hvad skal jeg lave?
Fra : Bolette Nielsen

Dato : 14-07-02 21:13

Godaften

På tirsdag skal jeg ned og besøge min mormor, men det ligge sådan at min
mormor ikke må spise hvad som helst, idet hun har dårligt hjerte ( har fået
en pacemaker ). Er der nogen der kender en god opskrift, som er velegnet til
folk med dårligt hjerte, som jeg kunne lave til hende?
Det skal være noget nemt, idet jeg jo kun er på besøg den ene dag, og jeg
skulle jo nødig så i køkkenet hele dagen. Evt noget jeg kunne lave på
forhånd som bare skulle varmes op.

forslag modtages med STOR glæde.

på forhånd tak

Bolette

Fra : rasmus carlsen

Dato : 15-07-02 00:24

masser af forslag - men skriv lidt mere om kravene ... pris, ris, pasta
eller kartofler ... fisk eller kød ... lyst kød eller mørkt kød ...
ras

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 15-07-02 07:13

Hej Ras

> masser af forslag - men skriv lidt mere om kravene ... pris, ris, pasta
> eller kartofler ... fisk eller kød ... lyst kød eller mørkt kød ...

jamen jeg stiller ikke de store krav, men f.eks noget med ris el pasta kunne
være et bud. Jo forresten det må ikke være fisk, jeg hader nemlig selv fisk
. Prisen er heller ikke det afgørende, dog behøver det måske ikke lige
være i den aller dyreste ende

håber du har nogen gode forslag.

Bolette

Fra : rasmus carlsen

Dato : 15-07-02 11:47

jamen så vil jeg forslå en stor gryde risotte af en slags ... det er
billigt, der er ingen fløde men masser af grøntsager og så kan resten gemmes
i fryseren eller i køleskabet og ristes på panden dagen efter.

Du skal bruge:
Ris - enten alm. eller specielle risotteris
Lidt spinat
Et par tomater
Et rødløg
Hvidløg efter smag og behag (brug roligt to eller tre store, stærke fed)
Lidt persille
Hjemmelavet fond
En lille sjat hvidvin
Og så kan du spæde op med hvad du har af rester i grøntsagskurven ... ex.
lidt selleri, en gulerod el. lign.
Kødfyld (hvis du ikke vil have vegatar): Rejer er virkelig godt, hvis det
altså ikke er en fisk
Ellers er skinkestrimler et godt alternativ ... men det skal være skinke
fra en god slagter. Du skal ikke bruge meget - blot et par skiver, du skærer
i strimler. Kylling eller kalkun kan også bruges (men husk at det skal du
riste næsten færdig først)

Du gør:
- Lidt olie eller smør i en stor gryde - svits løg, hvidløg, spinat (hvis
det er frossent i kugler kan du med fordel lige riste det på en pande ved
siden af sammen med lidt hvidvin el. mælk el. lign ... eller du kan tø det
op først) og tomat - evt en lille sjat soya el. lign.
- har du korianderpasta og friks ingefør sviteser du det lige lidt med. Har
du Garam Masala er det også godt. Ellers skal du blot krydre efter smag og
behag.
- Kom risen i ... hvis det er helt alm. ris så skal du sætte dem i blød i et
par timer først og lige forkoge dem i 7-8 minutter
- Tilsæt fond og hvidvin, salt og pebben og lidt timian
- I med diverse grøntsagsrester ... når vædener næsten væk ...!
- I med kødfyld, rejer, skinke eller hvad du nu vælger. Er det kalkun eller
kylling i tern skal det ristes næsten færdigt først.

- tag gryden af blusset og sæt den på bordet ...

En lille skål med mangochutney til gør virkelig godt godt!

velbekomme.
ras

Fra : vagn torup

Dato : 15-07-02 14:56

Hej Bolette
Nu ved jeg ikke, i hvilken kulinarisk ende din mormor befinder sig, men en
god pastasalat al a Jamie Olivers går rent ind hos alle jeg har serveret den
for.

Du tager noget pasta (ex. skruer) og koger i 4 minutter. Hælder dem i et
dørslag og skyller med koldt vand.
Nogle cherrytomater skylles og deles i to.
Noget agurk skæres i tern
Nogle gode sorte oliven uden sten
1 stort bundt persille skylles og hakkes.

Du laver en dressing af balsamico og olivenolie (min kæreste er
hjertepatient og må gerne spise olivenolie, så der skulle ingen problemer
være), mængden må være afhængig af smag. Tilsæt lidt peber evt. salt.

Ned i vender du pasta, persille, oliven, agurk og tomater og efter 2 timer i
køleskabet er salaten spiseklar. Du kan sagtens lave den dagen før, den er
billig og der er ingen "underlige" ingredienser du skal i 27 forretninger
for at finde.
Husk noget godt brød.