Andet multimedie
bentjuul 3670
Mere print
Fra : Kim Larsen

Dato : 16-07-02 18:43

Hej i gruppen

Jer er lidt ude på en vis mands mark.
Min gamle mor, og hendes mange søskene har tilsammen ét billede af dem selv
fra de var små, altså et sort/hvidt billede. De vil gerne have et hver, så
jeg har scannet billedet ind, på en elendig scanner, men lavede det så
tilgengæld i en meget stor størrelse så der er "plads" til ændringer.
Billedet måler 5680x4197 og er i 600 pix/inch.
Nu kom jeg så til at tænke på, er der ikke noget med, at et billede i stor
opløsning er ret godt at printe ud, frem for et billede der er mindre. Jeg
mener at punkterne bliver trukket sammen så det der ellers ser uldent ud,
det bliver mere skarpt i udskriften ?
Det er immervæk svært nogle gange at forklare sig, håber i aner hvad jeg vil

Kim Larsen

Fra : Henrik Torp

Dato : 16-07-02 21:25

"Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det bliver mere skarpt i udskriften ?
> Det er immervæk svært nogle gange at forklare sig, håber i aner hvad jeg

Hvis det er en desktop-printer får du ikke meget ud af at printe ud i mere
end 300 dpi.

Når du gør et billede mindre (ved 300 dpi - for at få billedet til at være
på et A4-papir) og
evt. reducerer til 300 dpi, så resampler photoshop. Måske kan billedet
bruges, når du starter med sådan en kæmpeopløsning, men generelt forringes
billededet ved resampling.

Derfor er det bedst at scanne ved den opløsning, som du skal printe med. Alt
derudover spilder plads på harddisken, og er ram-krævende. Når vi nu er ved
scanning, så er det bedst at scanne sort/hvid billeder i rgb-farver, da hver
pixel så har 24 bit til rådighed (millioner farver). Scanner du i grayscale
har hver pixel 8 bit, dvs. 256 farver. Du kan evt. konvertere til grayscale,
når du er færdig med at behandle billedet.

Når du printer skal du først se på hvilken lpi (lines pr. inch) din printer
kan klare, den skal være ca. halvdelen af dpi/tomme som du scanner ind i.
Generelt er 300 dpi og 150 lpi ok for farvebilleder.

Da hver pixel i et grayscale billede kun har 8 bit til at danne farven, kan
du for at få mere glidende farveovergange forsøge dig med med 600 dpi
indscanning og en tilsvarende højere lpi. Det er i hvert fald, hvad min
arbejdsplads fik besked på fra et trykkeri fornylig.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : B. Sørensen

Dato : 18-07-02 01:20

"Henrik Torp" <henriktorp@mail1.stofanet.dk> wrote

> [...]
> evt. reducerer til 300 dpi, så resampler photoshop. Måske kan billedet
> bruges, når du starter med sådan en kæmpeopløsning, men generelt forringes

Tror næppe 'resampling' kan gradbøjes.
Hvor gemmer matematik-nørderne sig henne

>Scanner du i grayscale
> har hver pixel 8 bit, dvs. 256 farver.

Sidder du med en 8 bit scanner, så ja, ellers ikke..

> [...]
> Generelt er 300 dpi og 150 lpi ok for farvebilleder.

> Da hver pixel i et grayscale billede kun har 8 bit til at danne farven,..

Størstedelen af dit arbejde foregår med 8 bit processing i photoshop, men
det
er klart en fordel at scanne højere ind end 8 bit; anskaf dig derfor en
scanner
som kan dette.

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«

Fra : Henrik Torp

Dato : 18-07-02 22:37

"B. Sørensen" <mediaREKVALME@digitalessex.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> det
> er klart en fordel at scanne højere ind end 8 bit; anskaf dig derfor en

Kim Larsen nævnte, at han kun har en dårlig scanner. Det antager jeg (måske
lidt for hurtigt) for at være en scanner, der kun kan klare en 8-bit
grayscale.

Hvad er i grunden bedst:

1) Scanne i 16 bit grayscale eller
2) Scanne i 24 (eller mere) bit farver og senere konvertere til grayscale 16
bit?

Venlig hilsen
Henrik

Fra : B. Sørensen

Dato : 19-07-02 10:27

> [...]

(måske
> lidt for hurtigt) for at være en scanner, der kun kan klare en 8-bit

Det skal nok passe. 8-bit farvedybde burde i teorien jo også være
tilstrækkeligt da det er de færreste
som er i stand til at skelne 8-bit overgange. >8-bit er dog en fordel hvis
man ønsker:
>Større detaljer i skyggerne
>Større kontrol med dine tonekurve
>Større fejltolerance i forbindelse med eliminering af farvestik.

> Hvad er i grunden bedst:
>
> 1) Scanne i 16 bit grayscale eller
> 2) Scanne i 24 (eller mere) bit farver og senere konvertere til grayscale
16
> bit?

Tjae. Jeg ville scanne i 16-bit grå da det er af min overbevisning at man
ved desaturate og/eller >greyscale
mister tonale informationer. Kører du desaturate er forskellen slående. Jeg
er i tvivl om der overhovedet
er en øjensynlig ændring ved convert > greyscale... men just in case.

I øvrigt scanner du ikke i farve, men i tre seperate gråtonekanaler. Den
aflæste lysintensitet fra originalen passerer
igennem R, G og B filtre. Gråtonekanalerne tilknyttes herefter den farve som
korresponderer med det respektive filtre.
Ved tilknytningen erstattes gråtonen med farve. Jo mørkere et område, jo
mere farve => Man subtraherer farver fra det
hvide lys (papiret) => sort => subtraktive farver.

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«