kold kartoffelsalat
Fra : dyst

Dato : 18-07-02 07:20

Er der nogen der har en opskrift på kold kartoffelsalat
der ikke smager "sur" ( for meget af eddike-creme fraice)
Salaten skal bruges til grillmad, både svinekød og pølser

Venlig hilsen

Heinrich

Fra : KA

Dato : 18-07-02 08:55

Hej Heinrich !

I supermarkedet kan du købe en, mere end glimrende, færdig dressing til
kartoffelsalat, og den er bestemt ikke sur.
Jeg kan ikke lige huske hvad den hedder, men det er en grøn pose, og jeg
mener den kan købes hos både Føtex & Kvickly. Den ligger på køl.
Bland den med rå løg og kartofler, og pynt med purløg...

Venlig hilsen
Kirsten
http://hjem.get2net.dk/Jullemor_And

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-07-02 09:06

"dyst" <62dyster@mail.dk> writes:

> Er der nogen der har en opskrift på kold kartoffelsalat
> der ikke smager "sur" ( for meget af eddike-creme fraice)
> Salaten skal bruges til grillmad, både svinekød og pølser

3 dele creme fraiche (3 dl)
1 del mayonnaise (1 dl)
1 tsk karry (varierers efter smag og styrke)
1 stort løg
Smages til med salt, peber, purløg og sukker.

Ovenstående har altid været et hit i min familie, jeg kan godt engang
i mellem syntes at den er for sød, men det kan jo ordnes ved at bruge
mindre mayonnaise eller ved at komme en skvæt hvidvinseddike i.

1 dl olie
1 dl vand
1 bundt persille
Smages til med salt, peber, sukker og eddike.

Denne opskrift bruger jeg meget, dog kommer jeg halvt vand og halvt
eddike i, for jeg kan godt lide min kartoffelsalat lidt sur. Persillen
kan erstattes af de friske krydderier man mu har og syntes smager
godt. Vi er kun to om at spise kartoffelsalaten, så jeg er begyndt at
købe de små pirogformede pakker med feta, oliven og hvidløg. Lagen er
god i stedet for olien i salaten og indholdet er jo absolut heller
ikke at foragte. Det virker i alle slags salat, måske lige bortset fra
coleslaw. :)

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Esben

Dato : 18-07-02 13:29

> 3 dele creme fraiche (3 dl)
> 1 del mayonnaise (1 dl)
> 1 tsk karry (varierers efter smag og styrke)
> 1 stort løg
> Smages til med salt, peber, purløg og sukker.

Vi bruger næsten samme opskrift her i huset, blot med ymer i stedet for
creme fraiche, og så kommer vi osse kartofler i.

--
Esben

Fra : IT-Sektionen

Dato : 18-07-02 16:32

"dyst" <62dyster@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der ikke smager "sur" ( for meget af eddike-creme fraice)
> Salaten skal bruges til grillmad, både svinekød og pølser

Prøv til 1 kg kogte pillede/skrællede i skive-/tern skårne kolde afdryppede
kartofler at tilsætte frisk hakket løg* krydr med peder evt. salt og 1 glas
= 500ml (cirka) "Miracle Wip Balance"

*salaten skal ikke drukne i løg. vi bruger ca 2-3 hvis størelsen er som en
2-5 kr i Ø eller 1 hvis størrelsen er som en nektarin i Ø

Vi synes det giver en let kartofelsalat

Mvh - Jørgen

Fra : dyst

Dato : 18-07-02 19:42

> Er der nogen der har en opskrift på kold kartoffelsalat
>

>Tak for tipsene, jeg vil straks prøve om de falder
i bedre smag end opskrifterne i Karolines kogebog

Med venlig hilsen

Heinrich

Fra : von Krüchten

Dato : 18-07-02 22:05

> [...]
> der ikke smager "sur" ( for meget af eddike-creme fraice)
> Salaten skal bruges til grillmad, både svinekød og pølser

Hvis du kan læse tysk, kan du finde (næsten) alt om forskellige
kartoffelsalater her:
www.kartoffelsalate.de

mvh Detlev

Fra : netper

Dato : 07-08-02 08:19

"dyst" skrev d. 18-07-02 07:20 dette indlæg :
> [...]
> der ikke smager "sur" ( for meget af eddike-creme fraice)
> Salaten skal bruges til grillmad, både svinekød og pølser

Hej heinrich

hvad med denne her

Kartoffelsalat, Orientalsk
Ingridienser: 600 g. kogte små kartofler
400 g. tomat i både
1 hakket rød eller grøn chilifrugt
½ tsk. frisk ingefæri tynde strimler
1 bæger Fromage Blanc 0,5%
½ tsk. sukker
½ tsk. salt
1/2 tsk. peber
3 spsk. hakket persille

Kog kartoflerne, pil dem og lad dem køle af. De øvrige grønsager
rengøres og skæres i mindre stykker. Bland kvark, salt, peber, sukker og
halvdelen af persillen - og vend forsigtigt grønsager og kartofler i.

Den er fundet på http://www.dk-kogebogen.dk

hvis du søger på navn: kartoffelsalat så kommer der 23 forslag frem

Mvh
per

http://www.kandu.dk/