Andet multimedie
bentjuul 3670
adope photoshop
Fra : Mette Frederiksen

Dato : 15-07-02 13:25

Hejsa!

Ja nu skal det jo ikke undre mig om i har fået dette spørgsmål 117 gange
før... og så er jeg da også godt tilfreds hvis bare i vil henvise til et af
de tidligere svar! *S*

Er der en funktion i Adope photoshop der kan glatte kanterne lidt ud?

Jeg har brugt tryllestaven til at fjerne baggrunden på billedet af min
kat... men billedet er blevet så "hakket og kantet" nu.... Altså selve
omridset af katten.

Jeg vil gerne have det jævnet lidt af, så omridset bliver lidt "rundere og
blødere"... kan det lade sig gøre???

På forhånd tak
Mette

--

NYT! NYT!
onlinecommunity for overvægtige: Chat, debat, intern mailsystem osv.

Fra : Madsen

Dato : 15-07-02 13:54

Mette Frederiksen skrev:

> [...]
>
> Jeg vil gerne have det jævnet lidt af, så omridset bliver lidt
> "rundere og blødere"... kan det lade sig gøre???

Inden du fjernede baggrunden rundt om kræet, kunne du have givet den
markering du lavede med tryllestaven en Feather eller Udtyndning,
som det hedder i den danske Photoshop. Funktionen er oppe i Vælg >
Udtynding eller Select > Feather-menuen. (Alt + Cltr + D på en pc).

Prøv med 1 pixels i første omgang. Der skal ikke ret meget til, men det
kommer lidt an på hvor stort et billede du sidder med. Altså hvor mange
pixels det fylder i højden gange bredden.

Madsen.

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 15-07-02 14:52

Kan man kun gemme den transperante baggrund i gifformat? og ikke i jpeg?

MVH Mette

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 15-07-02 14:34

> [...]
> kommer lidt an på hvor stort et billede du sidder med. Altså hvor mange
> pixels det fylder i højden gange bredden.

Perfekt... tak skal du have!!! *S*

Mette

Fra : Madsen

Dato : 15-07-02 14:58

Mette Frederiksen skrev:

> Kan man kun gemme den transperante baggrund i gifformat? og ikke i
> jpeg?

Enten *.gif eller *.png.
*.jpeg understøtter ikke transparente baggrunde.

Madsen.

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 15-07-02 15:11

> Enten *.gif eller *.png.

png... kan det ses af alle? det er da ikke så brugt vel?

Jeg synes bare det er en skal at kvaliteten bliver så dårlig i gif!

Mette

Fra : Madsen

Dato : 15-07-02 15:39

Niels Andersen skrev:

> Så vidt jeg ved bruger png8 en 256-farvers palette, hvor hver
> farve er defineret med 32 bit, hvor den sidste byte er opacity.
> Dermed kan man også bruge delvis gennemsigtighed i png8.
> Hvor meget software der understøtter er så en helt anden sag.

Det var derfor jeg nævnede, at hvis det er fuld gennemsigtig, så
burde de fleste browsere ikke have problemer med det. Hvis det
derimod er delvis gennemsigtighed, så kan mange browsere have
problemer.

> Ofte kan man opnå en meget stor forbedring af kvaliteten i
> gif-billeder, ved at pille ved parametrene. Hvilken palette vil
> man benytte? Er den beregnet, hvordan skal den beregnes? Skal der
> bruges dithering? Hvilken type? Der er masser af ting at pille
> ved.

Klart nok, men derfor er *.gif stadig ikke tiltænkt billeder, men
selvfølgelig kan man være heldig at opnå et hæderligt resultat, hvis
det billede man sidder med ikke indeholder voldsomt mange farver og
nuancer.

Madsen.

Fra : Niels Andersen

Dato : 15-07-02 15:45

Madsen wrote in <Xns924CA953568D7copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk>:
> [...]
[...]
> Det var derfor jeg nævnede, at hvis det er fuld gennemsigtig, så
> burde de fleste browsere ikke have problemer med det.
[...]

Jeg misforstod et eller andet, sorry. :)

> [...]
> selvfølgelig kan man være heldig at opnå et hæderligt resultat, hvis
> det billede man sidder med ikke indeholder voldsomt mange farver og

Gif er ganske rigtigt ikke tiltænkt billeder, og den blanding bør undgås.
Jeg kan dog godt følge dem, som vælger at undgå png, og derfor må vælge gif
når der skal være gennemsigtighed.

Og ja, gif kan i mange tilfælle give ganske brugbare billeder, trods
begrænsningen på 256 farver. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Madsen

Dato : 15-07-02 15:13

Mette Frederiksen skrev:

> png... kan det ses af alle? det er da ikke så brugt vel?

Hvis det bare et 100 % gennemsigtighed så kan de fleste se det,
men *.png8 understøtter heller ikke mere end 256 farver, så på
det område kan du ikke få et pænere billede end med *.gif.

> Jeg synes bare det er en skal at kvaliteten bliver så dårlig i
> gif!

*.gif er heller ikke særlig egnet til billeder, fordi det som sagt
kun kan indeholde 256 farver og de fleste billeder/fotos indeholder
jo langt flere farver end det. *.jpeg derimod kan indeholde 16,7
millioner rundt regnet.
Kan du ikke bare placere en farvet baggrund rundt om katten som har
samme farve som baggrunden på din hjemmeside? Behøver der absolut at
være gennemsigtig baggrund?

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 15-07-02 16:01

Niels Andersen skrev:

> Og ja, gif kan i mange tilfælle give ganske brugbare billeder, trods
> begrænsningen på 256 farver. :)

Ja, det er jo så helt afhængig af billedet.
Et billede af en solsort i en snedrive består jo nok ikke af millioner
af farver. (Groft stillet op. :)

Madsen.

Fra : Kurt Lund

Dato : 15-07-02 17:01

Madsen skrev:

> Et billede af en solsort i en snedrive består jo nok ikke af millioner
> af farver. (Groft stillet op. :)

Njaeh. Har du læst/set Frøken Smillas fornemmelse for sne?

--
Kurt Lund

Fra : Niels Andersen

Dato : 15-07-02 15:32

Madsen wrote in <Xns924CA4EE382D7copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk>:
> [...]

beregnet, hvordan skal den beregnes? Skal der bruges dithering? Hvilken
type? Der er masser af ting at pille ved.

Mette, du kan evt. sende din Photoshop-fil til mig, så kan jeg lege med
den, for fortælle dig hvilke indstillinger jeg finder bedst, og hvorfor.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Madsen

Dato : 15-07-02 17:28

Kurt Lund skrev:

> Njaeh. Har du læst/set Frøken Smillas fornemmelse for sne?

Det har jeg godt nok ikke, men jeg forestiller mig at du med den
kommentar mener noget i retning af 'ingen regel uden undtagelse',
eller ? :)

Madsen.

Fra : Henrik Torp

Dato : 15-07-02 20:50

"Mette Frederiksen" <rollike@frederiksen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> omridset af katten.
>
> Jeg vil gerne have det jævnet lidt af, så omridset bliver lidt "rundere og

Hvordan ser billedet af katten ud ?

Hvis pelsen er skarpt tegnet i forhold til baggrunden, så var det måske en
ide at forsøge sig med extract filteret (filter, extract i ps7).

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 22-07-02 18:36

> Hvis pelsen er skarpt tegnet i forhold til baggrunden, så var det måske en
> ide at forsøge sig med extract filteret (filter, extract i ps7).

Hvad hedder det på dansk?!?! *S*

MVH Mette

Fra : Madsen

Dato : 22-07-02 19:09

Mette Frederiksen skrev:

[Extract]

> Hvad hedder det på dansk

Billede > Udtræk. (Alt + Ctrl + X)

Madsen.

Fra : itgrafen

Dato : 07-08-02 08:18

Hej Mette

det kan som alt andet i photoshop gøres på mange måder.
her får du lige en hurtig en.
lav en markering med tryllestaven på baggrunden, så den er valgt og det
du har fritlagt er det eneste der ikke er valgt.
gå så i select og feather. alt efter hvor stort dit billede er kan du
lave en feather på mellem 2 - 5 px
- håber det hjælper
- hvis du vil gøre kanten endnu blødere kan du så lave en invert på din
markering og derefter i select vælge modyfi
igen mellem 2-5 px og den kan der så bliver valgt kan du filtrere med
gausian blur - så skulle du ha' en blød kant.

venlig hilsen
dorthe

http://www.kandu.dk/