musik i ens niveau
Fra : KO

Dato : 16-07-02 23:14

Ville gerne have, at min CD til bilen har samme niveau på lyden, og ikke
springer i højde. Er det muligt med et program, eller måske ligefrem med et
specielt brænderprogram?

Jeg ripper mine CD'er til MP3 format, hvis det har noget at sige....

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 16-07-02 23:24

KO wrote:
> [...]
> ligefrem med et specielt brænderprogram?
>
> Jeg ripper mine CD'er til MP3 format, hvis det har noget at sige....

Måske ville det være en ide at bruge normalization, men det er ikke sikkert,
at det er nok. Umiddelbart er de fleste numre produceret, så de på et eller
andet tidspunkt i sangen rammer 100%, og det er derfor sjældent, at du får
noget ud af at normalize dem. Hvis du virkelig vil have en mere "jævn" lyd
bliver du nok nødt til at give de svage numre en gang med kompressoren,
hvilket groft sagt vil sige, at de stille passager bliver kraftigere - et
trick, som bl.a. radioen bruger en del. Et shareware-program som Cool Edit
2000 kan vist gøre den slags. news:dk.kultur.musik.produktion - eller evt.
news:dk.medier.radio kan fortælle dig meget mere om kompression.

Håber, at ovenstående kunne bruges (og ikke er alt for forkert)

/Nikolaj

Fra : Peter G.

Dato : 17-07-02 00:02

In article <3d349ab3$0$13925$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, KO
<kim.olsen@tdcadsl.dk> wrote...
> [...]
> specielt brænderprogram?
>
> Jeg ripper mine CD'er til MP3 format, hvis det har noget at sige....

Replaygain (og i dette tilfælde Wavegain) er din ven. Wavegain er
vidunderligt til mix-Cd'er.

Replaygain går i sin enkelthed ud på at udregne "lydniveauet" af flere
stykker musik og så korrigere og normalisere (tabsløst) til et nyt ideelt
lydniveau så alle stykker musik har det samme "niveau". Er det flere
sange samlet i et album, kan man endda sætte det det til at beholde det
relative niveauforskelle mellem sangene, men så hele albummet når den
ideelle niveau.

Ideen:
http://www.replaygain.org (enkel og overskuelig)

Til MP3: (MP3-Gain)
http://www.geocities.com/mp3gain/

Til Vorbis (Vorbisgain)
Enten Winvorbis (Tagger og frontend for Vorbisgain)
http://winvorbis.stationplaylist.com/

Eller CLI-version
http://sjeng.org/ftp/vorbis/vorbisgain.exe

til Wave-filer (CLI-program med ekstra frontend)
http://home.wanadoo.nl/~w.speek/wavegain.htm

--
M.v.h. / Kind regards, Peter.
Klip venligst overflødige citater væk og svar nedenunder

Fra : Lars B.

Dato : 17-07-02 16:01

In article <3d349ab3$0$13925$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
kim.olsen@tdcadsl.dk says...
> [...]
> specielt brænderprogram?
>
> Jeg ripper mine CD'er til MP3 format, hvis det har noget at sige....

Easy Audio (Easy CD-DA) har en normalise funktion når den pakker til mp3
filer. (http://www.poikosoft.com/)

Ellers er der den gode gamle metode.... sæt niveauet lige som det passer
dig i et program som Cool Edit... det er også meget sjovere
--

Lars B
"Diskussioner ødelægges tit af folk,

Fra : John K

Dato : 17-07-02 16:59

> Ville gerne have, at min CD til bilen har samme niveau på lyden, og ikke
> springer i højde. Er det muligt med et program, eller måske ligefrem med
et
> specielt brænderprogram?

SoundForge har en normalize-funktion, der kan det du spørger efter.

Mvh

John K

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 17-07-02 17:08

John K wrote:

> SoundForge har en normalize-funktion, der kan det du spørger efter.

Til gengæld er det vist ikke et helt billigt program, og det lader til, at
en del programmer, brændere og rippere også kan normalize. Så det vil måske
være lidt overkill, hvis man ikke har programmet allerede.

/Nikolaj

Fra : John K

Dato : 17-07-02 18:03

> [...]
måske
> være lidt overkill, hvis man ikke har programmet allerede.

SoundForge kan lave en almindelig normalize (maximize volume) hvor den bare
hæver peak op til digital 0 dB.

De andre normalize-funktioner kan også ændre lydniveauerne i de enkelte
numre, så de hele vejen i gennem kommer til at ligge i nogenlunde samme
niveau - det er der vist ingen rene brænderprogrammer der kan.

Mvh

John K

Fra : Jacob E.

Dato : 17-07-02 19:54

Hvis du vil lave virkelig fede mixede cd'ere til bilen, så prøv at kigge på
dette program:

www.otsjuke.com

Sjaw...

Mvh Jacob Ekstrøm

Fra : Jonas Engelhardt

Dato : 05-08-02 04:02

On Wed, 17 Jul 2002 19:02:50 +0200, "John K"
<sydfynsfm_sletdette@hotmail.com> wrote:

> [...]
>numre, så de hele vejen i gennem kommer til at ligge i nogenlunde samme
>niveau - det er der vist ingen rene brænderprogrammer der kan.

Det kan blandt andet Cubase også, men de programmer koster flere 1000
kr, så de lidt billigere alternativer er nok bedst at starte med.

Fra : underdoze

Dato : 15-01-03 14:00

"KO" skrev d. 16-07-02 23:14 dette indlæg :
> [...]
>
> Jeg ripper mine CD'er til MP3 format, hvis det har noget at sige....
>
> Hvorfor ikke bare starte i Cubase, på selve Master mixeren, og
indstille den til at peake på 0 db på hvert enkelt nummer hver for
sig....så sparer du en masse extra programmer - men kommer dog til at
bruge lidt tid....men herregud!
....og så er der jo intet som at kæle for detaljerne!
Håber i øvrigt at jeg har forstået dig rigtigt!

UNDERDOZE

http://www.kandu.dk/

Fra : John K

Dato : 15-01-03 20:21

"underdoze" <underdoze.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bruge lidt tid....men herregud!
> ...og så er der jo intet som at kæle for detaljerne!
> Håber i øvrigt at jeg har forstået dig rigtigt!

Det får du da ikke et ens niveau af.

Mvh

John K