XP1800 Varmeudvikling - igen
Fra : Hörschgen

Dato : 18-07-02 06:15

Tak for alle de gode råd.

Jeg må først og fremmest tilstå at jeg ikke havde fjernet det lyserøde voks,
som sidder på køleren når den kommer fra AMD. Jeg besluttede derudover at
købe en ny køler - Silent Viking - og en ny strømforsyning.
Jeg rensede så voksen af og installerede det hele i et nyt kabinet. Jeg
tændte spændt i den tro, at jeg med den nye køler nu ville komme ned omkring
50 grader... inden 7 minutter var processoren igen 77 grader varm!!!
Jeg tænkte, at det måske var Asus Probe, og tjekkede derfor i BIOS - temp.
er der den samme.
Mit spørgsmål er nu om der er nogen der ved, hvorvidt temp.måleren i BIOS er
lige så upålidelig som nogen mener at Probe er (jeg ved ikke noget om det)?

Jeg tog siden af mit kabinet og fik temp ned op 58 i idle og 68 ved full
load (den faldt straks jeg lod den stå), så noget tyder på at jeg kan løse
problemet ved nogle kabinetkølere.
Sker der noget ved at jeg lader processoren arbejde ved temperaturere mellem
60 og 70 grader, så længe den er stabil?

På forhånd tak

Mikkel

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 18-07-02 09:52

"Hörschgen" <mikkelborgen@[nospam]mail.tele.dk> writes:

> Mit spørgsmål er nu om der er nogen der ved, hvorvidt temp.måleren i BIOS er
> lige så upålidelig som nogen mener at Probe er (jeg ved ikke noget om det)?

Det er de samme sensorer.

> Jeg tog siden af mit kabinet og fik temp ned op 58 i idle og 68 ved full
> load (den faldt straks jeg lod den stå), så noget tyder på at jeg kan løse
> problemet ved nogle kabinetkølere.

En god ide er at suge luft ind nede i fronten, og blæse det ud under
strømforsyningen. Hvis du kun installerer en extra blæser skal du
passe på, at luften ikke bare cirkulerer mellem strømforsyning og
blæser (Det er sjældent et problem).

Det optimale er at blæseren i strømforsyningen ikke spiller nogen stor
rolle i afkølingen af resten af computeren, dvs. 2 blæsere.

2 blæsere med lav hastighed er bedre end 1 med høj, det køler bedre og
larmer meget mindre.

> Sker der noget ved at jeg lader processoren arbejde ved temperaturere mellem
> 60 og 70 grader, så længe den er stabil?

Nej, umiddelbart kan processoren godt tåle 70 grader.

--
Christoffer Olsen