielt er 225 versus 255 en drillepind.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Christian Bech

Dato : 18-07-02 13:16

On 18 Jul 2002 13:22:44 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen
<thunderbear@bigfoot.com> wrote:

>Det kan da ikke skade. Christian, kan du ikke lige svinge døde høns
>over Lones maskine? Det kan da ikke passe at den skal være så længe
>om det...

Hvis jeg skal have fat i døde høns skal jeg ud i regnvejret for at
komme over til Toke Eskildsens kontor. Glem det.
--
Christian

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-07-02 16:12

Christian Bech <bechd@mac.com> writes:

> Hvis jeg skal have fat i døde høns skal jeg ud i regnvejret for at
> komme over til Toke Eskildsens kontor. Glem det.

Alternativt kunne du vel bestille grillkyllinger bragt ud fra
kinagrillen på Stjernepladsen. Det er da ok.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Christian Bech

Dato : 19-07-02 22:17

On 18 Jul 2002 17:12:20 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen
<thunderbear@bigfoot.com> wrote:

>Alternativt kunne du vel bestille grillkyllinger bragt ud fra
>kinagrillen på Stjernepladsen. Det er da ok.

Jeg begynder at forstå de mange X'er foran L'et...
--
Christian

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 19-07-02 23:12

> Jeg begynder at forstå de mange X'er foran L'et...

Det er min kone der har oplyst mig om dens eksistens. Dens primaere
fortrin skulle vist vaere en kombination af kinesisk cuisine og den
praktiske placering i naerheden af en stoerre uddannelsesinstitution.

Jeg indroemmer gerne en mindre overvaegt, men det kan hoejest snuppe 1
X.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Christian Bech

Dato : 18-07-02 11:30

On 18 Jul 2002 11:45:19 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com>
wrote:

>Hvor meget RAM har du i dyret? Jeg tror den måske har problemer med
>at have plads til det hele.

Hø, Lones er større end din!

>Hvis du også har problemer fra Acrobat, kan du så ikke smide PDF'en op
>et sted, så vi eventuelt kan kigge på den?

Det er et generelt problem og ikke kun begrænset til et dokument eller
for den sags skyld en applikation.
--
Christian

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-07-02 12:24

> Hø, Lones er større end din!

Niks. Jeg har skam også 512 Mb i. Javaudvikling tager en del RAM.

> Det er et generelt problem og ikke kun begrænset til et dokument eller
> for den sags skyld en applikation.

Er der nogensomhelst ting imellem hende og printeren udover rå netværk?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Lone Koefoed

Dato : 18-07-02 12:40

In article <kksn2hth2k.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Christian Bech <bechd@mac.com> writes:
[snip]

> Er der nogensomhelst ting imellem hende og printeren udover rå netværk?

det eneste jeg kan komme på er, at min maskine kører via dhcp og at jeg
printer via appleTalk. Der er også en firewall, men den er jeg jo
indenfor murene af.
Om det er noget, der kommer imellem mig og printeren, ved jeg så
tilgengæld ikke (altså om det er det, du mener).

Lone

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 18-07-02 14:34

Lone Koefoed <karotte@mac.com> wrote:

> det eneste jeg kan komme på er, at min maskine kører via dhcp og at jeg
> printer via appleTalk.

Skal den køre via AppleTalk. LPR-printer via IP ville være bedre.

Martin

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-07-02 16:14

Lone Koefoed <karotte@mac.com> writes:

> det eneste jeg kan komme på er, at min maskine kører via dhcp og at jeg
> printer via appleTalk. Der er også en firewall, men den er jeg jo
> indenfor murene af.

Hvis det er en nogenlunde moderne netværksprinter, så få fat i dens
IP-nummer og så sæt den op som en LPR-printer. Det fungerer fint her.

> Om det er noget, der kommer imellem mig og printeren, ved jeg så
> tilgengæld ikke (altså om det er det, du mener).

Det var et teknisk spørgsmpl - printer servere, sjove switches,
malkonfigurerede netværk, osv.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Lone Koefoed

Dato : 18-07-02 22:25

In article <kkr8i1hxw3.fsf@mimer.null.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Det var et teknisk spørgsmpl - printer servere, sjove switches,
> malkonfigurerede netværk, osv.

jeg er sikker på, at der er nok af det (netværket er datalogis og de har
vist en del af den slags (såvel printerservere som switches). Jeg
tvivler mere på malkonfigurerede netværk), men alle de andre computere
tilsvarende min fungerer jo fint...

Ang min netværksopsætning, så er det en dhcp så der er slet ikke nogle
tal, der kan skrives forkert manuelt. Eller tager jeg fejl?

Nu er det en nogenlunde moderne printer, så jeg vil forsøge mig med
IP-nummeret og LPR i stedet for AppleTalk i morgen. Who knows.

Kan der være noget i Print Center, der er gået galt et sted?
Og skud i tågen (igen): kan det være en eller anden virus? Virex slår
dog ikke ud, men hvad ved jeg om det. Har aldrig haft 'æren' af en virus.

Lone

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 18-07-02 23:57

> [...]

> Og skud i tågen (igen): kan det være en eller anden virus? Virex slår
> dog ikke ud, men hvad ved jeg om det. Har aldrig haft 'æren' af en virus.

Prøv at checke om den er indstillet til A4 i Sidelayout/Page Setup.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.