Jeg vil nødigt forstyrre naboen med en sva~
Fra : david

Dato : 14-07-02 23:51

Så jeg vil gerne spørge om der er en der har en god idé til hvad jeg skal
sætte min computer på. Jeg har prøvet at stille pc'en (towercabinet der står
på gulvet), på stakkevis af håndklæder. Men det hjælper intet.
Det sætter bare lyden i en anden retning.

Hvad med flamingo er det en virkelig god løsning. Det er vist lidt ustabilt
flamingo, at stille pc'en på? Den er lidt tung efterhånden.
Rungen går igennem gulvet og også helt ind til min stuen i den anden ende.
Men det er ikke meget. kun en meget lille svag rungen/brummen, men nok til
at den giver genlyd i hele huset.
Den står jo også bare på gulvet der godt nok har et gulvtæppe, men ikke mere
end det.

Hilsen
David

Fra : Thomas Worm Madsen

Dato : 15-07-02 00:00

"david" <mcag@mail.dk> skrev i en meddelelse

<SNIP>

Prøv at stoppe noget blygummi i kassen.. det nedsætter svingningerne en del!
Derudover kan du stille den på noget riiiigtigt tungt, evt. en flise eller
lignende.

/Thomas

Fra : Esben

Dato : 15-07-02 01:38

> [...]
til
> at den giver genlyd i hele huset.
> Den står jo også bare på gulvet der godt nok har et gulvtæppe, men

Hvad med at gå direkte efter støj/vibrationskilden i stedet for at
isolere den? Hvis det er en harddisk kan den hænges op i elastikker,
eller en speciel elastikramme. Er det en blæser kan den skiftes, eller
monteres så den ikke sætter kabinettet i svingninger.

--
Esben

Fra : Eh-Fniller

Dato : 15-07-02 09:19

david wrote:

> [...]
> at den giver genlyd i hele huset.
> Den står jo også bare på gulvet der godt nok har et gulvtæppe, men ikke mere

Howdy
Jeg ville bruge en gammel forslidt skumgummimadras med en tynd plade
ovenpå, og sætte pc'en på der. Selvfølge udformet efter pc'ens
foot-print.

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 15-07-02 16:32

david wrote:

> [...]
> på gulvet), på stakkevis af håndklæder. Men det hjælper intet.
> Det sætter bare lyden i en anden retning.

Man kunne engang få noget, der hed "spikes" (jeg ved ikke om man stadig
kan købe dem).
De var beregnet til højttalere, og i principet en kegle vendt på
hovedet,således at højttaleren kun havde fat i gulvet i 4 meget små
områder.
Jeg ved dog ikke om det også dur til computere, men det var da et
forslag.

--
/kenne
Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ...
I accept it and hope for something better"

Fra : Esben

Dato : 15-07-02 19:29

"Kenneth Kristensen" <kenne@control.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> områder.
> Jeg ved dog ikke om det også dur til computere, men det var da et

Giver det ikke præcist den modsatte effekt?

--
Esben

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 16-07-02 17:17

Esben wrote:

> Giver det ikke præcist den modsatte effekt?

Det skulle det ikke gøre.
Idet højttaleren kun har fat i gulvet i 4 meget små områder (sylespidse
kegler), kan lyden ikke så godt forplante sig ned i gulvet.
Det er den forklaring, jeg har fået, men der skal nok en person med mere
forstand på den slags til at forklare mere.

--
/kenne
unix# cat beer

Fra : Peteless

Dato : 16-07-02 21:29

> [...]
> Det er den forklaring, jeg har fået, men der skal nok en person med mere
> forstand på den slags til at forklare mere.

Kenneth - du har netop ret - spikes er tidligere/stadig produceret til at
mindske forplantningen af lyd(bassen) i gulvet og giver netop den effekt at
mindske gener til naboer eller lign. - så NEJ det giver netop ikke den
modsatte effekt!!!

Peteless

Fra : DWM

Dato : 16-07-02 22:21

"Peteless" <josephin@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mindske gener til naboer eller lign. - så NEJ det giver netop ikke den

Korrekt men jeg vil ikke sige at det er for at mindske evt. gener
til naboer at man normalt vil gøre det. Spikes forbedrer lydkvaliteten
da de forhindrer bassen i at forplante sig til gulv og vægge som du også
skriver i ovenstående tekst. Det får man en mere præcis basgengivelse ud af.

Selvom man bruger spikes skal der forøvrigt ikke meget til at
genere naboer især i rækkehuse og lejlighedskomplekser....
Oplevede en gang en nabo der kom ned fra en overliggende lejl.
i intet andet end trusser og hun var lidt muggen. Det blev nok heller
ikke bedre da jeg så nævnte at jeg også var lidt generet over den
stønnen der kom hver søndag der oppe fra :)

/Kenneth Iversen

How to Remove Linux and Install Windows 2000 or Windows NT:
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/q247/8/04.asp

Fra : Esben

Dato : 17-07-02 08:09

> [...]
effekt at
> mindske gener til naboer eller lign. - så NEJ det giver netop ikke den

Det svarer da nogenlunde til at holde en stemmegaffel ned mod et bord,
mens den er i svingninger, og det forstærker da lyden fra den hel del.

--
Esben

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-07-02 13:51

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det svarer da nogenlunde til at holde en stemmegaffel ned mod et bord,
> mens den er i svingninger, og det forstærker da lyden fra den hel del.

Prøv så at svejse en knappenål på stemmegaflen og se om du får størst
forplantning med knappenålen eller med direkte kontakt

Fra : Esben

Dato : 17-07-02 15:24

> Prøv så at svejse en knappenål på stemmegaflen og se om du får størst
> forplantning med knappenålen eller med direkte kontakt

Det lyder mere passende at svejse en spike fast på en stemmegaffel, og
derefter sammenligne effekten.
Man kan ikke sammenligne en knappenål med spikes. Knappenålen kan fjedre en
del sidelæns og derved omdannes en del af svingningerne til varme, det kan
gængse spikes ikke.

Hvis jeg vidste hvordan man gjorde, ville jeg sætte followupto til
dk.teknik.lyd.

--
Esben

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-07-02 15:32

> Knappenålen kan fjedre

Point taken

Fra : Jens Petersen

Dato : 17-07-02 16:34

On Wed, 17 Jul 2002 16:32:27 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Point taken

Som jeg husker det var tanken at spikes under højttalerne skulle få
højttaleren til at stå bedre fast, hvis højttalerkabinettet svinger
bliver bassen mindre fast.

Spikes under computeren vil altså give bedre kontakt til gulvet med
mere brum til følge.

--
Jens

Electrician - Person who wires for money

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 16-07-02 21:28

david wrote:
> [...]
> (towercabinet der står på gulvet), på stakkevis af håndklæder. Men
> det hjælper intet. Det sætter bare lyden i en anden retning.

Hvad med at prøve med 4 tennisbolde og 4 gardinringe.
Læg boldene i gardinringene på gulvet og mågs kabinettet
op på boldene. Gardinringene er for boldene ikke triller væk
med kabinettet.
Den løsning kan da ikke koste en jetjager.

mvh
Henning