Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Nedsparingslån kontra Omlægning?
Fra : JL

Dato : 17-07-02 17:47

Hejsa.

Er der nogen der har nogle meninger vedr. nedsparingslån kontra omlægning af
Kreditlån?
fordele/ulemper?

Jesper.

Fra : Henrik A

Dato : 17-07-02 18:39

Det kommer jo an på, hvad dit mål er....?

Et NEDSPARINGSLÅN er et produkt målrettet de ældre boligejere, der har en
solid friværdi. De kan så vælge at "spise murstene", vælge enten at få faste
månedlige udbetalinger, en kredit/stor udbetaling stillet til rådighed -
eller en kombination... Terminerne bliver så "betalt" af friværdien. (Meget
sort/hvidt).
Grunden til at produktet er målrettet ældre er, at lånet forfalder til
indfrielse efter maks. 10 år (hvis man fx. vælger Nykredits
nedsparingskredit), og det derfor kan blive nødvendigt at sælge huset - hvis
man ikke ligefrem optager yderligere lån...

Man OMLÆGGER typisk for at få en billigere ydelse eller mindre restgæld -
man har altså ikke nogen udbetaling, medmindre man samtidig vælger at
forhøje lånet.

Mvh Henrik

Fra : JL

Dato : 17-07-02 21:14

Mit mål er at få 600.000 kr. fri til investering i fritidshus, og jeg har en
god friværdi nu.
Derfor er jeg lidt i tvivl om hvad der bedst kan betale sig?

Jesper.

Fra : Majse

Dato : 17-07-02 21:46

"JL" <jls-4@sol.dk> wrote in message
newskZ8.8669$Yf1.718463@news010.worldonline.dk...
> [...]
en
> god friværdi nu.
> Derfor er jeg lidt i tvivl om hvad der bedst kan betale sig?

Hvorfor ikke låne pengene i fritidshuset??

> "Henrik A" <andersen@bankmand.dk> skrev i en meddelelse

> faste
> (Meget
> hvis

Det kommer an på hvilket Penge-/realkreditinstitut du vælger. I Nordea er
der en genforhandling på kreditten. Hvis du ønsker at blive boende kan dette
selvfølgelig også lade sig gøre.

Jeg er uneig i at det kun er et produkt for ældre mennesker da alle over 59
år kan oprette en nedsparingskredit.

Majse

Fra : JL

Dato : 18-07-02 13:58

Jeg vil bygge et nyt hus på en grund.
Så jeg skal kun købe grunden i første omgang

Fra : Henrik A

Dato : 18-07-02 17:20

Det billigste ville nok være, at optage tillægslån, hvis du har råd til at
betale ydelserne.

Fra : Henrik A

Dato : 18-07-02 17:19

> Det kommer an på hvilket Penge-/realkreditinstitut du vælger. I Nordea er
> der en genforhandling på kreditten. Hvis du ønsker at blive boende kan
dette
> selvfølgelig også lade sig gøre.

Sådan som en Nedsparingskredit er strikket sammen er, at man får stillet et
kredit til rådighed: fx. 100 kr. Af de 100 kr, kan man så råderet over de
60. Resten er afsat til renter. Når de 100 kr så er nået, forfalder lånet.
Det kan du så kalde "genforhandling", om du vil. Men lånet forfalder til
indfrielse.

> Jeg er uneig i at det kun er et produkt for ældre mennesker da alle over
59
> år kan oprette en nedsparingskredit.

Egentlig kan ALLE oprette nedsparingskreditter - det er ikke
aldersbegrænset. Men det er MÅLRETTET den ældre befolkning. Om folk over 59
år hører til denne gruppe, må være en individuel betragtning.

Fra : Jørgen E. Madsen

Dato : 31-07-02 22:54

Jeg kan kun give Henrik ret - det er to vidt forskellige ting. Det ene er forbrug af formue, det andet er besparelse af udgifter.

Du bør efter min mening låne pengene i dit hus, forudsat du har beregnet, at du har råd til sommerhuset, og lad det andet ligge. Kun hvis du er tæt på pensionen, skal du overveje nedsparingsmodellen i dette tilfælde.

Mvh. JørgenE